مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه برای انتشار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو تا پایان شهریور مهلت داریم، گفت: هنوز بانک عامل پیدا نکرده‌ایم. علی امام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص بازگشایی خط ۶ مترو گفت: قرار بود ۱۰ کیلومتر از بخش جنوبی خط ۶ در آبان ماه افتتاح شود؛ اما هنوز منابع تامین نشده است و این روزها به جد پیگیر این موضوع هستیم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران وحومه با بیان اینکه در سال گذشته مجوز انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را داشتیم، گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان از این اوراق یکم شهریور ماه به یکی از شرکت‌های تامین سرمایه فروخته شد. امام افزود: اما هنوز برای انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مشارکت بانک عاملی مشخص نشده است. محمدعلی افشانی شهردار تهران جلساتی را با روسای شش بانک داشته است و از آنها خواست تا عاملیت این کار را قبول کنند.  وی یادآور شد: موافقت‌ بانک‌ها را جلب کرده‌ایم؛ اما فقط تا ۳۱ شهریور ماه مهلت داریم تا از این ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۶ استفاده کنیم و اگر تا پایان ماه از آن استفاده نکنیم، باطل می‌شود. مدیرعامل شرکت متروی تهران وحومه در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد بانک عاملی پیدا نشود، گفت: رایزنی‌های لازم صورت گرفته است؛ اما بعد از پیدا شدن بانک عامل مراحل اداری پیچیده‌ای وجود دارد و البته بگویم که فروش اوراق مشارکت هم باید تا ۳۱ شهریور ماه انجام شود.

مدیرعامل شرکت متروی تهران همچنین گفت: نواقص خطوط بهره‌برداری شده را از محل درآمد مجتمع‌های ایستگاهی و طرح‌های سرمایه‌گذاری تامین می‌کنیم. او در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبود منابع مالی و تمرکز مدیریت شهری بر روی تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو تکلیف نواقص سایر خطوط در حال بهره‌برداری چه می‌شود، گفت: ناچاریم با توجه به اینکه منابع درآمدی شهرداری تهران محدود است از ظرفیت‌های دیگری همچون مجتمع‌های ایستگاهی مترو یا طرح‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شویم.

او ادامه داد: اتفاقات خوبی در حوزه مجتمع‌های ایستگاهی مترو رخ داده است. امام در پاسخ به این پرسش که سهم مجتمع‌های ایستگاهی در کسب درآمد رقمی در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است، این رقم چه مشکلی از کمبود اعتبارات مترو را حل می‌کند، گفت: مسوولان شرکت مجتمع ایستگاهی مترو معتقدند خیلی بیشتر از رقم ۲۵۰ میلیارد تومانی که برای این مجتمع‌ها در نظر گرفته شده است، می‌توانند درآمدزایی کنند و ما هم امیدواریم که این امر محقق شود و از مجتمع‌های ایستگاهی حمایت خواهیم کرد تا بیش از ۲۵۰ میلیارد یا ۳۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی کنند.

او درباره تکمیل هواکش ایستگاه‌های خطوط مترو نیز گفت: هر ایستگاه مترو یکسری هواساز دارد که هر دو طرف ایستگاه وجود دارد و به‌طور معمول از طرفی حد فاصل دو ایستگاه یک هواکش میان تونلی وجود دارد. البته از ابتدای راه‌اندازی خطوط مترو این‌طور نبوده است که هر کیلومتری که بهره‌برداری می‌شد کامل باشد. امام تصریح کرد: هنوز خطوطی که ۲۰ سال پیش بهره‌برداری شده است نواقصی دارد که جزو برنامه‌های ماست تا با تامین اعتبار این نواقص برطرف ‌شود اما در اصل طبق استاندارد بهره‌برداری، ایستگاه‌های مترو باید با حداقل‌های لازم راه‌اندازی شود.