مدیران ریسک‌پذیر و توسعه کسب‌وکار

 سلام دکتر هروه رمو! از گفت‌وگو با شما بسیار خرسندیم. نخست می‌خواهیم به شما و مدرسه کسب‌وکارتان بابت شناخته شدن به‌عنوان مرکز آموزش یکی از بهترین دوره‌های مدیریت اجرایی جهان تبریک بگوییم. از این موفقیت چه احساسی دارید؟

دروغ است که بگویم احساس خوشحالی ندارم. اما موفقیت در سال ۲۰۱۹، تضمین‌کننده موفقیت در سال‌های بعد نیست. ما در سال ۲۰۲۰ به چالش کشیده می‌شویم، سپس سال ۲۰۲۱ را خواهیم داشت و همین طور باید به تلاش خود ادامه دهیم. با این حال، احساس می‌کنم که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.

البته رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی آنها تا حد زیادی بستگی به موفقیت فارغ‌التحصیلانشان در بازار کار دارد. ۵۵ درصد از رتبه‌بندی ما هم به‌عنوان یکی از مراکز آموزشی برتر جهان (که توسط مجله فایننشال تایمز صورت گرفت) به‌دلیل موفقیت فارغ‌التحصیلانی است که ۳ سال پیش مدارک تحصیلی خود را از مدرسه کسب‌وکار ما دریافت کردند.

نتایج و موفقیت‌های به‌دست آمده، ناشی از همکاری اعضای مختلف مدرسه کسب‌وکار ما و کار تیمی آنها است. آنها به‌دنبال آن هستند که از نظر توانمندسازی دانشجویان برای موفقیت‌های شخصی و شغلی، در زمره بهترین‌های جهان باشند. ما به‌دنبال آن هستیم که دانشجویان توانایی نوآوری و تفکر آزاد را داشته باشند و فناوری‌های جدید را به راحتی بپذیرند. آنها همچنین لازم است که ارزش‌های اخلاقی خود را تقویت کنند، به دیگران بها دهند و دانش و مهارت‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ که به وسیله مجله فایننشال‌تایمز انجام شد، مدرسه کسب‌وکار ما، رتبه ۳۹ جهان (پانزدهم اروپا و چهارم فرانسه) را به‌دست آورد. مجموعه ما به این نتیجه افتخار می‌کند. با این حال، اعتقاد داریم که این دستاورد، به‌طور کامل نشان‌دهنده کیفیت و ارزش دوره‌های مدیریت اجرایی ما نیست و هنوز می‌توانیم بهبودهای فراوانی در کار خود ایجاد کنیم.

 مدرسه کسب‌وکار کیج، با داشتن ۱۰ دانشکده در سه قاره جهان، به معنای واقعی کلمه یک مدرسه جهانی است. به نظر شما چه مزیت‌هایی دارید که شما را از دیگران متمایز می‌سازد. همچنین دوره‌های مدیریت اجرایی شما چه تفاوت‌های اساسی با دوره‌های آموزشی مشابه در مدارس کسب‌وکار دیگر دارد؟

در واقع، مدرسه کسب‌وکار ما، ۷ دانشکده دائمی دارد (۴ دانشکده در فرانسه، ۲ دانشکده در چین و یکی در آفریقا). ۳ دانشکده دیگر فرانسوی، با ما همکاری دارند. در هر صورت، تنوع و تعداد دانشکده‌ها (که در تمام آنها دوره مدیریت اجرایی ارائه شده است) باعث می‌شود که از نظر اعضای هیات علمی، دانشجویان، شبکه جهانی و وجهه اجتماعی، جایگاهی بین‌المللی به‌دست بیاوریم. این وضعیت، همچنین زمینه همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های مختلف را فراهم آورده است که از بین آنها می‌توان به دانشگاه‌هایی از چین و هند اشاره کرد. حضور و فعالیت‌های فرامرزی ما، در ارتباط با تلاش ما برای پرورش مدیرانی است که جهانی اندیشیده و پشتوانه‌ای فرامرزی هم داشته باشند. همچنین شرایط را به نحوی فراهم می‌کند که فارغ‌التحصیلان بتوانند چه در جایگاه شغلی و چه در زندگی شخصی و اجتماعی خود، با افرادی از فرهنگ‌های مختلف همکاری داشته باشند. ما حتی برای رسیدن به این هدف، برخی از واحدهای درسی خود (مانند مذاکره را) به‌طور مشترک با گروه‌هایی از اروپا و چین برگزار می‌کنیم تا دانشجویان بتوانند به شیوه مذاکره با گروه‌ها و افراد مختلفی از فرهنگ‌های دیگر تسلط پیدا کنند. هدف من آن است که در نهایت، تمام واحدهای درسی با همکاری دانشگاه‌های دیگر برگزار شود تا مهارت‌های فرامرزی و فرافرهنگی بیش از پیش تقویت شود. در این مسیر، راحت‌ترین کار، استفاده از تنوع دانشکده‌های خودمان است. دانشجویان دانشکده‌های چین می‌توانند واحدهایی را در فرانسه بگذرانند و دانشجویان دانشکده‌های فرانسه ما واحدهایی مانند (رهبری سازمانی فرافرهنگی) را در دانشکده‌های چین یا آفریقا بگذرانند تا به مهارت‌های بالاتری دست پیدا کنند. با همین هدف، همکاری‌هایی هم با مدرسه کسب‌وکار فرانکفورت آلمان و دانشگاه باکونی (Bocconi) ایتالیا آغاز کرده‌ایم.

یکی دیگر از ویژگی‌های ما، انعطاف‌پذیری در آموزش است. دانشجویان می‌توانند با توجه به مشغله حرفه‌ای خود، طول مدت دوره آموزش تکمیلی مدیریت اجرایی‌شان را انتخاب کنند. به آنها این امکان داده می‌شود که دوره را بین ۲۰ ماه تا ۴۸ ماه بگذرانند. کل تیم ما، خود را وقف تسهیل شرایط برای تحصیل دانشجویان کرده تا آنها بتوانند با توجه به شرایطشان دوره را در زمانی کوتاه یا طولانی طی کنند. ما همچنین روی توسعه فردی کار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا نقش یک مربی و راهنما را هم برای شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی ایفا کنیم. در پایان، هر کدام از دانشجویان باید به اعتماد به نفس بالا، روشنفکری و کار تیمی با افرادی از فرهنگ‌های مختلف دست پیدا کنند.

 مدرسه کسب‌وکار شما نه تنها آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای انعطاف‌پذیری و عمل در شرایط مختلف را ارائه می‌دهد، بلکه می‌کوشد تعادلی بین کار و زندگی دانشجویان ایجاد کند. به نظر شما، مهم‌ترین و ارزشمندترین جنبه کار شما برای آنها چیست؟

در جهان امروز کسب‌وکار، نیاز به انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری مدیران ارشد، بیش از همیشه احساس می‌شود. در مدرسه کسب‌وکار کیج، فاصله‌های جغرافیایی بین دانشکده‌ها، چابکی و هماهنگی را پراهمیت ساخته و ما را در جایگاهی قرار داده که این تخصص‌های خود را در اختیار دانشجویان هم قرار دهیم. چابکی فیزیکی نیازمند چابکی ذهنی است. در دوره‌های آموزشی ما، جریان مداومی از دانشجویان حضور دارند. حتی اگر شما بخشی از ورودی یک دوره زمانی خاص باشید، به‌طور دائم با افراد جدیدی آشنا می‌شوید که دوره‌ها را سریع‌تر یا کندتر از دیگران می‌گذرانند. این مساله، راه خوبی برای آشنایی با افراد بیشتر و گسترش شبکه ارتباطات شخصی است. همچنین افراد می‌توانند تجربیات و یادگیری‌های بیشتری داشته باشند. سمینارهای بین‌المللی و تبادل دانشجو در واحدهای درسی مشخص هم امکان آشنایی با افراد بیشتر و کسب تجربیات متنوع‌تر را فراهم می‌سازد. ما می‌دانیم که دوره‌های فشرده و متمرکز، باعث شناخت عمیق‌تر دانشجویان از یکدیگر می‌شود، اما انطعاف‌پذیری‌ها و تغییرات نیز مزیت افزایش آشنایان آنها را دارد.

 با توجه به تجربه‌ای که از کار با مدیران ارشد صنایع مختلف به‌دست آورده‌اید، چه توصیه‌ای برای رهبران سازمان بلندپرواز و با تجربه دارید؟ آنها چگونه می‌توانند به موفقیت‌های شغلی برسند؟ به نظر شما، ویژگی‌های اساسی یک رهبر سازمانی قرن بیست‌ویکمی چیست؟ آیا مثالی از رهبران سازمانی موفق دارید؟

احتمالا ناامید خواهید شد، اما من هیچ رهبر سازمانی موفقی در ذهن ندارم. در حقیقت من هیچ‌کس را الهام‌بخش نمی‌دانم؛ نه به این دلیل که وجود ندارند، بلکه به‌دلیل آنکه اعتقادی به تقلید و پیروی از افرادی ندارم که یک رهبر سازمانی موفق شناخته می‌شوند. علاوه بر آن، موفقیت شغلی یک مساله شخصی است. به‌طور خلاصه، من امروز به این دلیل از شغلم لذت می‌برم که در عین فرصت یادگیری، امکان انتقال دانش به دیگران را هم به من می‌دهد. با این حال، اگر بخواهم یک قانون و ویژگی کلی برای موفقیت رهبران سازمانی بیان کنم، ریسک‌پذیری در زمان توسعه یک کسب‌وکار است.

رهبران سازمانی امروز، باید بتوانند نگاهی کل‌نگر به شرایط داشته باشند و روندها و تحولات کلی بازاری را که در آن فعال هستند، درک کنند. آنها باید بتوانند فردا را پیش‌بینی کرده و تغییرات لازم را برای بقای سازمان خود پیاده‌سازی کنند. آنها همچنین باید با کارکنان خود به‌طور خاص و کل اجتماع به‌طور عام، حس همدلی نشان دهند.

مدیریت کردن افراد، داستان متفاوتی است و توانایی آن یک روزه به‌دست نمی‌آید. توانایی مدیریت افراد، یک فرآیند یادگیری روزانه و تجربه‌ای مستمر است! شما ممکن است یک رهبر سازمانی عالی و مدیری ضعیف باشید. عکس آن هم ممکن است. ما اغلب، توجه بیش از حدی به مدیران داریم؛ درحالی‌که کارکنان و سایر افرادی که با آنها کار می‌کنید، نیز در این رابطه و تجربه نقش پررنگی دارند.

 در پایان، می‌توانید به ما بگویید که موفقیت چه معنایی برای شما دارد؟

به‌عنوان مدیرگروه مدیریت اجرایی مدرسه کسب‌وکار کیج، موفقیت برای من، فرصت حضور در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان است. البته مدرکی که به آنها ارائه می‌کنیم، آن‌چنان اهمیت ندارد و اهمیت اصلی را تحولی می‌دانم که آنها پشت‌سر گذاشته و به شخصی با توانایی‌ها و مهارت‌های جدید تبدیل شده‌اند. با این دیدگاه، جمله‌ای از آلبرت انیشتین را الهام‌بخش خود قرار داده‌ام: «تلاش نکن که فرد موفقی شوی، بلکه تلاش کن تا فرد ارزشمندی شوی.» دوره آموزشی مدیریت اجرایی ما، ارزش‌هایی مانند نوآوری، اشتراک و تنوع را ترویج می‌کند و همچنین شرکت‌کنندگان در دوره‌ها را به ریسک‌پذیری تشویق می‌کند. این ارزش‌ها آنها را از محافظه‌کاری باز می‌دارد و باعث می‌شود شکست خورده و دوباره تلاش کنند. رمز موفقیت شرکت‌کنندگان در دوره‌های خودمان را همین ریسک‌پذیری، استقبال از شکست و یادگیری و تلاش دوباره می‌دانم.