مسوولان حوزه حمل و نقل پایتخت بر اساس تازه‌ترین اظهارنظر اعلام شده،‌ قصد کرده‌اند هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک را به شکلی افزایش دهند که از جذابیت سفرهای غیرضروری با خودروی شخصی کاسته شده و مجوز تردد به محدوده فقط در مواقع ضروری (به تشخیص شهروندان) از سوی دارندگان خودرو خریداری شود. مسوولان این حوزه شهری،‌ به صراحت اعلام کرده‌اند «تردد کمتر در محدوده طرح ترافیک باعث دستیابی بهتر به هوای پاک می‌شود». این فرمول، پیش‌تر به دفعات و به اشکال مختلف از سوی کارشناسان برای نحوه اصلاح ضوابط کهنه طرح ترافیک تهران به شهرداری پیشنهاد شده بود اما شکلی که فعلا طرح ترافیک سال ۹۷ در قالب آن در حال اجرا است، کاملا متفاوت با فرمول منطقی «واقعی‌سازی سفر با خودروی شخصی» است. این موضوع –اعلام رویکرد آتی متفاوت از آنچه عمل می‌شود- یک علامت شکست برای طرح ترافیک فعلی است. در حال حاضر ظرفیت تعیین شده برای فروش روزانه مجوز طرح ترافیک ۹۷ و همچنین مبالغ مصوب برای این مجوزها به گونه‌ای است که باعث «تحریک سفر با خودروی شخصی» نه تنها برای مسافران روزانه به محدوده مرکزی که حتی برای سفرهای تصادفی (بدون برنامه‌ریزی قبلی) به این محدوده می‌شود.

هم اکنون مبلغ خرید مجوز روزانه طرح ترافیک در برخی ساعات روز، از بهای تاکسی‌های اینترنتی کمتر است. از طرفی، ظرفیت فروش مجوز روزانه طرح ترافیک در سال جاری، ۱۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و از ۲۰ هزار فقره به ۴۰ هزار فقره رسیده است. بررسی‌ها درباره پیامد اجرای طرح ترافیک سال ۹۷ با این شکل نشان می‌دهد: برخی شهروندان که گروه‌های شاغلان یا سایر شهروندان که تا قبل از امسال، عملا درصدد استفاده از مجوز روزانه تردد در محدوده مرکزی تهران نبودند، طی هفته‌های اخیر برای برخی روزهای هفته، به خرید مجوز و ورود به محدوده طرح ترافیک روبیاورند. ساختار فعلی طرح ترافیک با رویکرد بلندمدت مدیریت ترافیک تهران مبنی بر واقعی‌سازی هزینه استفاده از خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک برای هدایت شهروندان به شبکه حمل و نقل عمومی و خلاصه شدن تردد با خودرو صرفا در مواقع ضروری، انطباق ندارد و از آن مهم‌تر، به «تردد کمتر با خودروی شخصی» ختم نمی‌شود. برای بازتعریف موثر و کارآمد طرح ترافیک تهران لازم است تردد با خودروی شخصی نه تنها در محدوده کوچک طرح ترافیک –حدود ۵ درصد مساحت تهران- بلکه در محدوده فعلی زوج و فرد که عمده بزرگراه‌های پرترافیک را شامل می‌شود، مشمول اخذ عوارض تردد شود.

همچنین مبلغ عوارض باید به شکل دینامیک و متناسب با میزان پیمایش و ساعت تردد، تعیین شود و در عین حال مبالغ، به جای «محرک» تردد با خودرو، بازدارنده استفاده از خودرو باشد.