به گزارش «دنیای اقتصاد»، سهم آپارتمان‌های نوساز از معاملات ماهانه مسکن از حدود یک سال گذشته روند کاهشی داشته و در حالی که پیش‌تر همواره بیش از نیمی از معاملات مسکن در گروه واحدهای تا ۵ سال ساخت انجام می‌شد، اما طی ماه‌های گذشته روند کاهش تدریجی خرید نوساز شکل گرفت و با تنزل قابل توجه، اکنون کمتر از ۴۵ درصد معاملات مسکن در گروه آپارتمان‌های نوساز صورت می‌گیرد.

بررسی داده‌های سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد در تیر ماه، یکی از مناطقی که بیشتر دچار افت معاملات واحدهای نوساز شده، منطقه چهار است. این منطقه پس از منطقه پنج، رتبه دوم بیشترین رشد قیمت را در ماه‌های اخیر از آن خود کرد و به همین ترتیب سهم واحدهای نوساز فروخته شده در این منطقه نیز با کاهش بیشتری روبه‌رو شده است.

کاهش سهم نوسازها از معاملات آپارتمان‌های مصرفی با متراژ تا ۱۰۰ مترمربع و روی آوردن تقاضای مصرفی به آپارتمان‌های سالخورده با سن بنای بیش از ۱۵ سال در منطقه چهار طی ماه گذشته کاملا محسوس است. بر اساس اطلاعات معاملات ثبت شده در تیر ماه تنها حدود ۳۸ درصد از معاملات انجام شده در محدوده متراژی تا ۱۰۰ متر مربع به واحدهای نوساز تا پنج سال ساخت تعلق داشته است.

 

07-02