این تصمیمات شامل ممنوعیت به‌کارگیری خودروهای فرسوده در شهرداری تهران، تمدید سن تردد اتوبوس‌های شرکت واحد در شهر تا ۱۲ سال در صورت نصب فیلتر دوده و الزام شهرداری تهران به استفاده از خودروهای دیزل فیلتردار، گازسوز و برقی است که قرار است به زودی عملیاتی شود. برابر مصوبه دولت، سن فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی ۸ سال تعیین شده که بر این اساس بیش از ۶۰ درصد از ناوگان ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاهی اتوبوسرانی پایتخت اکنون فرسوده است. این در حالی است که ناوگان اتوبوسرانی برای ارائه سرویس‌دهی مطلوب همین حالا باید شامل ۹ هزار اتوبوس باشد. از آنجاکه در صورت خروج اتوبوس‌های بیش از هشت سال کارکرد موجود در ناوگان، تزریق اتوبوس‌های جدید عملا نمی‌تواند موجب بهبود کیفیت خدمت‌رسانی این مد حمل‌ونقلی شود و صرفا جای اتوبوس‌های از رده خارج شده را پر خواهد کرد، شورای ترافیک تهران تصمیم گرفت با تمدید سن تردد اتوبوس‌های موجود به ۱۲ سال در صورت نصب فیلتر دوده، از کمبود جدی ناوگان که موجب فلج شدن اتوبوسرانی پایتخت می‌شود، جلوگیری کند.

بیش از سه سال از طرح موضوع نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها می‌گذرد اما عملکرد شهرداری تهران در دوره گذشته برای اجرای مصوبه شورای شهر در این رابطه سر باز زد و شمار اتوبوس‌های مجهز به فیلتر در دوره گذشته کمتر از ۱۰۰ دستگاه بود. هزینه چند ۱۰ میلیونی خرید فیلتر و هزینه‌های نگهداری که به مالکان اتوبوس در بخش خصوصی تحمیل می‌شد، عامل اصلی بی‌سرانجام بودن این مصوبه به شمار می‌رود. اما با توجه به اثبات اثر چشمگیر نصب فیلتر بر کاهش غلظت آلاینده‌ها به ویژه کربن سیاه در هوا، مدیریت شهری در دوره جدید مصر است با استفاده از این راهکار از ناکارآمدی ناگهانی اتوبوسرانی تحت تاثیر کمبود ناوگان جلوگیری کند. سهم ناوگان دیزلی از انتشار آلاینده‌ها در هوای تهران در گزارش‌های مختلف با ارقام متفاوتی ذکر شده و بین ۱۲ تا ۲۴ درصد برآورد می‌شود که در این بین سهم اتوبوس‌ها در انتشار آلاینده‌های گوگرد ۱۹ درصد، اکسید ازت ۳ درصد و ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون ۳ درصد برآورد می‌شود.

تصمیم چهارم شورای ترافیک تهران نیز آمایش و کنترل دوره‌ای بنزین و گازوئیل در جایگاه‌های سوخت تهران توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران است تا به این ترتیب در صورتی که کیفیت سوخت مصرفی از استاندارد تنزل کرد، موضوع بلافاصله به دولت گزارش و پیگیری شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شهردار تهران در این جلسه از هماهنگی میان دولت و شهرداری برای پیگیری اقدامات دستگاه‌های مسوول در زمینه کاهش آلودگی هوا خبر داد و ابراز امیدواری کرد در صورتی که این اقدامات با جدیت دنبال شود، از ابتدای سال ۹۷ می‌توانیم شاهد تحولی در حوزه کاهش آلودگی هوای شهر باشیم. نجفی با تاکید بر ضرورت توجه جدی شهرداری تهران، وزارت کشور، پلیس راهنمایی‌ورانندگی و سایر دستگاه‌های مسوول به برنامه‌های اجرایی کاهش آلودگی هوا، گفت: دولت در سال ۹۰ مصوبه خوبی برای کاهش آلودگی هوا داشت و در سال ۹۳ نیز این مصوبه تقویت شد، همچنین قانون هوای پاک امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما این مصوبات و قوانین به دلیل نبود منابع مالی، مدیریت ضعیف یا عدم جدیت اجرایی نمی‌شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه «باید تصمیم بگیریم درباره مساله آلودگی هوا جدی باشیم و مسائل را پیگیری کنیم»، گفت: ضروری است اقدامات لازم از سوی شهرداری تهران را پیگیری کرده و تعهدات سایر دستگاه‌ها را در این زمینه نیز از مجاری قانونی مطالبه کنیم تا انگیزه‌ای در مسوولان برای جدیت در مقابله با آلودگی هوا ایجاد شود. نجفی همچنین از پیگیری مساله موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده و سرعت بخشیدن به گسترش موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت خبر داد.