فرمول افشای قراردادهای شهرداری

انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران که از یک‌سو وعده شهردار تهران و از سوی دیگر مطالبه پارلمان محلی پایتخت به‌ویژه بانی شهرداری شیشه‌ای در این شورا بود، در یک جلسه سه‌جانبه میان بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر، نمایندگان معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و همینطور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مورد بررسی قرار گرفت. در جریان برگزاری این جلسه اولا به موضوع «قراردادهای خاموش» در شهرداری تهران یعنی قراردادهای با مبالغ کلان که در سامانه قراردادها ثبت نشده‌اند، مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری گزارشی در این زمینه ارائه دهد.

دوم آنکه در این جلسه برای اتخاذ تصمیم برای چگونگی انتشار قراردادهای شهرداری تهران، سه دستور کار ویژه برای یک هفته آینده مشخص شد. بهاره آروین رئیس کمیته «شفافیت و شهر هوشمند» در شورای شهر تهران و بانی ایده شهرداری شیشه‌ای با اشاره به برگزاری این جلسه در روز یکشنبه، اظهار کرد: در این جلسه ابتدا نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، سامانه مدیریت پروژه را که برای نظارت شورا ایجاد شده،‌ ارائه کردند اما با توجه به تمرکز دستور جلسه روی شفافیت اطلاعات قراردادها، سامانه قراردادها، مناقصات، پیمانکاران و جزئیات اطلاعات ثبت‌شده برای یک قرارداد به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت.  اوادامه داد: در این جلسه مقرر شد ظرف مدت یک هفته چهار مورد انجام شود.

نخست آنکه گزارش سازمان فناوری اطلاعات در مورد میزان ثبت قراردادها توسط سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در سامانه قراردادها ارائه شود چراکه به گفته برخی کارشناسان حاضر در جلسه و نیز گزارش‌‌گیری در لحظه از سامانه قراردادها، برخی از مهم‌ترین قراردادها با مبالغ کلان که از سوی برخی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه منعقد شده است، در این سامانه ثبت نشده‌اند، بنابراین مقرر شد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری گزارشی در این‌خصوص ارائه کند. به گفته وی، همچنین تعیین شد معاونت مالی و اقتصادی از وضعیت تعدادی، ریالی، نوع قراردادهای (مناقصه عمومی، محدود، استعلام بها و....) شهرداری تهران گزارشی را تهیه و در جلسه بعد این کمیته ارائه دهد.

او به سومین محور مقرر شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران در مورد میزان اطلاعات ثبت‌شده در سامانه قراردادها که طبق قواعد حقوقی و سیاست‌های معاونت امکان برقراری دسترسی عمومی به آنها بلامانع است، پیشنهادهای خود را ارائه دهد.  در عین حال بنا شد پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند در مورد میزان اطلاعات ثبت شده در سامانه قراردادها که طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، امکان برقراری دسترسی عمومی به آنها وجود دارد و شفافیت و امکان نظارت همگانی را محقق می‌‌کند نیز ارائه شود.

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: بر مبنای انجام موارد چهارگانه، دستور جلسه بعد با موضوع دسترسی عمومی به اطلاعات قراردادها این خواهد بود که میان معاونت مالی و اقتصادی و کمیته شفافیت و شهر هوشمند توافقی حاصل شود بر سر اینکه چه میزان از اطلاعات،‌ با چه فرمتی و در چه قالبی می‌تواند در دسترس عمومی قرار گیرد تا بیشترین میزان شفافیت را امکان‌پذیر کند.