مشاور عزیز،

مدتی ا‌‌‌ست که مشکلات متعددم در زندگی شخصی و محل کار، روی عملکرد کاری‌‌‌ام تاثیر گذاشته‌‌‌ و باعث شده بارها بدقولی کنم یا کارها را دیر تحویل دهم. هر بار سعی می‌‌‌کنم به روال سابق برگردم، نمی‌توانم و باز بدقولی می‌‌‌کنم. از آنجا که این روال برای مدتی ادامه داشته، می‌‌‌ترسم وجهه‌‌‌ام به شدت آسیب دیده و ذهنیت دیگران درباره‌‌‌ام تغییر کرده باشد. از این هراس دارم که از یک جایی به بعد، من را یک آدم بدقول بدانند. سوالم اینجاست که چطور می‌توانم روال را تغییر دهم و دوباره تصویر مثبتی از خودم ایجاد کنم؟

پاسخ: دوست عزیز، همه ما ممکن است یکی دوبار، کارمان را دیرتر از مهلت تحویل داده یا دیر به جلسه رسیده باشیم. اما اگر دائما در حال بدقولی، دیر رسیدن به جلسات یا عقب افتادن از کارها هستی، باید به دنبال راهی برای تغییر این رویه باشی تا هم وجهه‌‌‌ات در محل کار تغییر کند و هم احترام به دست آوری. برای بدقولی و سربه‌‌‌هوایی در محل کار دلایل مختلفی وجود دارد که همه آنها نشانه تنبلی یا عدم‌تعهد تو نسبت به ماموریت سازمان نیستند.

طبق گزارش وب‌سایت‌Inc، گاهی آدم‌‌‌ها در محل کار بدقولی می‌کنند چون اشتیاقشان برای مشارکت، منجر به تعهد افراطی می‌شود. یعنی با یک دست چند تا هندوانه برمی‌‌‌دارند که این اتفاقا نقطه مقابل تنبلی است. بعضی‌‌‌ها از مهلت‌‌‌ها عقب می‌‌‌مانند چون با سازمان مشکل دارند یا دچار مشکل مدیریت زمان هستند، در حالی که بعضی‌‌‌ها ممکن است با دیدن انبوهی از ایمیل‌‌‌های کاری، کلافه شوند و در نتیجه، از پاسخ‌دهی به موقع به پیام‌‌‌ها طفره روند.

اگر مصمم هستی که وجهه‌‌‌ات را در محل کار تغییر دهی و کارها را طبق روال سابق انجام دهی، راه‌های مختلفی هست که تغییرات پایدار ایجاد کنی. گاهی تغییرات مثبت در وجهه حرفه‌‌‌ای می‌تواند به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شخصی‌‌‌مان منجر شود. فقط باید صبور باشی. تغییر یک‌‌‌شبه اتفاق نمی‌افتد.

گام اول، خودکاوی است. تو نمی‌توانی عادتی را تغییر دهی مگر اینکه ابتدا ببینی چرا آن رفتار، با اهدافت همخوانی ندارد. به همین علت است که خودکاوی، یک گام کلیدی برای تغییر وجهه است چون وقتی ریشه را پیدا کنی، می‌توانی راه‌حل‌‌‌های ملموس هم پیدا کنی. شاید علت تاخیرت در تحویل این باشد که می‌‌‌ترسی کارت به اندازه کافی خوب نباشد.

در اینجا، ریشه مشکلت، کمال‌‌‌گرایی‌ات است که با کمک گرفتن از یک متخصص، می‌توانی به آن غلبه کنی. شاید دلیل غفلت از پاسخ‌دهی به ایمیل‌‌‌ها، این باشد که اینباکست به شدت پر است و باید زمان بگذاری و ایمیل‌‌‌های غیرضروری را پاک کنی. ریشه بدقولی تو هرچه که هست، خودکاوی، گام اول در تغییر روال است.

خودکاوی یعنی نگاه به رفتارها، شرایط روحی، افکار و تجربیات اخیر خودت. یعنی خودت و عادات فعلی‌ات را بهتر درک کنی. اطلاعات به دست آمده از این طریق، باعث می‌شود شک و تردیدهایت نسبت به خودت کاهش یابد و باور به توانمندی‌‌‌ها، جایش را بگیرد. خودکاوی یک ابزار مهم برای درک خودت است. پس سعی کن روزمره‌‌‌ات را بنویسی و افکارت را سازماندهی کنی.

گام دوم، ایجاد شفافیت با مدیریت است. یکی از بهترین راه‌‌‌ها برای تغییر وجهه و کسب احترام در محیط کار، شفافیت و صداقت با مدیر است. اگر به شکلی حرفه‌‌‌ای با او وارد گفت‌وگو شوی، درباره مشکلاتت در محل کار صادقانه صحبت کنی و بگویی که در تلاش برای اصلاح هستی، احترامت به سرعت افزایش می‌یابد. ارتباط و گفت‌وگو، کلید موفقیت هر کسی است، به‌خصوص اگر مسوولیت‌‌‌های کاری تو و همکارانت، به هم گره خورده باشند.

طبق گزارش یو‌‌‌سی برکلی، عدم‌شفافیت در محل کار می‌تواند به ایجاد جو بی‌‌‌اعتمادی و ناامنی، هم در میان رهبران و هم کارکنان منجر شود، در حالی که شفافیت و گفت‌وگوهای صادقانه می‌تواند باعث افزایش اعتماد میان تو و همکارانت شود.

قبل از صحبت با مدیرت، به این فکر کن که می‌‌‌خواهی چه بگویی. حرف‌‌‌هایت را تمرین کن تا موقع دیدار، با اعتماد به نفس و شمرده صحبت کنی. نظر و توصیه خواستن از مدیر درباره چگونگی تقویت مهارت‌‌‌هایت، فضایی پویا ایجاد می‌کند که در آن، هر دوی شما برای بهبود تو، وقت می‌‌‌گذارید و به آن اهمیت می‌‌‌دهید.

با کمک او، برنامه‌‌‌ای برای موفقیتت بریز. و اگر در رابطه با مدیریت زمان یا هر یک از جنبه‌‌‌های شغلت، نیاز به حمایت داشتی، نترس و درخواستت را مطرح کن. از او بخواه که پاسخگو باشد. صداقت، همیشه بهترین سیاست است.

گام سوم، غلبه بر کمال‌‌‌گرایی ا‌‌‌ست.  تمرکز بیش از حد بر دستیابی به نتایج بی‌عیب و نقص، یا همان کمال‌‌‌گرایی، می‌تواند اثرات زیان‌‌‌باری بر سلامت روح و جسمت داشته باشد. استرس ناشی از کمال‌‌‌گرایی می‌تواند به افسردگی، سندرم روده تحریک‌‌‌پذیر، زخم معده و سایر مشکلات جسمی منجر شود. تلاش برای کسب نتایج بی‌عیب و نقص یا یک ارائه بی‌عیب و نقص ممکن است نتیجه معکوس دهد. چطور؟ با برانگیختن رفتارهایی مثل پشت گوش‌‌‌اندازی، نشخوار فکری و در نتیجه، عقب ماندن از مهلت‌‌‌ها.

هنگام خودکاوی، ببین آیا کمال‌‌‌گرایی در عملکردت در محل کار تاثیر دارد یا نه. بهترین راه درمان کمال‌گرایی، تمرین خود‌دلسوزی است که البته اگر کمال‌‌‌گرایی برایت تبدیل به عادت شده باشد، کمی زمان می‌‌‌برد تا آن را بپذیری. باید به خودت هدایایی بدهی، مثل صبوری، درک و پذیرش استعدادهای خودت و همچنین توان معقولت در انجام کارها. اگر امروز غروب، نیاز به استراحت داری، به جای آنکه خودت را مجبور به گنجاندن جزئیات در گزارشت کنی تا بی‌عیب و نقص باشد، به خودت استراحت بده تا تجدید قوا کنی. برای به دست آوردن احساس خود‌دلسوزی، می‌توانی تمرکز، مدیتیشن و فعالیت‌‌‌های آرام‌بخش انجام دهی، مثل خاطره‌‌‌نویسی، پیاده‌‌‌روی و حمام آب گرم. صحبت با یک متخصص هم می‌تواند مفید باشد.

گام چهارم، تقویت عادات مثبت است. تحویل به موقع کارها و حضور به موقع در جلسات، شرایط اصلی بسیاری از مشاغل هستند پس برای تغییر وجهه‌‌‌ات، باید ریشه را پیدا کنی و ببینی چرا وقت‌‌‌شناس نیستی. شاید مشکلت، ناتوانی در مدیریت زمان به دلیل اختلال کم‌‌‌توجهی-بیش‌‌‌فعالی (ADHD)  یا چیزی شبیه به این است. در این صورت، می‌توانی از یادآورهای گوشی یا ابزارهایی شبیه به آن کمک بگیری تا مهلت‌‌‌ها را به تو یادآوری کنند. در غیر‌این صورت، ممکن است دچار مشکلی شده باشی که اغلب آدم‌‌‌ها دچارش می‌‌‌شوند. هر کسی ممکن است در مقطعی از زندگی‌‌‌اش، در به موقع انجام دادن کارها یا به موقع رسیدن، به مشکل بر بخورد. اگر دائما دچار بدقولی‌‌‌هایی از این قبیل هستی، ببین آیا مشکلی در زندگی‌‌‌ات پیش نیامده که انرژی یا تمرکزت را گرفته باشد؟

در مسیر تغییر عادات، بابت هر گامی که برای تغییر وجهه‌‌‌ات برمی‌‌‌داری به خودت افتخار کن و پیشرفتت را جشن بگیر. این کمک می‌کند در کسب احترام حرفه‌‌‌ای، روند پیشرفت مثبتی داشته باشی. و گام آخر، استقبال از فرصت‌‌‌های پاسخگویی است. می‌توانی از مدیر یا همکارانت بخواهی که در صورت مشاهده پیشرفت، آن را به تو یادآور شوند. آنها می‌توانند در مسیر کسب احترام و تغییر وجهه و قدردانی، در کنار تو باشند و حمایتت کنند. وجود یک گروه حمایتی، احتمال موفقیتت را افزایش می‌دهد.