به گزارش «دنیای اقتصاد»، با وجود اینکه عمده متقاضیان مصرفی در بازار مسکن در جست‌وجوی آپارتمان‌های کوچک و میان‌متراژ هستند، عرضه این فایل‌ها در بازار در مقایسه با سال گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. این در حالی است که در منطقه دیگری از بازار، عرضه فایل نه تنها پرتعداد بلکه به لحاظ قیمت هر مترمربع نیز، مناسب‌تر از فایل‌های کوچک و میان‌متراژ است.

بازار آپارتمان‌های بیش از ۱۰۰ مترمربع همین منطقه کانونی بیشترین عرضه با قیمت معقول و متناسب با ارزش واقعی ملک است که در هفته‌های اخیر به‌رغم کمبود فایل در سایر مناطق بازار، همچنان پررونق بوده است. به‌طور کلی قیمت آپارتمان‌های ریز متراژ قدری از کوچک و میان‌متراژها بیشتر است چراکه اغلب متقاضیان این آپارتمان‌ها به دلیل محدودیت بودجه به‌نوعی ناگزیر به خرید واحد زیر ۵۰ مترمربع هستند و امکان افزایش بودجه برای خرید آپارتمان به‌قیمت در گروه متراژی بالاتر را ندارند. در نتیجه فروشنده‌ها با علم به این موضوع، قیمت آپارتمان را قدری بالاتر از عرف پیشنهاد می‌کنند. همین قاعده موجب می‌شود آپارتمان‌های بیش از ۱۰۰ مترمربع عمدتا با قیمتی متناسب با ارزش واقعی ملک در منطقه و آخرین معاملات انجام‌شده فایل شوند. در نتیجه اگر کسی بودجه کافی برای خرید آپارتمان بزرگ‌متراژ داشته باشد، دغدغه یافتن فایل قیمت‌مناسب را کمتر تجربه می‌کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ در سال‌های رکود و پیش‌رونق بازار مسکن در صف انتظار فروش باقی ماندند، در جریان بازگشت رونق به معاملات طی ماه‌های اخیر، موقعیت خوبی برای عرضه دوباره آنها به بازار فراهم شده است و در نتیجه بر خلاف دیگر مناطق بازار، کمبود فایل در مورد این آپارتمان‌ها صدق نمی‌کند.

 

07-00