رشد ارز دیجیتال در کوتاه‏‏‌مدت امکان‏‏‌پذیر است؟

سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، مانند تمام تجارت‌‌‌های رایج در جهان، نیازمند دانش، آگاهی و تجربه‌‌‌اندوزی است. فعالیت در بازارهای مالی، به هیچ وجه مبتنی بر مباحث تئوری و آکادمیک به صورت صرف نبوده و تبحر، تسلط و سودآوری در این حیطه، به فعالیت مداوم در این بازارها و تجربه‌‌‌اندوزی حین فعالیت‌‌‌های مالی نیاز دارد. بنابراین مهم‌ترین نکته قبل از ورود به این بازارها درک این مطلب است که موفقیت، نیازمند هدف‌‌‌گذاری و برنامه‌‌‌ریزی بلندمدت در کنار آموزش و تجربه‌‌‌اندوزی حین فعالیت در این بازارهاست.

البته باید این موضوع را در نظر گرفت که بازارهای مالی، به هیچ عنوان، مکانی برای ثروت‌اندوزی‌‌‌های یک‌شبه یا جبران تمام زیان‌‌‌ها و مشکلات مالی گذشته نیستند. این بازارها براساس ترس و طمع طراحی شده‌‌‌اند که نتیجه آن به طور معمول، زیان حداکثری معامله‌‌‌گران و سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌‌‌کار در مقابل بازیگردان‌‌‌ها و پول هوشمند است. با این دو پیش‌فرض که سرمایه‌گذاری، فعالیتی بسیار حرفه‌‌‌ای و سخت است و در کنار آن، بازارهای مالی با وجود نوسان‌‌‌های زیاد و غیرقابل پیش‌بینی، جزو زیان‌‌‌ده‌‌‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاران و معامله‌‌‌گران تازه‌وارد هستند، می‌‌‌توانیم با نگاهی متفاوت و برنامه‌‌‌ریزی هدفمند و بلندمدت، از این بازار کسب سود کنیم. اولین و مهم‌ترین نکته قبل از ورود به بازار ارز دیجیتال، پاسخ به این سوال است که آیا به‌عنوان سرمایه‌گذار، قصد ورود به این بازار را داریم یا به‌عنوان نوسان‌گیر و معامله‌‌‌گر؟

جواب این سوال، به همراه تشریح کلی انواع سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، در کنار بایدها و نبایدهای معامله‌‌‌گری، می‌‌‌تواند نقشه راهی برای کسانی باشد که به‌تازگی قصد ورود به این بازارها را دارند. به‌طور کلی، به سه روش بلندمدت، کوتاه‌‌‌مدت و پروژه‌‌‌های جدید یا ایردراپ‌‌‌ها می‌‌‌توانیم به دید سرمایه‌گذاری وارد بازار رمزارزها شویم. اولین روش، سرمایه‌گذاری بلندمدت یا هولدکردن است. این دسته از سرمایه‌گذاران، در بازه زمانی چندساله یا برای همیشه روی ارزهایی خاص سرمایه‌گذاری و تمرکز می‌کنند. گروه دوم اشخاصی هستند که در بازه زمانی کوتاه‌‌‌مدت‌‌‌تر نسبت به دسته اول، با اهداف زمانی تا یک‌سال به‌صورت تقریبی، متناسب با روند بازار و با داشتن نقاط حد سود و ضرر، اقدام به سرمایه‌گذاری روی ارزها و پروژه‌‌‌هایی با قابلیت پیشرفت و ارتقا می‌کنند. باید به خاطر داشت که خرید پله‌‌‌ای و میانگین‌‌‌گیری در قیمت‌های متفاوت، نکته حیاتی در این نوع سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزهاست. بازار رمزارزها با فناوری بلاک‌چین و نوآوری‌‌‌های متنوع در این حوزه ارتباط مستقیم دارد و سرمایه‌گذاری روی این پروژه‌‌‌های جدید و آینده‌‌‌دار می‌‌‌تواند، نوع سومی از فعالیت در این بازار باشد که توانایی تحلیل بنیادی و رصد کردن این پروژه‌‌‌ها در کنار داشتن اطلاعات کافی از روش‌های کلاه‌برداری یا پروژه‌‌‌های پانزی و هرمی، می‌‌‌تواند سرمایه ما را در مقابل اتفاقات ناگوار این حوزه محافظت کند.

در نقطه مقابل، سرمایه‌گذاری معامله‌‌‌گری یا نوسان‌گیری قرار دارد که به‌طور حتم، آموزش مباحث تحلیل تکنیکال و بنیادی، مدیریت ریسک و سرمایه و مباحث مالی رفتاری و رفتار معامله‌‌‌گر برای علاقه‌مندان این روش معاملاتی، نقش حیاتی ایفا خواهد کرد؛ چرا که این نوع فعالیت در بازارهای مالی با توجه به نوسانات همیشگی موجود در بازار و تحت‌تاثیر قرار گرفتن احساسات و هیجانات معامله‌‌‌گران، می‌‌‌تواند اولین گزینه برای از بین‌بردن تمام سرمایه معامله‌‌‌گران تازه‌‌‌کار و کم‌تجربه باشد. استفاده از سرمایه مازاد و افزایش سرمایه اولیه در زمان‌بندی‌‌‌های مشخص، می‌‌‌تواند با کاهش فشار و استرس، راندمان کاری معامله‌‌‌گران را افزایش دهد و در مقابل، وارد شدن به این بازار با بدهی، وام یا فروش املاک و مستغلات موردنیاز و اساس شخص یا خانواده می‌‌‌تواند اتفاقات ناگواری را برای سرمایه‌‌‌گذار رقم بزند. تخصیص میزان مشخصی از کل سرمایه برای ورود اولیه به این بازار و داشتن آرامش و اهداف بلندمدت و معقول، می‌‌‌تواند کلید موفقیت در بازارهای مالی و رمزارزها باشد.

پیش‌بینی کوتاه‌‌‌مدت برای این بازار این است که بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ جهان، به آینده این بازار در بلندمدت بسیار امیدوارتر هستند تا کوتاه‌‌‌مدت. با توجه به روند کنونی در جهان، بسیاری از پیش‌بینی‌‌‌ها در خصوص روند صعودی این بازار با چالش مواجه شده و دیگر، رشدی را که مدنظر بسیاری از مدیران و کارشناسان این حوزه در کوتاه‌‌‌مدت بود، دور از ذهن می‌‌‌دانند. در حال حاضر، شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال در وضعیت خنثی قرار گرفته و از طرف دیگر، دیدگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران صعودی‌بودن روند آن در بلندمدت است. به نظر می‌رسد، بیت‌کوین برای آنکه بتواند به روند صعودی خود ادامه دهد، باید بتواند خود را بالای سطح ۴۶‌هزار دلار تثبیت کند.

یان آلمن، بنیان‌گذار وب‌سایت تحلیلی «گلسنود» معتقد است، روند بلندمدت بیت‌کوین برخلاف روند کوتاه‌‌‌مدت آن صعودی است و با بررسی شاخص‌‌‌های بلندمدت متوجه می‌‌‌شویم که سرمایه‌گذاران قصد نگهداری دارایی خود را دارند. پیتر برنت هم معتقد است، با نگاهی به گذشته بیت‌کوین می‌‌‌توان گفت، ارزش بیت‌کوین تا دو سال آینده ۱۰برابر رشد خواهد کرد. جیسون اوربان معتقد بود که بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰۰درصدی خواهد داشت، اما با توجه به شرایط کنونی بازار، این رشد در اوایل سال ۲۰۲۳ محقق می‌شود. وی همچنین رشد ۱۰۰درصدی اتریوم تا اوایل سال ۲۰۲۳ را نیز پیش‌بینی کرده است. مد استیون مک‌کلارگ معتقد است، در صورتی که نرخ بهره بانکی آمریکا همچنان افزایش پیدا کند، باید منتظر طولانی‌‌‌تر شدن روند نزولی بازار و قیمت بیت‌کوین باشیم و در صورتی که بانک‌مرکزی آمریکا رشد نرخ بهره را در جلسه‌‌‌ای که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و مربوط به انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای کنگره آمریکاست، متوقف کند یا حتی کاهش دهد، می‌‌‌توان انتظار داشت که باز هم نقدینگی به سمت بازار برگردد و وضعیت را بهبود دهد. بنابراین در کوتاه‌‌‌مدت، این بازار رشد چندانی نخواهد داشت و باید منتظر اتفاقات جهانی ماند. در حال حاضر، ترس به صورت‌‌‌ کاملا محسوسی بر بازار ارزهای دیجیتال سایه افکنده، با این حال، بیت‌کوین در کف قیمتی است و فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌‌‌خواهند در این حوزه ورود کنند.