ایجاد اعتماد در بین افراد تیم: اعتماد در ساخت تیم‌‌های موثر نقش اساسی دارد. برای اینکه تیم‌‌ها بتوانند با هم کار کنند، باید به یکدیگر اعتماد کنند. علاوه بر این، وقتی در بین تیم‌‌ها اعتماد ایجاد می‌کنید، آنها به یکدیگر فضای کافی می‌دهند تا وظایف خود را به صورت مستقلانه انجام دهند و تصمیمات شخصی بگیرند. اعتماد باعث می‌شود افراد احساس امنیت کنند و هنگامی که احساس امنیت می‌کنند، آزادانه صحبت می‌کنند. آنها نقاط قوت و ضعف را به اشتراک می‌‌گذارند و فعالانه ایده‌های خود را دنبال می‌کنند، ریسک می‌کنند، به حرف‌‌های یکدیگر گوش می‌دهند و سپس به موافقت گروهی می‌‌رسند. در نتیجه، همکاری و ارتباطات بیشتری در سازمان به وجود می‌‌آید و اعضای تیم از نشان دادن نقطه ضعف‌‌های خود به یکدیگر نمی‌‌ترسند.

  تیم‌سازی، ارتباطات سازمانی را منظم می‌کند: از آنجا که کارمندان نیاز به کار در پروژه‌های پیچیده دارند، ضروری است که اگر می‌خواهند از پس چالش‌‌های مختلف برآیند و به طور مداوم بهترین راه‌حل را برای حرکت رو به جلو پیدا کنند، دارای سیستمی برای برقراری ارتباط، همکاری با یکدیگر و تصمیم‌گیری‌‌های مهم تیمی باشند. با یکدیگر درباره وظیفه پیش رو صحبت می‌کنند و اینکه بهترین راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب چیست. آنها استراتژی تنظیم می‌کنند، خودشان را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند، بحث می‌کنند و سعی می‌کنند کار را به بهترین شکل به پایان برسانند. مطالعات متعدد، از جمله تحقیقات گسترده توسط دانشگاه ام‌‌آی‌‌تی، نشان داده است که الگوهای ارتباطی بخش مهمی از موفقیت در پروژه‌های تیمی است. اگرچه این نتیجه تعجب‌آور نیست، اما تاثیر واقعی که حتی تفاوت‌‌های ظریف ارتباطی نیز بر عملکرد داشتند، نشان داد ما هنوز درک نمی‌کنیم که یادگیری به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و کار با هم به موثرترین شکل ممکن، تا چه اندازه مهم است.

   افزایش بهره‌‌وری: هدف اصلی از فعالیت‌‌های تیم‌‌سازی نزدیک کردن تیم‌‌ها به یکدیگر است. این کار می‌تواند برای شرکتی که به‌شدت متکی به کار تیمی است، بسیار مهم باشد. تیم‌‌سازی می‌تواند روابط کاری، ارتباطات تیمی و روحیه کلی را در سازمان تقویت کند. ممکن است برای نخستین بار باشد که همه در خارج از محیط کار با یکدیگر تعامل داشته باشند، بنابراین با آرامش و راحتی بیشتر کارمندان در کنار یکدیگر، بلافاصله شاهد ایجاد روابط نزدیک‌‌تر خواهید بود. این شرایط همچنین می‌تواند فرصتی عالی برای به نمایش گذاشتن نقاط قوت و فرصتی برای تست کردن ایده‌های یکدیگر که منجر به پیشرفت تیم در آینده می‌شود، فراهم کند. از آنجا که افراد به صورت تیمی کار می‌کنند، می‌توانند مهارت‌‌های جدید را کسب کرده و مهارت‌‌های موجود خود را بهتر کنند. این عملکرد تیم را بهبود می‌‌بخشد، آنها را کارآمد می‌کند و در نهایت کار بیشتری در زمان کمتر انجام می‌شود. در نتیجه، سازمان‌ها وقتی به اهداف خود برسند و بهترین عملکرد را داشته باشند، می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

  بهبود خلاقیت و یادگیری : تیم‌‌سازی موفق باعث ایجاد انگیزه در کارمندان می‌شود تا از یکدیگر بیاموزند و استعدادهای یکدیگر را تقویت کنند. در مقایسه با کار انفرادی بر روی یک پروژه، کار گروهی فضایی برای ایده‌های تازه و دیدگاه‌های جدید فراهم می‌کند. کار تیمی تجربیات فردی را با ایده‌های جدید و نوآورانه همراه می‌کند که کار را سرگرم‌کننده و موثرتر می‌کند. در نتیجه، همه می‌توانند اطلاعات جدیدی سر میز بیاورند و از یکدیگر بیاموزند.

  افزایش رقابت سالم: ثابت شده که وقتی کاری را تبدیل به رقابت می‌کنید، افراد به موفقیت‌‌های بیشتری می‌‌رسند. تیم‌سازی در سازمان می‌تواند راهی عالی برای نشان دادن جنبه رقابتی کارمندان باشد. تمرینات تیم‌سازی بازی‌های سرگرم‌کننده‌‌ای است که کارمندان در آن شرکت می‌کنند تا ضمن رقابت در بازی، چالش‌‌های خود را کامل کنند. هدف اصلی انجام این بازی‌ها، ایجاد روحیه تیمی در بین کارمندان، ترغیب آنها برای کار با تیم‌‌های دیگر و کسب مهارت‌‌هایی مانند حل مساله، ارتباطات و همکاری در طول راه است.

   رفع درگیری‌‌های کاری: این اعضای تیم هستند که باید مشکلات را به صورت دوستانه حل کنند و اجازه ندهند به اختلافات بزرگ‌تر تبدیل شوند. اما درگیری‌‌های کاری همیشه چیز بدی نیستند. اختلافات گاهی اوقات به کار سازنده و مفیدی تبدیل می‌شوند. ممکن است اختلاف نظرها در صورت گروه‌‌بندی افراد با تجربیات بیشتر یا متنوع به جای افراد با تجارب مشابه، ایجاد شود. کلید حل چنین تعارضاتی این است که کارمندان باید از شنیدن و پذیرش نظرات و دیدگاه‌های متنوع استقبال کنند. اگر اعضای تیم بتوانند نظرات، مهارت‌‌ها و تجربیات گوناگون خود را با هم ترکیب کنند، می‌توانند خیلی بیشتر از گروهی که بر اساس تجربیات مشابه تشکیل شده است، به موفقیت دست یابند.

  توسعه مهارت‌‌های جدید: برای اینکه تیم‌‌ها بتوانند عملکرد خود را انجام دهند و به هدف خود برسند، قبل از تصمیم‌گیری باید به اتفاق نظر برسند. این امر کارمندان را ملزم می‌کند تا با یکدیگر گفت‌وگو کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به‌طور فعال به یکدیگر گوش دهند. کار گروهی شرایطی برای یادگیری حل مساله، طراحی استراتژی و مهارت تصمیم‌گیری فراهم می‌کند. این همچنین به اعضای تیم می‌‌آموزد که مسوولیت‌‌پذیری نسبت به تصمیمات و اقدامات خود داشته باشند.

  تقویت فرهنگ شرکت: وقتی تیم‌‌ها با هم کار می‌کنند، باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری در محل کار می‌شود. کارمندان ارتباط و همکاری بیشتری با هم دارند. در نتیجه عملکرد و کارآیی آنها بهبود می‌‌یابد، تعارضات و سوء‌تفاهم‌‌ها برطرف می‌شوند و باعث می‌شود کارمندان نسبت به یکدیگر پذیرش بیشتری داشته باشند. افراد بیشتری مورد تحسین واقع می‌شوند، که این انگیزه آنها و دیگران می‌شود تا دفعه بعدی به موفقیت بیشتر و بهتری دست یابند. این امر باعث بهبود هدف اصلی شرکت می‌شود و به‌طور همزمان باعث ایجاد انگیزه و یک فرهنگ مثبت در محل کار می‌‌شود.