با وجود اینکه مهارت‌های نرم دارایی‌‌‌های ارزشمندی در مشاغل امروزی هستند، این ویژگی‌‌‌های حیاتی با یک‌اصطلاح جدید -«مهارت‌‌‌های قدرت»- در محیط کاری حال حاضر که به طور قابل‌توجهی به دلیل پاندمی کووید-۱۹ تغییر کرده است، معرفی و شناخته می‌شوند. به نظر می‌رسد صرفا یک‌تغییر نام باشد؛ اما چیزهای بیشتری درگیر است. پاندمی و دورکاری، آنچه را که موفقیت حرفه‌‌‌ای را تضمین می‌کند، تغییر و تحت‌تاثیر قرار داده است. موفقیت حرفه‌ای مستلزم آن است که یک‌مدیر آگاه از نظر عاطفی تشخیص دهد چه زمانی کارکنان در آستانه رسیدن به بن‌بست هستند و توانایی‌های ارتباطی لازم برای ترغیب آنها به یافتن بهترین راه‌حل‌ها را داشته باشد. این به چه معناست؟ به نظر می‌رسد که این توضیح به اندازه کافی واضح باشد؛ اما باید این توانایی‌های حیاتی را در تیم‌های مدیریتی و رهبری خود توسعه دهید.

 «مهارت‌های قدرت» در محیط کار دقیقا به چه معناست؟

مهارت‌های نرم به‌تازگی با عنوان مهارت‌های قدرت شناخته می‌شوند، اما تغییری که این نام ایجاد می‌کند قابل‌توجه است. مهارت‌های نرم همیشه به‌عنوان مجموعه مهارت‌های حمایت‌کننده و کمتر قابل‌توجه نسبت به توانایی‌های پیچیده در نظر گرفته شده است. مهارت‌‌‌های نرم همیشه ضروری بوده‌‌‌اند، اما همه‌گیری اخیرا بسیاری از ما را به اهمیت کامل آنها آگاه کرده است. تعریف دقیقی از چیستی یا نبودن مهارت یا استعداد وجود ندارد، اما تمایز بین مهارت‌‌‌های قدرت و مهارت‌‌‌های سخت ساده است.

مهارت‌های نرم = فرهنگ/  کارکنان (افراد)/  ارتباطات

مهارت‌های سخت = اعضا/  ساختارهای سازمانی/  برنامه‌ریزی

مهارت‌های‌ نرم یک هنر و کمّی کردن آن دشوارتر است.

در مقابل، مهارت‌‌‌های سخت توانایی‌‌‌های عینی و قابل سنجشی هستند که از طریق آموزش رسمی، آموزش در محل کار یا ابزارهای دیگر به دست می‌‌‌آیند. در اکثر مواقع، مهارت‌های سخت قابل یادگیری تا سطح استادی هستند. به همین دلیل، مهارت‌‌‌های سخت اغلب به‌راحتی قابل رسیدگی و صحه‌گذاری هستند. برای مثال می‌‌‌دانید چگونه کد بنویسید یا نمی‌‌‌دانید!

می‌توانید با ارائه گواهی، مدرک یا مجوز به کارفرمایان احتمالی نشان دهید که این مهارت‌ها را دارید.

بسیاری از استعدادهای تحلیلی حول جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها می‌چرخند. بسیاری از کسب‌وکارها برای درک دقیق داده‌ها و استنتاج از آنها ارزش زیادی قائل هستند. توانایی استفاده موثر از کامپیوتر در اکثر صنایع حال حاضر یک نیاز است. اما عبارت «مهارت‌های کامپیوتری» برای کارهای مختلف، از سواد کامپیوتری ساده گرفته تا ظرفیت نوشتن یا برنامه‌نویسی کامپیوترها، همه‌چیز را در بر می‌گیرد.

 برخی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم موردنیاز کدامند؟

فهرست جامعی وجود ندارد، اما مهارت‌های قدرت اغلب شامل آگاهی احساسی، عاطفی، همکاری، ارتباط موثر، سازگاری، خلاقیت و تجزیه و تحلیل انتقادی است. در این فهرست دو مهارت نرم کلیدی خلاقیت و ارتباط موثر، رابطه‌ای تنگانگ و قابل تامل دارند.

  خلاقیت: براساس گزارش آینده مشاغل که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، خلاقیت یکی از پنج‌مهارت برتر برای آینده است. در عصر تغییر شکل کووید - ۱۹، نوآوری برای حل مسائلی که کسب‌وکارها و اقتصادهای ما با آن مواجه هستند بسیار مهم است. از بین ۵۰هزار توانایی مبتنی بر کار، خلاقیت به‌عنوان حیاتی‌ترین دارایی شرکتی توسط لینکدین شناسایی شد. با این حال، برای داشتن خلاقیت به‌عنوان یک مهارت نرم، می‌توانید چیزی غیر از یک هنرمند یا طراح باشید. این شامل توسعه مهارت‌های تفکر خلاق و ارائه راه‌حل‌های اصلی برای چالش‌های سازمان شماست.  

ارتباط موثر: ظرفیت شما برای شرکت در گفت‌وگوی ثمربخش که با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، پیش‌نیاز ارتباط موثر در محل کار است. اگر بتوانید قدرتمندانه با دیگران ارتباط برقرار کنید، به‌گونه‌ای که با همکاران، مشتریان یا ذی‌نفعان ایجاد همدلی کنید، بهره‌وری بیشتری خواهید داشت و نتایج عالی‌تری دریافت خواهید کرد.

 اهمیت مهارت‌های قدرت در محیط کار مدرن چیست؟

یادگیری و تقویت مهارت‌های نرم نسبت به مهارت‌های سخت می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد؛ اما معمولا می‌توان آنها را با تمرین مستمر یاد گرفت. مهارت‌های نرم اغلب ویژگی‌ها یا استعدادهای شخصیتی هستند که افراد در طول زمان و تجربه زیسته آنها را شکوفا کرده‌اند و به چالش کشیدن و در عین حال امکان تقویت آنها وجود دارد. در اصل، مهارت‌های قدرت، مهارت‌های افراد است. آنها ما را قادر می‌سازند در شرایط پیچیده افراد را به‌خوبی مدیریت کنیم و با آنها همکاری خوبی داشته باشیم.

 چرا باید استفاده از اصطلاح «مهارت‌های نرم» را متوقف کنیم؟

مردم در هر سنی باید درک کنند که چه استعدادهایی به آنها امکان انطباق و پیشرفت در هر زمینه‌ای را که  در آینده پیشنهاد می‌شود می‌دهد؛ زیرا جهان به‌سرعت در حال تغییر است. منابع زیادی برای کمک به کسب این دانش در دسترس هستند، اما در دسته‌بندی و تعریف این مهارت‌ها باید احتیاط کرد. برخی از عبارات مورد استفاده برای توصیف مهارت‌‌‌ها عبارتند از: «آماده برای استخدام»، «قابل انتقال»، «STEAM» (علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات)، «مشهود/ نامشهود»، «فنی/ غیرفنی» و «نرم/ سخت». با توجه به مجموعه کلمات سرگیجه‌‌‌آور، غیرمنتظره نیست که افراد در تعیین توانایی‌‌‌هایی که دارند و ممکن است نیاز داشته باشند، دچار مشکل شوند.

 نتیجه گیری

برای نیروی کار امروزی، مهارت‌های نرم به‌سرعت در حال جایگزینی با مهارت‌های سخت از نظر تقاضا هستند. اگر فردی فاقد توانایی‌‌‌های ظریف‌‌‌تر بین فردی و ایجاد روابط لازم برای برقراری ارتباط و همکاری موثر باشد، آموزش فنی سطح بالا کافی نیست. مهارت‌‌‌های نرم بیش از هر زمان دیگری حیاتی هستند، زیرا کسب‌وکارها سعی می‌کنند روش‌های موثری را برای ماندگاری در سودآوری و رقابت پیدا کنند. توسعه مهارت‌های نرم پایه و اساس کار تیمی، رهبری و ارتباطات است. پرورش این استعدادها مهم است، زیرا هر جزء برای موفقیت سازمانی و شخصی ضروری است.