۱) سبک رهبری سازمانی

سرپرستان، مدیران و دیگر رهبران یک شرکت نقش مهمی در انگیزش کارکنان خود دارند. سبک‌‌های رهبری سازمانی مناسب، کارکنان را تشویق می‌کنند تا اهداف را در موقعیت‌‌های خود توسعه دهند، برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنند و به کارکنان کمک کنند این انگیزه را در طول مدت زمان حضور خود در سازمان حفظ کنند. برای موثر بودن، مدیران باید بهترین سبک‌‌های رهبری را برای هر نوع کارمند تعیین کنند، زیرا همه کارکنان به خوبی به همه سبک‌‌های رهبری پاسخ نمی‌دهند.

سبک رهبری مناسب، به اهداف و مقاصد سازمان، افراد درون شرکت و محیط بیرونی بستگی دارد. سبک رهبری در سازمان باید طوری باشد که بر موفقیت بلندمدت شرکت تمرکز کند. هر یک از این سبک‌‌ها بسته به اینکه کارمند جدید یا باتجربه باشد و اینکه آیا زمان کافی یا فوریت برای تکمیل کار وجود دارد، مناسب است. گاهی اوقات، مدیر موظف است، در شرایط مختلف از سبک‌‌های رهبری متفاوت، برای افراد مختلف استفاده کند.

۲) شناخت و قدردانی

قدردانی و به رسمیت شناختن، دو مولفه مهم انگیزه‌‌بخش در سازمان هستند. ارائه قدردانی و تمجید نه تنها باعث می‌شود که کارکنان احساس موفقیت و قدردانی کنند، بلکه عملکرد را نیز تقویت می‌کند و کارکنان را تشویق می‌کند تا به تکرار اقداماتی که منجر به عملکرد مطلوب شده است ادامه دهند. هر چه رفتار کارکنان بیشتر به‌طور مثبت شناسایی شود، احتمال تکرار این رفتارها و باقی ماندن انگیزه آنها در محل کار بیشتر است.

۳) هدف

کارکنانی که هدفی را در کار خود پیدا می‌کنند، معمولا نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کنند، انگیزه بیشتری دارند. کارکنان می‌خواهند بدانند آیا کاری که انجام می‌دهند در واقع به موفقیت سازمان کمک می‌کند و از وظایف و دستاوردهای آنها از رشد کلی شرکت حمایت می‌کند یا نه. برای کارکنان، اطمینان از اینکه نقششان تاثیر مهمی در فرآیندها و موفقیت سازمان دارد، معنایی فراتر از انجام به موقع وظایف برای دریافت حقوق دارد. برای مثال، این نقش ممکن است به سادگی ایجاد لبخند برای مشتری با فروش یک پیراهن مد روز یا رفع مشکل لوله‌کشی در خانه مشتری باشد. کسب‌‌وکار خود را حول ارائه خدمات عالی به مشتریان متمرکز کنید. مشتریان خوشحال، به شاد کردن کارکنان و حفظ انگیزه آنها کمک می‌کنند. پاداش قدردانی از مشتری، می‌تواند کمک زیادی به علاقه‌مندی کارکنان به کارشان در روز کند.

۴) فرهنگ مثبت سازمان

فرهنگ یک شرکت می‌تواند بر انگیزه کارکنان تاثیر زیادی بگذارد. بسیاری از کارکنان، با وجود یک فرهنگ قوی شرکتی از همدیگر حمایت می‌کنند. فرهنگ قوی، کارکنان را به‌طور منظم دور هم جمع می‌کند، احساس ارزشمندی بیشتری به آنان می‌دهد، لذا از کارشان لذت بیشتری می‌‌برند. حوزه‌هایی که باید برای بهبود بیشتر فرهنگ شرکت یا تیم روی آنها تمرکز کرد عبارتند از: رفاه کارکنان، برابری میان کارکنان و دلسوزی برای کارکنان. همچنین می‌توانید به عنوان یک کارمند، مشارکت مثبتی داشته باشید و بیشتر با فرهنگ شرکت خود درگیر شوید تا بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید.

۵) فرصت‌‌های توسعه حرفه‌‌ای

زمانی که فرصت‌‌های کافی برای رشد و پیشرفت حرفه‌‌ای وجود دارد، کارکنان غالبا در محل کار احساس انگیزه بیشتری می‌کنند. فرصت دادن به کارکنان برای افزایش مهارت‌‌ها و کارآمدتر شدن در موقعیت‌‌های خود، حس موفقیت و غرور را در آنان القا می‌کند که یک انگیزه قوی برای کارکنان است. علاوه بر این، ارائه فرصتی به کارکنان برای تقویت مهارت‌‌های خود، می‌تواند در نهایت بر موفقیت کلی سازمان تاثیر بگذارد و آن را به یک موقعیت برد-برد برای همه عوامل تبدیل کند.

۶) منافع مالی و پاداش

در حالی که مزایای مالی انگیزه‌‌ای برای همه کارکنان نیست، اما می‌تواند انگیزه کلی اغلب کارکنان را افزایش دهد. ایجاد فرصت‌‌های مختلف برای کارکنان، برای بهره‌‌مندی از مزایای مالی برای کار سخت، راهی عالی برای تقویت انگیزه و ایجاد حس موفقیت و قدردانی در کارکنان است. نمونه‌هایی از محرک‌‌های مالی عبارتند از پاداش، افزایش حقوق، ترفیع، بسته‌های حمایتی و مرخصی با حقوق اضافی. بسیاری از مردم برای تامین مسکن، غذا، پوشاک و سرگرمی، کار می‌کنند. برخی از کارکنان زمان و تلاش بیشتری را برای اینکه فرصتی برای افزایش حقوق خود داشته باشند از طریق افزایش کار، پاداش یا ترفیع اختصاص می‌دهند. مزایایی مانند مراقبت‌های بهداشتی و بسته‌های بازنشستگی نیز می‌تواند در این دسته قرار گیرد.

هر محیط کاری با ساختار پاداش مشخص می‌شود که اغلب از کارمندی به کارمند دیگر و از بخشی به بخش دیگر متفاوت است. همان‌طور که مایکل لبوف در کتاب خود با عنوان «بزرگ‌ترین اصل مدیریت در جهان» می‌گوید: «چیزی که به پاداش می‌‌رسد، انجام می‌شود.» اگر چیزی بیشتر در یک شرکت می‌خواهید، به سادگی برای آن رفتار پاداش بیشتری ارائه دهید. اگر فعالیت کمتری در محل کار می‌خواهید، به سادگی از پاداش‌‌ها عقب‌نشینی کنید یا تنبیه یا عدم تایید آن رفتار را افزایش دهید. در هر صورت، کارکنان به مشوق‌‌ها پاسخ می‌دهند.