به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، در این جلسه که به منظور بررسی موضوع تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز برگزار شد، گفت: در تمامی شهرهای کشور شاهد هستیم که تحولات جمعیتی در حال محدود شدن است و در اکثر بررسی‌ها شاهدیم که جمعیت به افق پیش‌بینی طرح نمی‌رسد. بنابراین بیش از آنکه نیاز داشته باشیم تا از نو طرحی جدید همچون طرح ویژه برای شهرها داشته باشیم باید به حل مساله فکر کنیم و توجه داشته باشیم که طرح‌های جامع شهرها، طرح‌های مهمی هستند که باید به آنها استناد کنیم. چرا که طرح‌های جامع شهری که در دهه‌های قبل متناسب با ویژ‌گی‌های جمعیتی شهرها در آن زمان تهیه شده‌اند هم‌اکنون کارآیی خود را از دست داده‌اند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فکر می‌کنم به جای تهیه طرح جدید تحت‌عناوینی همچون طرح ویژه، نیازمندیم تا بازنگری طرح جامع را داشته باشیم، زیرا تمامی موارد و موضوعاتی که در طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز، می‌خواهیم اعمال کنیم در شرح خدمات طرح جامع می‌تواند جای بگیرد.  رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: معتقدم باید کاری کنیم که مشکلات ناشی از عدم رعایت قانون و ضوابط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به حداقل ممکن برسد و امکان هرگونه تخلف احتمالی را از متخلفان بگیریم.

وی گفت: به نظرم، به‌جای تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز، باید بازنگری طرح جامع ملاک عمل قرار بگیرد و مبنای بازنگری نیز حفظ یکپارچگی و توجه به حوزه نفوذ باشد. در عین‌حال، توجه به ساختاری باغشهری، حفظ هویت اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی شهر نظنز ملاک عمل قرار گیرد ضمن آنکه خدمات نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. آخوندی تصریح کرد: در بازنگری طرح جامع شهر نطنز، مبنای شهر باید گردشگری باشد. بنابراین کاری که باید به فوریت تهیه شود بازنگری در طرح جامع است و پیشنهادهایی که در جلسه شورا مطرح شد در شرح خدمات آورده شود. در راستای سرعت بخشیدن به کار نیز، کمیته فنی شورای‌عالی رسیدگی به موضوع را در اولویت قرار دهد. وی همچنین از امکان تسریع در بازنگری طرح جامع شهر نطنز خبر داد و گفت: بازنگری طرح جامع شهر نطنز به فوریت و در مدت زمان ۳ ماه آینده تهیه و به شورای‌عالی می‌آید.

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در جلسه فوق، اعلام کرد: جلسه آینده شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات شورا در ۴ ماه گذشته اختصاص دارد. در جلسه فوق در نظر داریم تغییر رویکردها در تهیه طرح‌ها را در شورای‌عالی ارائه کنیم که این جلسه با حضور اصناف و نمایندگان حرفه خواهد بود. ایزدی همچنین در رابطه با شهرستان نطنز در استان اصفهان ضمن تاکید بر ویژگی‌های منحصربفرد شهر نطنز و باغشهر بودن آن، بر داشتن نگاه کیفی بر تهیه طرح‌های توسعه‌شهری تاکید کرد و افزود: در نظر داریم شیوه و رویکرد خود را نسبت به تهیه طرح‌های شهری اصلاح و تجدیدنظر کنیم که در این راستا در سال گذشته نیز اقداماتی انجام شد.