در حقیقت، اگر می‌خواهید در صحنه رقابت موفقیت بیشتری کسب کنید، دانستن اینکه رقبای شما در حال انجام چه کاری هستند، بسیار مهم است. اگر هنوز رقبای اصلی خود را نمی‌شناسید و در مورد آنها اطلاعاتی ندارید، زمان آن رسیده است که وارد کار شده و کسب و کار خود را به سطح بعدی ارتقا دهید.

تحت نظر داشتن رقبای خود، مزایای زیادی را برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد؛ مانند: افزایش بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما، مشتری‌مدارتر شدن کسب و کار، افزایش رضایت مشتریان و ... بیایید بحث کنیم که چرا باید توجه زیادی به رقبای خود در راستای رسیدن به هدف بهبود همه‌جانبه کسب و کار‌تان داشته باشید؟

  می‌توانید از آخرین روندهای صنعت الگو بگیرید

یکی از مهم‌ترین دلایل ردیابی و نظارت بر رقبای خود، ماندن در میان روندهای صنعت و بازاریابی است. گذشته از آگاهی از سودآورترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و موثرترین استراتژی‌های بازاریابی، کنار آمدن با آخرین روندها به منظور دستیابی  به هدف در دست گرفتن نبض بازار محلی و جهانی و داشتن ارتباط با آنها است. شاید یک ابزار بازاریابی جدید وجود داشته باشد که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند یا یک کانال ارتباطی جدید که مصرف‌کنندگان آنها در حال حاضر آن را ترجیح می‌دهند. با آگاهی از این موارد، این شانس را دارید که مشتریان بیشتری را جذب کنید، مشتریانی را که قبلا داشته‌اید، حفظ کنید و محصولات و خدمات خود را به روز کنید.

 ایجاد USP به شما کمک می‌کند

قابلیت (Unique Selling Point: USP) نقطه فروش منحصر به فرد، به ویژگی‌های خاصی اشاره دارد که فقط شرکت شما به طور انحصاری آن‌ را ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند از راه حل منحصر به فرد به مشکل اصلی، پیام برند یا کالای منحصر به فردی باشد که قصد دارید به‌طور محدود آن را عرضه کنید. یک USP به شرکت شما کمک می‌کند تا فرصت‌های تجاری جدیدی بیابید، با مشتریان خود رابطه معنی‌دار برقرار کنید، وفاداری آنها را افزایش دهید، مشتریان بیشتری جلب کنید، فروش و ترافیک بیشتری را به وب‌سایت‌تان هدایت کنید و موارد دیگر.

برای مثال، فرض کنید شما قصد دارید کالاهای منحصر به فردی را با هدف اصلی افزایش رضایت مشتریان خود، با ارائه چیزهای جدید و خلاقانه‌ای که رقبای شما نمی‌توانند آنها را به‌وجود آورند، تولید و ارائه کنید. تجارت برای دستیابی به چنین هدفی حیاتی است.

به گفته فست سایمون، شرکتی که استراتژی‌های تجاری‌سازی را ایجاد می‌کند، فرآیند «فروش» تمامی‌ آن چیزی است که در مورد «شناخت مشتری شما» مطرح است. شما باید کاملا بدانید که آنها کی هستند؟ چه می‌خواهند؟ و چه چیزی آنها را وادار به خرید می‌کند؟ تا بهترین تجربه خرید ممکن را برایشان ایجاد کنید تا آن خرید کاملا متناسب با درخواست آنها باشد و اطمینان حاصل کنید که آنها بارها و بارها – برای انجام خرید مجدد – به سوی شما باز می‌گردند. راه‌اندازی یک محصول جدید و منحصر به فرد می‌تواند به جذب مخاطب بیشتر، افزایش فهرست محصولات شما، ایجاد ترافیک بیشتر و افزایش نرخ تبدیل شما کمک کند. با نظارت بر رقبای خود، می‌توانید به سرعت شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کرده و آنها را برطرف ساخته و شرکت خود را در زمینه تجارت برجسته کنید.

 می‌توانید قیمت خود را طوری تنظیم کنید که رقابتی‌تر شود

تجزیه و تحلیل دقیق رقبا به شما این امکان را می‌دهد که قیمت خود را مطابق با استاندارد صنعت تنظیم کنید و مطمئن شوید که قیمت آن خیلی پایین یا خیلی زیاد نیست. قیمت رقابتی می‌تواند به دو روش مهم به کسب و کار شما کمک کند:

* این امر به شما کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.

* به شما این امکان را می‌دهد که از خطر کم ارزش جلوه دادن به کسب و کار خود و از دست دادن فرصت‌های خوب برای درآمد بیشتر جلوگیری کنید.

همچنین، یک دلیل مهم دیگر وجود دارد که چرا باید دائما بر رقبای خود نظارت داشته باشید - برای اینکه بدانید آنها چه نوع کارهای تبلیغاتی ارائه می‌دهند. می‌توانید از این بینش برای ایجاد معاملات و پیشنهادهای بهتر برای مشتریان مورد نظر خود استفاده کنید و خود را از سایر مارک‌های مشابه در صنعت متمایز کنید.

  شما می‌توانید حرکت رقبای خود را پیش‌بینی کنید

زیر نظر داشتن رقبا، یک روش عالی برای پیش‌بینی حرکت آنها و یافتن راهی برای استفاده از این دانش به نفع شما است.

ارائه پیشنهادهای ویژه، مجموعه‌ای منحصر به فرد از محصولات/ خدمات، بازاریابی و استراتژی‌های تبلیغاتی نوآورانه - اینها همه راه‌هایی برای جلوزدن شما از رقبایتان است. به این ترتیب، می‌توانید با مشتریان مورد نظر آنها آشنا شوید، شهرت برند خود را ارتقا داده و کسب و کار خود را معتبرتر و قابل اعتمادتر کنید.

  نتیجه

زیر نظر داشتن رقبا، به معنای سرقت ایده‌های آنها یا تقلید از اقدامات آنها نیست. بیشتر در مورد یافتن راه‌های موثر برای ارائه خدمات به مشتریان و ارائه محصولات و خدمات با ارزش واقعی به آنها است که به آنها در حل مشکلات و رفع نیاز آنها کمک می‌کند.از سوی دیگر، اگر برخی از مشتریان بالقوه، قبلا از محصولات یا خدمات رقبا استفاده کرده باشند، انتخاب ترجیحات آنها و تبدیل آنها به مصرف‌کنندگان وفادار بسیار آسان‌تر خواهد بود.