به گزارش «ایسنا» عیسی فرهادی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که به ریاست معاون عمرانی استانداری تهران تشکیل شده بود، گفت: ۵۰۰۰ کامیون فرسوده شب‌ها از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح در تهران عمدتا در حال انتقال نخاله بوده و در سطح شهر عبور و مرور می‌کنند. بنابراین لازم است دوربین‌هایی با اعتبار شهرداری و سازمان مدیریت برای شناسایی این وسایل نقلیه در نظر گرفته شود. وی افزود: ۳۰۰۰اتوبوس با عمر بیش از ۱۰ سال و ۱۲۰ هزار کامیون فرسوده و آلاینده در اطراف تهران تردد دارند و به همین خاطر برای مهار آلودگی هوای تهران باید برای تردد این وسایل نقلیه سنگین چاره‌جویی شود.

در ادامه این جلسه، حسین‌رضا شهیدزاده، قائم مقام مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح کاهش (LEZ) گفت: اصل این طرح بر مبنای شناسایی خودروهای آلاینده پایه‌گذاری شده و برای این کار خروجی اگزوز اتومبیل‌ها ایجاد آلایندگی را مشخص می‌کند، نه زوج یا فرد بودن پلاک خودروها بر همین اساس ممانعت از ورود خودروها به محدوده‌های مشخص شده بر اساس پلاک خودروها انجام می‌شود. وی افزود: اجرای یکباره این طرح غیرممکن بود. بر همین اساس مقرر شد خودروهایی که معاینه فنی ندارند، شناسایی و از طریق دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا، استعلام آنها انجام شود؛ اما حدود ۱۰ درصد استعلام‌ها پاسخ داده می‌شود و برای رفع این مشکل باید اقدام جدی انجام شود.

در این جلسه همچنین احمد تواهن، معاون عمرانی استاندار تهران، به طرح جایگزینی خودروهای دیزل فرسوده اشاره کرد و افزود: دستورالعمل اجرای این طرح از سوی هیات دولت ابلاغ شده و مقرر شده ظرف سه سال بیش از ۲۰۰ هزار خودروی دیزلی از سطح جاده‌ها و شهرهای کشور جمع‌آوری و نوسازی شوند. به گزارش «ایسنا» در ادامه این جلسه موضوع ضرورت ایجاد کمربندی برای خودروهای عبوری از تهران مطرح شد که در جریان بررسی این موضوع سرهنگ عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بخش زیادی از خودروهای عبوری از تهران از بزرگراه آزادگان استفاده می‌کنند، افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی شناسایی شد و ۷هزار خودرو به تعمیرگاه‌ها اعزام شدند و برخوردهای اثرگذاری با وسایل نقلیه سنگین و فرسوده انجام شد. وی ادامه داد: بزرگراه آزادگان از پل شهید کاظمی تا آیت‌الله‌سعیدی را می‌توان بدترین نقطه آلودگی هوا در شهر تهران دانست، این در حالی است که رینگ اطراف تهران آزاد است و نیاز به کمربندی برای خودروهای عبوری قطعی است.