وظایف یک یا چند حوزه دانش ممکن است به هر ترتیبی (مانند پشت سر هم، به طور همزمان یا تکراری) انجام شوند، مشروط بر اینکه ورودی‌های لازم برای هر کار در دسترس باشد. شش حوزه دانش توسط راهنمای BABOK تعریف شده است. اگر در حال برنامه‌‌ریزی برای گرفتن گواهی‌‌نامه صلاحیت حرفه‌‌ای رسمی (CBAP)، گواهی صلاحیت آنالیز کسب و کار (CCBA) یا گواهی ورود در تحلیل کسب و کار ECBA) )هستید، باید تعاریف عناوین هر حوزه دانش و همچنین وظایف، عناصر، ورودی‌‌ها و خروجی‌‌ها را به خاطر بسپارید. اگر علاقه‌مند به استفاده از این حوزه‌های دانش در دنیای کاری خود هستید، باید بر وظایف و مهارت‌ها تسلط داشته باشید تا به یک تحلیلگر تجاری موثر تبدیل شوید.

شش حوزه دانش که در اینجا ذکر شده است:  

۱-برنامه‌ریزی و نظارت بر تجزیه و تحلیل کسب و کار: در حوزه دانش برنامه‌ریزی و نظارت بر تجزیه و تحلیل کسب و کار، یک تحلیلگر کسب و کار برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند که چگونه به تجزیه و تحلیل کسب و کار نزدیک شود. این رویکرد شامل مجموعه‌ای از فرآیندها، الگوها و فعالیت‌هایی است که در یک زمینه خاص استفاده می‌شوند. براین اساس یک تحلیلگر کسب و کار چه کارهایی باید انجام دهد؟ لیست وظایف تحلیلگر کسب و کار برای این حوزه دانش خاص شامل: برنامه‌ریزی رویکردی تحلیل کسب و کار برای پروژه. تعیین نحوه تعامل با ذی‌نفعان، از جمله شناسایی، تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی ذی‌نفعان. تعریف فعالیت‌های حاکمیتی تحلیل کسب‌وکار برای تصمیم‌گیری. رسیدگی به نیازهای مدیریت اطلاعات تحلیل کسب و کار. برنامه‌ریزی فرآیند‌های توسعه‌ای و مدیریت نیازمندی‌ها. مدیریت و گزارش تجزیه و تحلیل کسب و کار، است.

۲- تحلیل استراتژی و استخراج الزامات: تجزیه و تحلیل استراتژی بر این تمرکز دارد که چگونه یک تحلیلگر کسب و کار با انجام تجزیه و تحلیل مساله، نیازهای کسب و کار را شناسایی می‌کند. به طور معمول، وظایف در این حوزه دانش قبل یا اوایل چرخه یک پروژه رخ می‌دهد. لیست وظیفه تحلیلگر کسب و کار برای این حوزه دانش شامل ترجمه استراتژی کسب و کار، پیشنهاد کسب و کار جدید یا راه‌حل‌های سازمانی است.

۳- مدیریت چرخه عمر الزامات: الزامات مدیریت چرخه عمر تعریف می‌کند که چگونه تحلیلگر کسب و کار به مدیریت و حفظ نیازمندی‌ها برخورد می‌کند. وظایف و تکنیک‌های مدیریت تغییرات، تضادها و مسائل مربوط به الزامات نیز شرح داده شده است. تحلیلگران کسب و کار وظایف مدیریت نیازمندی‌ها را به عنوان بخشی از کار توسعه نیازمندی‌ها با انجام مدیریت ردیابی نیازمندی‌ها، حفظ الزامات برای دقت و استفاده مجدد، پرداختن به اولویت‌بندی نیازمندی‌ها، تعیین چگونگی تغییر الزامات و تسهیل تصویب الزامات انجام می‌دهند.

۴-استخراج الزامات و همکاری: استخراج و همکاری تعریف می‌کند که چگونه تحلیلگران کسب و کار با ذی‌نفعان برای استخراج الزامات و درک نیازها و نگرانی‌های ذی‌نفعان کار می‌کنند. این حوزه دانش همچنین به همکاری و ارتباطات مداوم در طول تمام فعالیت‌های تجزیه و تحلیل تجاری می‌پردازد. وظایف تحلیلگر کسب و کار برای این حوزه دانش شامل، آماده‌سازی برای فعالیت‌های استخراج، ملاقات با ذی‌نفعان برای انجام فعالیت‌های استخراج، تایید، مستندسازی و ثبت نتایج استخراج و برقراری ارتباط و تایید نتایج استخراج با سهامداران کلیدی است.

۵- تحلیل الزامات و تعریف طراحی: تجزیه و تحلیل نیازمندی‌ها و تعریف طراحی توضیح می‌دهد که چگونه تحلیلگر کسب و کار به طور تدریجی برای تعریف، پالایش، اولویت‌بندی و سازماندهی نیازمندی‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. در اصل، تحلیلگر کسب و کار اطلاعات استخراج شده را می‌گیرد و آن را برای نیازهای واقعی پروژه معنا می‌کند. این حوزه دانش همچنین بر مدل‌‌سازی گرافیکی نیازمندی‌‌ها و طرح‌‌های حاصل و همچنین مستندسازی آنها تمرکز دارد.

هنگام انجام این وظایف، تحلیلگر تجاری باید ضمن تعریف، توصیف و اصلاح ویژگی‌های یک راه‌حل قابل قبول، از امکان‌سنجی الزامات نیز اطمینان حاصل کند. لیست وظایف تحلیلگر کسب و کار برای این حوزه دانش شامل، تعیین و مدل‌سازی الزامات و طرح‌ها، بررسی الزامات و طرح‌ها، اعتبارسنجی الزامات و طرح‌ها، تعریف معماری و ساختار الزامات، تعریف گزینه‌های راه‌حل و تجزیه و تحلیل ارزش و پیشنهاد راه‌حل است.

۶- ارزیابی راهکارها: ارزیابی راه‌حل بر ارزشیابی و اعتبار‌سنجی راه‌حل‌های پیشنهادی در حال پیشرفت و اجرا شده قبل، در طول و بعد از چرخه عمر پروژه تمرکز دارد. توجه یک تحلیلگر تجاری بر ارزشی است که راه‌حل به شرکت ارائه می‌دهد و همچنین محدودیت‌هایی که ممکن است  روی ارزش‌ها تاثیر بگذارد.

بسیاری از وظایف در این حوزه دانش بعدا در چرخه عمر پروژه انجام می‌شود، برخی از فعالیت‌های متمرکز بر راه‌حل ممکن است خیلی زود رخ دهند. لیست وظایف تحلیلگر کسب و کار برای این حوزه دانش شامل موارد:

   تعریف معیارهای عملکرد راه‌حل، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های عملکرد راه‌حل

   ارزیابی محدودیت‌های راه‌حل، ارزیابی محدودیت‌های شرکت و توصیه اقدامات برای افزایش ارزش راه‌حل می‌شود.

شما به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار برای موفقیت و قبولی در آزمون گواهی‌نامه‌ها و تبدیل شدن به یک متخصص تحلیل تجاری موثر در سازمان خود به این سطح از دانش نیاز دارید و همچنین در برنامه‌های آینده خود هر حوزه دانش و هر وظیفه‌ای را با جزئیات زیاد بررسی خواهید کرد. واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» با هدف کاهش هزینه‌‌های آموزش کارکنان از طریق برون‌‌سپاری، دوره‌‌های آموزشی و مشاوره‌ برنامه‌‌ریزی آموزش کارکنان را تحت عنوان «آموزشیار سازمانی» ارائه می‌دهد که وجه تمایز آن ارائه محتوای شخصی‌‌سازی‌‌شده متناسب با حوزه فعالیت سازمان‌هاست. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس‌‌های ۴۲۷۱۰۱۷۵ و ۴۲۷۱۰۱۸۹ در ارتباط باشید یا به وب‌سایت http: / / lms.den.ir/  مراجعه فرمایید.