به گزارش «دنیای اقتصاد»، حدود ۸ هزار و ۵۰۰ قرارداد اجاره از ابتدای تیر ماه تا پایان هفته اول مرداد در تهران منعقد شده که سهم آپارتمان‌های بزرگ‌تر از ۱۰۰ مترمربع از آنها حداکثر به یک‌پنجم از کل قراردادها می‌رسد. با افزایش نرخ اجاره‌بها در تابستان سال جاری تمایل به اجاره آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ نیز کمتر شده و این امر در آمارها نیز مشهود است. نکته قابل توجه این است که سهم منطقه یک از کل قراردادهای اجاره منعقد شده در تابستان در مقایسه با سهم این منطقه از قراردادهای خرید بسیار اندک است.

در طول ایام سپری شده از تابستان کمتر از ۳ درصد از کل قراردادهای اجاره در منطقه یک پایتخت منعقد شده و این در حالی است که سهم این منطقه از معاملات مسکن تیر ماه حدود ۶ درصد بوده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به افزایش اجاره‌بها، تقاضا برای اجاره آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ کاهش یافته و در نتیجه منطقه یک که میزبان بیشترین آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ در تهران است، دیگر یکی از مقصدهای اصلی مستاجران به شمار نمی‌آید.

تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» نیز نشان می‌دهد تعداد فایل‌های اجاری در منطقه یک در دامنه متراژ تا ۱۰۰ مترمربع که مقصد ۸۰ درصد از مستاجران است، بسیار ناچیز است و در نتیجه این وضعیت، این منطقه بازار اجاره پررونقی ندارد. در عین حال منطقه ۶ در تیر ماه رتبه ششم پرمعامله‌ترین منطقه را میان مناطق ۲۲گانه پایتخت کسب کرده و بازار معاملات در شمال تهران همچنان محل رجوع بخشی از متقاضیان مسکن است.

 

07-02