به گزارش خبرگزاری مهر، مجید فراهانی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران پس از استماع گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران، ضمن بحرانی خواندن وضعیت مالی شهرداری تهران، خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده به منظور بررسی این موضوع و چاره‌جویی برای برون‌رفت از وضع موجود شد. وی درخصوص وضعیت مالی شهرداری تهران گفت: وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به گونه‌ای که تنها نیمی از برش ۳ ماهه اول سال بودجه شهرداری محقق شده و ما اگر بر این اساس جلو برویم، از بودجه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی حداکثر حدود ۹ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد. این وضعیت یعنی تنها می‌توان هزینه‌های نگهداشت شهر را تامین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه‌های شهری خواهیم بود. رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران تصریح کرد: طبیعی است معاونت برنامه‌ریزی باید در اسرع وقت گزارش تحقق‌پذیری بودجه ۹۷ را در اختیار شورای شهر قرار دهند تا بر آن اساس، اصلاحیه بودجه تنظیم و تصویب شود.

فراهانی با ارائه این پیشنهاد افزود: برای عبور از این وضعیت دو روش داریم؛ روش اول، کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران است. با جدیت معتقدم ۳۰ درصد از هزینه‌ها را می‌توان کاهش داد. به گفته وی، روش دوم، جنبش و فراخوان جذب سرمایه‌ها در شهرداری تهران است؛ به ویژه با توجه به اینکه در گذشته شاهد جذب هیچ سرمایه بزرگی در شهر تهران نبوده‌ایم. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر وضعیت مالی شهرداری تهران گفت: نیاز است تا این موضوع را جدی بگیریم. متاسفانه عزم لازم در دولت برای حمایت از شهرداری وجود ندارد، کمااینکه با پیشنهاد تعطیلی اخذ ارزش افزوده توسط وزارت صمت مواجه هستیم که حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌ها در ۶ ماه دوم کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی با پیش‌بینی کارشناسان شاهد بازگشت رکود به بخش مسکن خواهیم بود و این وضعیت بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهری را هدف گرفته است.

ظرفیت‌های ملکی برای پرداخت بدهی

در بخش دیگری از این جلسه، سید محمود میرلوحی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز از وضعیت نامناسب پرداخت بدهی پیمانکاران شهرداری سخن گفت. وی با اشاره به انبوه بدهی‌های معوق شهرداری تهران به پیمانکاران، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها، شهرداری تهران ۱۶۰۰ ملک دارد که می‌توان از این ملک‌ها برای بدهی‌ها استفاده کرد و در واقع از ظرفیت تهاتر استفاده کرد. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های شهرداری تهران هم اکنون برای ارقام بسیار ناچیزی متوقف شده‌اند، گفت: به‌عنوان مثال باغ صبا پروژه‌ای است که ۳۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد اما برای ۱۰ میلیارد تومان این پروژه متوقف شده که البته از این پروژه‌ها تعدادی زیادی در مناطق وجود دارد.

میرلوحی ادامه داد: ۵۰ پروژه مشارکتی نیز در میدان صادقیه داریم که از سال ۹۰ دچار بحران شده‌اند و باید در این زمینه اقدامات لازم برای بازگشایی گره‌ها انجام شود. از شهردار تهران انتظار داریم ضوابط و اولویت‌های پروژه‌ها را تدوین کند تا بر این اساس تزریق مالی صورت گیرد و پروژه‌ها به نوبت افتتاح شوند. عضو شورای شهر تهران همچنین خواستار جدی گرفتن شکل‌گیری اتاق برنامه‌ریزی و کاهش هزینه‌ها شد و گفت: این موضوع باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد. هم اکنون در بحث بودجه غیرنقد و فعالیت‌های مشارکتی کار جدی صورت نمی‌گیرد و با مشکل جدی روبه‌رو هستیم. بسیاری از املاک شهرداری تهران بالای خط میانی شهر قرار دارند و ارزش قابل توجهی دارند و می‌توانیم در بودجه‌های غیرنقد و تهاتر برای ادامه پروژه‌های عمرانی روی آنها حساب کنیم. این موارد نیازمند فکر و کار کارشناسی است که در یک اتاق فکر می‌توان به آن پرداخت.

اثر تلاطم ارزی بر درآمد شهرداری

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران گزارش سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران از وضعیت مالیه شهر نشان داد تنها ۴۹ درصد از برش سه ماهه بودجه مصوب شهرداری تهران محقق شده و شهرداری عملا با کسری ۵۱ درصدی در ماه‌های اخیر روبه‌رو بوده است. به اعتقاد رسولی، وضعیت منابع و مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه‌ای نبوده است که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه‌ای را طی کند و از این‌رو شورا باید تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با بحران‌های مالیه شهری بیندیشد تا روند خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی دچار وقفه و تاخیر نشود. رسولی با تاکید بر اینکه شهرداری در عملکرد درآمدی (اردیبهشت و خرداد) کسری عملکرد ۵۸ درصدی دارد، اعلام کرد: این امر که متاثر از تلاطمات بازار ارز و سکه بوده است بر روند تامین منابع شهرداری از محل عوارض بر پروانه‌های ساختمانی، درآمد حاصل از تغییر کاربری‌ها و عوارض بر مازاد تراکم در حد مجاز تاثیر مستقیمی داشته است.

رسولی در ادامه ابراز امیدواری کرد روند گزارش‌دهی حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است، زمینه‌های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کرده و شهروندان را از روند مالیه شهری و آنچه در بخش مالی شهرداری می‌گذرد آگاه ‌کند و این آگاهی زمینه‌ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان بر شهرداری را فراهم کند. وی گفت: مطمئنا تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تاثیرات مستقیم و غیرقابل انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تامین منابع برای اداره شهرداری و تامین هزینه‌های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد کرد و ضروری است به منظور مدیریت اثرات این چالش‌ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با شورای شهر تدابیر و راه‌حل‌های مناسبی در مدیریت هزینه‌ها و تلاش برای کاهش هزینه‌های غیرضروری تبیین‌شده و ملاک عمل قرار گیرد.