این در حالی است که پیش‌تر، قرار بود یادداشت تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین ایران، ترکیه و قطر به امضا برسد که وزیر ترکیه اعلام کرده بود که از این موضوع مطلع نشده تا در قطر حضور یابد و به همین دلیل نیز مقرر شد تا طی هماهنگی‌های آتی، این تفاهم‌نامه هرچه سریع‌تر به امضا برسد. وی ادامه داد: موضوع ترانزیت ترکیه به عراق، موضوع دیگری بود که روی آن بحث شد و این در شرایطی است که تا پیش از این، بخشی از ترانزیت ترکیه از کردستان عراق انجام می‌شد و همتای ترکیه‌ای در این دیدار، اظهار علاقه‌مندی کرد تا بخش‌هایی از ترانزیت خود را که تا پیش از این از کردستان عراق انجام می‌داد، از طریق ایران انجام دهد.

آخوندی همچنین بحث درمورد مشکلات رانندگان ایرانی را موضوع سوم دیدار با همتای ترکیه‌ای خود عنوان کرد و گفت: قرار شد تا برخی رانندگان ایرانی که در ترکیه بر اثر عملیات تروریستی و شبه‌تروریستی صدمه دیده‌اند و دادگاه ترکیه به‌نفع آنها حکم صادر کرده است، هرچه سریع‌تر از دولت ترکیه خسارات خود را دریافت کنند. آخوندی همچنین از دستور سریع برای تشکیل کمیته حمل‌ونقل کارشناسی جاده‌ای بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت: قرار شد ایران هرچه سریع‌تر کمیته حمل‌ونقل کارشناسی جاده‌ای را بین ایران و ترکیه تشکیل دهد تا تمام مسائل فی‌مابین را رسیدگی کند، به‌همین دلیل در اولین فرصت، در سطح وزرای دو کشور ایران و ترکیه نشست خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی، فعال‌شدن قطار مسافری ایران به ترکیه را از دیگر موضوعات مورد بحث با همتای ترکیه‌ای خود برشمرد و افزود: در بحث حمل و نقل، نکته دیگری که ما تعقیب می‌کردیم یکی بحث فعال شدن قطار مسافری ایران به ترکیه بود که قرار شد هرچه سریع‌تر ترک‌ها آن را فعال کنند؛ زیرا اعلام کرده بودند به‌دلیل مشکل امنیتی، امکان تردد نیست. از سوی دیگر، ازآنجاکه از جهت فیزیکی، خط ریل ایران متصل است، قرار شد خط ریل ایران از طریق مرز رازی- کاپی‌کوی هرچه سریع‌تر از سوی کشور ترکیه بررسی و نتیجه به ایران اطلاع داده شود تا در کمترین فرصت، این خط را فعال کنیم. وی همچنین گفت: اتصال خط‌آهن ایران از طریق مرز بازرگان به شهر کارس ترکیه نیز از دیگر موضوعات مورد بحث بود که ترکیه علاقه‌مند بود این‌کار با نقشه‌بان هم به نحوی به صورت یکجانبه باشد؛ به همین دلیل قرار شد نقشه موردنظر خود را به ما بدهند تا ما در این مورد بررسی کنیم و اظهار نظر رسمی به آنها ارائه دهیم.