هر چند طی دو ماه گذشته برخی مالکان واحدهای مسکونی به خصوص مالکان آپارتمان‌های نوساز اقدام به افزایش قیمت پیشنهادی خود برای فروش آپارتمان‌های آماده عرضه به بازار کردند و تا حدی سطح قیمت‌های قطعی معاملات مسکن را نیز با این اقدام تحت تاثیر قرار دادند اما در اولین روزهای دی ماه همچنان حجم نسبتا قابل قبولی از آپارتمان‌های فروشی با سطح قیمت ماه‌های گذشته در بازار مسکن موجود است.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از بازار معاملات مسکن نشان می‌دهد به رغم آنکه تغییرات نقطه‌ای متوسط قیمت مسکن در آذرماه امسال در مقایسه با نرخ تورم عمومی ۳ واحد درصد فراتر رفت اما درحال حاضر عرضه مناسبی از فایل‌های با سطح قیمت پیشنهادی کمتر از قیمت عرف منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند نیز قابل مشاهده است.

به این ترتیب اگرچه تحت تاثیر افزایش تقاضا برای خرید مسکن در مقطع زمانی فعلی و افزایش حجم معاملات، بازار به طور کامل وارد فاز رونق شده است و انتظار می‌رود این رونق در ماه‌های آینده تشدید شود، اما این موضوع هرگز به معنای ورود تقاضای هیجانی به بازار و انتظار برای جهش قیمت یا افزایش نامتعارف آن طی ماه‌های اخیر نیست. در جدول زیر برخی فایل‌های پیشنهاد شده به بازار معاملات مسکن برای فروش، با سطح قیمت متعارف معرفی شده است. این فایل‌ها روز گذشته از طریق یکی از سامانه‌های معتبر بازاریابی املاک به متقاضیان عرضه شده‌اند.

07-02