فواید فوق العاده خندیدن برای سلامتی بدن

بخندید تا دنیا به شما بخندد! خنده بر هر درد بی درمان دواست! این جملات معروف و مثل‌های متداولی است که سالیان سال بر سر زبانهاست.

خندیدن اثرات بسیار زیادی در مسیر سلامت جسمی و روحی افراد دارد؛ به طوری که امروزه ثابت شده است خنده در زمانهای بحرانی و استرس زا همچون مرهمی، آرامبخش روح وروان افراد است یا در تسکین برخی دردهای جسمی موثر واقع می‌شود. در ادامه این گزارش قصد داریم درباره معجزات خنده برای سلامتی صحبت کرده و با بهترین فواید خنده ، از سلامت قلب گرفته تا کاهش استرس و افزایش خلاقیت فردی، آشنا شویم.

چرا باید بخندیم؟

اینکه چرا باید بخندیم و یا خندیدن چه فایده‌های برای سلامتی بدن ما دارد همیشه برای برخی افراد افسرده و غمگین یک سوال بوده است. اما در جواب اینکه چرا باید بخندیم همین کافی است که خنده یک داروی عالی محسوب می شود. حتی مزایای جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی را فراهم کرده و شما را از تفکر منفی دور می‌کند.

وقتی یک نمایش کمدی را تماشا می کنید، شوخی می شنوید یا از بازگو کردن یک داستان خنده دار با دوستان و خانواده لذت می برید، کارهای خوبی برای سلامتی خود انجام می دهید. صدای خنده می تواند هر کسی را خوشحال کند. در حقیقت، به نظر می‌رسد خنده از بین انواع مختلف رفتارهای انسانی، ذاتی ترین و بی نظیرترین نوع رفتارها است. مردم برای بیان بخشی از احساسات خوب خود می‌خندند. خنده نه تنها به شما احساس خوبی می دهد بلکه به اطرافیانتان نیز حس بهتری را می بخشد. خندیدن فایده های زیادی برای سلامتی جسمی و روانی بدن ما دارد، از جمله:

خنده داروی قوی است

خنده داروی قوی است. این روش افراد را به طریقی دور هم جمع می کند که باعث تغییرات جسمی و عاطفی سالم در بدن شود. هیچ چیزی به جزء خنده نمی تواند سریعتر یا قابل اطمینان تر ذهن و بدن شما را به تعادل برساند. شوخ طبعی بارهای شما را سبک می کند. شما را به دیگران متصل کرده و متمرکز و هوشیار نگه می‌دارد. همچنین به شما کمک می‌کند زودتر عصبانیت را برطرف کرده و دیگران را ببخشید. توانایی خندیدن به راحتی و به طور مکرر منبع فوق العاده ای برای غلبه بر مشکلات، تقویت روابط شما و حمایت از سلامت جسمی و عاطفی است. از همه بهتر، این داروی بی قیمت سرگرم کننده، رایگان و کاربرد آسانی دارد.

در زمان کودکی، روزانه صدها بار می خندیدیم. اما در بزرگسالی زندگی جدی تر و خنده کمتر اتفاق مففتد. اما با جستجوی فرصت های بیشتر برای شوخ طبعی و خنده، می توانید سلامت عاطفی خود را بهبود بخشید. روابط خود را تقویت کنید و حتی به عمر خود بیفزایید.

خنده یک تمرین داخلی محسوب می‌شود

خندیدن یک روند ساده است، با این وجود بهترین روش تمرین داخلی می باشد. خندیدن، دیافراگم، شکم، سیستم تنفسی و حتی شانه ها را ورزش می دهد. به همین دلیل است که عضلات شما بعد از یک خنده راحت و آرامش بیشتری دارند. بعلاوه، در خنده های شدید، مردم نفس‌های عمیق می‌کشند که به رفع انسداد مجاری تنفسی کمک می کند و باعث استنشاق و اکسیژن دریافتی می شود.

هم اکنون، همراه با ورزش بدنی خود، برای گذراندن یک تمرین داخلی کامل، مدتی را به خندیدن با دوستان خود اختصاص دهید. یک خنده خوب و دلچسب تنش جسمی و استرس را برطرف می‌کند و پس از آن تا ۴۵ دقیقه عضلات شما را آرام می‌کند.

خنده استرس را کاهش می دهد

خنده یک شکل عالی برای کاهش استرس است وباعث کاهش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول و اپی نفرین می شود. در عین حال، خنده باعث افزایش سطح هورمون های تقویت کننده سلامتی خواهد شد. به علاوه، خنده یک تمرین کامل برای عضلات و گردش خون را تحریک می‌کند. این به نوبه خود به کاهش برخی از علائم جسمی استرس کمک خواهد کرد. دفعه بعد که استرس داشتید، فقط چند نمایش کمدی را مشاهده کنید، به زودی احساس بهتری خواهید داشت.

فواید بی نظیر خندیدن برای سلامتی بدن

خنده کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

اگر در لذت بردن از خواب آرام شبانه مشکل دارید، خنده یکی از بهترین داروهایی است که می توانید امتحان کنید. خندیدن باعث می شود بدن ملاتونین بیشتری تولید کند و به شما کمک خواهد کرد خواب بهتری داشته باشید. برخی تحقیقات علمی در زمینه خواب و بی خوابی نشان داده است که خنده به بهبود الگوی خواب کمک می‌کند، که برای درمان بی خوابی مفید است. در طول عصر، با اعضای خانواده یا دوستان خود بخندید. این به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند، و خواب عمیق و آرام را تقویت خواهد کرد.

خنده با افسردگی مبارزه می کند

خنده می تواند به افرادی که از اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا افسردگی کامل رنج می برند کمک کند. بررسی ها نشان داده که خنده درمانی می تواند افسردگی را در افراد مسن کاهش دهد. خنده سطح هورمون های مرتبط با استرس را کاهش می دهد و هورمون های خوب را جایگزین آنها می کند. این بدان معناست که خنده باعث ایجاد یک ذهنیت مثبت می‌شود و هنگامی که فرد نگرش مثبتی به زندگی دارد، کمتر احتمال تسلیم احساس افسردگی و ناامیدی وجود دارد. اگر استرس، فرسودگی و افسردگی دارید، موثرترین استراتژی که می‌توانید به کار بگیرید خنده است. برای کسب بهترین نتیجه می‌توانید به یک باشگاه کمدی بپیوندید.

خنده درد را تسکین می‌دهد

خنده به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند. افرادی که زیاد می‌خندند در مقایسه با افرادی که زیاد نمی‌خندند می‌توانند تقریباً ۱۰ درصد درد بیشتری را تحمل کنند. دز خوبی از خنده، اندورفین‌های خوبی را در سیستم شما آزاد می کند که برای کاهش درد بهتر از مورفین کار می کنند. همچنین، خندیدن می تواند شما را از فکر درد و رنج دور کند. همچنین مشخص شده است که خنده باعث از بین رفتن چرخه اسپاسم درد مشترک در برخی از اختلالات عضلانی می‌شود. هنگامی که از هر نوع درد جسمی رنج می برید، به عنوان بخشی از درمان، یک مقدار شوخ طبعی را در خود جای دهید.

خنده دیابت را کنترل می کند

خنده همچنین می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند. همچنین ممکن است به دلیل انرژی مصرف شده توسط عضلات معده هنگام خندیدن باشد. به علاوه، خنده می‌تواند به دیابتی‌ها کمک کند تا از عوارض مربوط به رگ های عروقی جلوگیری کنند. اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه یک برنامه شوخ طبعانه تماشا کنید.

خنده از قلب محافظت می کند

اساساً قلب یک عضله است و با ورزش قوی تر شده و عملکرد بهتری دارد. این یکی از دلایلی است که خندیدن یک تمرین سالم برای قلب شما محسوب می شود. هنگام خندیدن، بافتی که پوشش داخلی رگ‌های خونی را تشکیل می دهد، منبسط می شود و منجر به افزایش جریان خون عروقی می شود. این نقش مهمی در مبارزه با تصلب شرایین و کاهش خطر حمله قلبی دارد. به علاوه، اثر آرامش بخش خنده به پایین آمدن سطح فشار خون پایه کمک می‌کند. فقط ۱۵ دقیقه خنده در روز می‌تواند قلب شما را سالم نگه دارد و از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند.

خنده شما را جوان نگه می دارد

دز روزانه خنده می‌تواند شما را جوانتر نشان دهد. وقتی لبخند می‌زنید و می‌خندید، حدود ۱۵ عضله صورت با هم کار می کنند. این باعث افزایش جریان خون در اطراف صورت می‌رشود و شما را جوان تر و سالم تر نشان می دهد. به علاوه، یک خنده خوب باعث بهبود سلامت جسمی و عاطفی می شود. وقتی سالم باشید مطمئناً جوانتر از سن خود به نظر خواهید رسید. بنابراین، به جای جستجوی محصولی برای جوان تر به نظر رسیدن، به دنبال دلایل بیشتر خندیدن باشید. اما اطمینان حاصل کنید که پوست خود را سالم و مرطوب نگه دارید تا از خطوط خنده جلوگیری کند.

خنده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، می‌توانید با دز خنده منظم آن را بهبود بخشید. چندین بررسی ثابت کرده است که خنده می تواند با افزایش تعداد آنتی بادی‌های ضد عفونت و همچنین سلول های T در خون، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد. سیستم ایمنی قوی تر برابر با مقاومت بهتر در برابر بیماری ها و بیماری ها است، بنابراین احتمال ابتلا به سرفه، سرماخوردگی و سایر عفونت ها کمتر خواهد بود. بنابراین وقت آن رسیده که روز خود را با دز خنده سالم شروع کنید تا سالم بمانید.

خنده شما را پرانرژی می‌کند

خنده همچنین می‌تواند به ذهن و بدن شما انرژی ببخشد. هنگام خندیدن، هوا از ریه‌ها خارج می شود و این باعث می شود نفس های عمیق بکشید. این باعث افزایش جریان اکسیژن در اطراف عضلات و اندام‌های بدن می شود و در نتیجه انرژی بیشتری تولید می‌شود. افزایش انرژی همچنین به معنای بهبود هوشیاری، خلاقیت و حافظه است. برای سالم نگه داشتن سطح انرژی خود، باید به طور منظم ورزش بدنی انجام دهید و خنده را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

در کنار این فواید سلامتی، خنده می تواند زندگی اجتماعی شما را نیز بهبود بخشد و روابط شما را روان برقرار کند. به علاوه، چون خنده رایگان است و بهترین دارو است، می توانید از آن لذت ببرید تا آنجا که می خواهید.

توانایی خندیدن، بازی کردن و سرگرمی تنها باعث لذت بیشتر زندگی نمی‌شود، بلکه به شما در حل مشکلات، ارتباط با دیگران و تفکر خلاقانه تر نیز کمک می‌کند. افرادی که شوخ طبعی و بازی را در زندگی روزمره خود گنجانده‌اند، درمی‌یابند که این امر موجب تجدید روحیه آنها و روابط آنها می‌شود.

فواید بی نظیر خندیدن برای سلامتی بدن

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.