بخش دوم

اعضای تیم عمل‌‌‌گرا تلاش می‌کنند کارها را به انجام برسانند. بنابراین می‌توان روی آنها حساب کرد تا یک کار را به اتمام برسانند، محدودیت‌های زمانی را رعایت کنند و چالش را یک فرصت هیجان انگیز بدانند. نقش‌‌‌های عمل‌گرا عبارتند از:

۱) شکل دهنده. شکل دهندگان افراد برون‌‌‌گرا هستند که تمایل دارند خود و دیگران را تحت فشار قرار دهند تا به نتیجه برسند. آنها افرادی پویا و محرک هستند که می‌توانند در اعضای تیم انگیزه ایجاد کنند. به‌رغم هر چالشی که ممکن است برای آنها پیش بیاید، شکل دهنده‌‌‌ها همچنان مثبت هستند و به نظر می‌رسد تحت فشار عملکرد عالی دارند. آنها از به چالش کشیدن هنجارها برای ایجاد اهداف و استراتژی‌‌‌های منحصر به فرد لذت می‌‌‌برند. داشتن یک شکل‌دهنده برای کمک به پیشرفت تیم در تحقق اهداف مورد نیاز است. از آنجا که شکل دهنده‌‌‌ها رهبران مادرزادی هستند که تمایل به نتیجه گرفتن دارند، به سرعت در سازمان‌ها به سمت بالا پیشرفت می‌کنند. آنها برای مدیریت ایده‌آل هستند، زیرا در بحران‌ها قاطعانه عمل کرده و پیشرفت می‌کنند.

نقاط قوت: پویا، محرک، شجاع، رقابتی که تحت فشار رشد می‌کنند. آنها انگیزه و شهامت کافی برای رویارویی با چالش‌ها را دارند.

نقاط ضعف مجاز: ممکن است به راحتی تحریک شوند و در کار با افرادی که بلندپرواز نیستند، مشکل دارند. ممکن است گاهی اوقات مردم را آزرده و احساسات آنها را جریحه دار کنند.

۲) مجری. مجریان، ناظمانی هستند که دوست دارند محیط خود را ساختار دهند و نظم را حفظ کنند. از آنجا که آنها افرادی عمل‌گرا هستند، علاقه‌‌‌مند به تهیه برنامه‌‌‌های مشخص از ایده‌‌‌های انتزاعی هستند. مجریان افراد کاملا منضبط و خودکنترل هستند که می‌توانند منافع شخصی خود را نادیده بگیرند تا بر نیازهای تیم یا سازمان تمرکز کنند. اگرچه معمولا مجریان روش‌های تعیین شده انجام کارها را ترجیح می‌دهند، اما اگر اثبات کنید که روش جدید نتایج مثبتی دارد، می‌توانید آنها را ترغیب کنید تا تغییر کنند. مجریان معمولا ستون فقرات سازمان‌‌‌ هستند، زیرا آنها استراتژی‌‌‌های عملی را برای اطمینان از انجام سریع و موثر وظایف توسط تیم، ارائه می‌دهند. این افراد کاملا عملیاتی و پرتلاش هستند و اطمینان می‌‌‌یابند که اهداف به موفقیت‌‌‌های ملموس تبدیل می‌‌‌شوند.

نقاط قوت: عملی و قابل اعتماد. مجریان ایده‌‌‌ها را به اقدامات تبدیل می‌کنند و بار کاری را نظم می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که تیم کارها را سریع و موثر انجام می‌دهد.

نقاط ضعف مجاز: غالبا در اتخاذ ایده‌‌‌ها و شیوه‌‌‌های کاری جدید سرسخت و بیزار عمل می‌کنند.

۳) کامل‌کننده (پایان دهنده). کامل کننده‌‌‌ها، که پایان دهنده نیز نامیده می‌‌‌شوند، افرادی درونگرا هستند که در مراحل اصلی پروژه، تضمین کیفیت را انجام می‌دهند. آنها غالبا افراد کمال‌‌‌گرایی هستند که می‌توانند جزئیات ریز را مشاهده کنند. این امر به آنها امکان می‌دهد وظایف یا محصولات به پایان رسیده را برای خطاهای احتمالی بررسی کنند. از آنجا که این افراد برای بهترین‌‌‌ها تلاش می‎‌‌‌کنند، از اطرافیان نیز همین انتظار را دارند. سازمان‌ها برای اطمینان از اینکه تیم‌‌‌ها محصولات و خدمات با کیفیت بالا تولید می‌کنند، به این افراد نیاز دارند. کامل‌کنندگان به‌ویژه در محیط‌‌‌های کاری که دقت و رعایت محدودیت زمانی ضروری است، بسیار با ارزش هستند.

نقاط قوت: کمال گرایان منظم، با وجدان و دقیق. آنها با استانداردی استثنایی کار می‌کنند و انتظار دارند هم‌تیمی‌‌‌هایشان نیز همین کار را انجام دهند.

نقاط ضعف مجاز: بی‌‌‌جهت نگران می‌‌‌شوند. تمایلی به تفویض اختیار ندارند.

 نقش‌‌‌های تیمی جمعیت محور

اعضای تیم جمعیت محور برای تکمیل وظایف از مهارت‌‌‌های شبکه‌سازی و ایجاد رابطه استفاده می‌کنند. آنها ممکن است شنوندگان فعال بسیار خوبی باشند و از سایر اعضای تیم برای ایجاد انسجام در گروه پشتیبانی کنند. نقش‌‌‌های تیم جمعیت محور شامل:

۱) هماهنگ‌کننده. هماهنگ کننده‌‌‌ها افراد بالغی هستند که مهارت‌‌‌های بین فردی و ارتباطی بسیار خوبی دارند. آنها به طور معمول در سمت‌‌‌های مدیریتی فعال هستند، اما سبک‌‌‌های مدیریتی آنها با شکل دهنده‌‌‌ها بسیار متفاوت است. در جایی که شکل دهندگان از طریق دستورات مدیریت می‌کنند، هماهنگ‌کنندگان یک رویکرد دموکراتیک‌‌‌تر را که شامل ارتباطات آزاد است، پیش می‌‌‌گیرند. هماهنگ کننده‌‌‌ها به جای تمرکز بر دستیابی به اهداف سازمان، تمرکز خود را روی کمک به اعضای تیم برای انجام اهداف فردی خود قرار می‌دهند. آنها به طور معمول در شناسایی استعداد در یک تیم و استفاده از آن برای دستیابی به اهداف تیم مهارت دارند. هماهنگ‌کنندگان به طور معمول افراد آرام و قابل اعتماد هستند که در واگذاری کار مهارت دارند.

نقاط قوت: رهبرانی آرام، بردبار و طبیعی. هماهنگ‌کنندگان از نگرش مثبتی برخوردار بوده و همیشه به دنبال راه‌‌‌هایی هستند تا از هم‌تیمی‌‌‌های خود بیشترین بهره را ببرند.

نقاط ضعف مجاز: هماهنگ‌کنندگان ممکن است مسوولیت شخصی زیادی را واگذار کنند و همکاران آنها ممکن است آنها را حیله‌‌‌گر ببینند.

۲) دستیار. دستیاران معمولا برون‌‌‌گرا با خلوص و خلق و خوی دوستانه هستند. آنها به طورمعمول شنونده‌‌‌های خوبی هستند و مهارت دارند که تیم را متحد کنند تا به عنوان یک واحد، عملکرد خوبی داشته باشد. اگر دستیار متوجه شود که سایر اعضای تیم با حجم کار خود مشکل دارند، احتمالا وارد عمل می‌شود و به آنها کمک می‌کنند. این افراد بسیار سازگار و تطبیق‌‌‌پذیر هستند. این مهارت به آنها امکان تعامل موثر با افراد متنوع و کنار آمدن با تغییرات ناگهانی را می‌دهد. دستیاران از اعضای ضروری تیم هستند، زیرا هماهنگی را در یک تیم برقرار می‌کنند. آنها در حل مسائل بین فردی و درون تیمی مهارت دارند و همچنین از اعضایی که ممکن است احساس کنند به آنان بی‌‌‌توجهی شده، حمایت می‌کنند. به همین دلیل، دستیاران اغلب در بین همکاران محبوب‌‌‌اند و به سمت‌‌‌های ارشد می‌‌‌رسند.

نقاط قوت: دیپلماتیک، همدل، همکار و دقیق. شنوندگان خوبی که هدف آنها جلوگیری از اصطکاک و درگیری درون تیمی است.

نقاط ضعف مجاز: در شرایط فشار قاطع نیستند، از بحث جلوگیری می‌کنند. در طول بحث و تصمیم‌گیری اغلب مواضع بی‌طرفی را حفظ می‌کنند.

۳) محقق منابع. محققان منابع افرادی برون‌‌‌گرا هستند که استعداد شبکه‌‌‌سازی دارند. محققان منابع به صورت ذاتی نوآور و کنجکاو هستند. آنها افرادی مثبت و مشتاق هستند که دوست دارند فرصت‌‌‌های جدید را کشف کنند و تحولات جدید را بررسی کنند. اگرچه ممکن است لزوما خودشان به ایده‌‌‌های جدید نرسند، اما در گرفتن ایده از دیگران مهارت دارند. محققان منابع به دلیل شخصیت‌‌‌های اجتماعی خود در برقراری ارتباطات تجاری جدید و انجام مذاکرات مهارت دارند. آنها همچنین در یافتن ایده‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های جدید و بازگرداندن این موارد به تیم مستعد هستند.

نقاط قوت: برون‌گرا و مشتاق. مشتاق کشف روش‌های مختلف کار هستند. در ایجاد و توسعه ارتباطات‌‌‌ مهارت بالایی دارند.

نقاط ضعف مجاز: محققان منابع می‌توانند به سرعت علاقه خود را از دست بدهند و اغلب زیادی خوش‌بین هستند.