مری روسیچ؛ یک تحلیلگر جهانی در استراتژی‌های داده‌محور

روسیچ که یک رهبر جهانی در استراتژی‌های داده‌‌محور محسوب می‌شود، در حال حاضر تحلیل داده برای شرکت ویزا در آسیا-اقیانوسیه را مدیریت می‌کند. او جوایز صنعتی و آکادمیک زیادی دریافت کرده است. یکی از ویژگی‌های مرسوم زندگی کاری او «تغییر» است: «شما مسیر شغلی‌تان را با دنبال کردن یک اشتیاق یا رویا شروع می‌کنید. برای من، جالب‌ترین چیزها انتشار آنلاین و فروش در رسانه‌های دیجیتال بود؛ آن هم زمانی که این صنعت تازه متولد شده بود. من همیشه از قدرت تکنولوژی برای متحول کردن کسب‌وکار و فرآیندهای آن، پیش بردن نوآوری و پیشرفت مسائل، به وجد می‌آمدم. چیزی که ده سال پیش آن را همان نوآوری می‌نامیدیم، امروز تحول کسب‌وکار نام گرفته است.» شغل امروز خانم روسیچ به آینده داده‌ها و قدرت متحول‌کننده‌ آن برای تغییر در کسب‌وکارها و ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید و توانمندسازی رهبران سازمانی، مربوط می‌شود. او همچنین در تعدادی از دانشگاه‌ها با تمرکز بر استراتژی داده‌های بزرگ، MBA تدریس می‌کند: «همواره به حوزه‌هایی علاقه‌مند بودم که به قدرت داده ارتباط پیدا می‌کنند و این پتانسیل را دارند که در جنبه‌های متعددی از زندگی انقلاب ایجاد کنند. حالا شروع به شناخت پتانسیل کامل داده‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها کرده‌ایم و اینکه اینها چطور می‌توانند معماهای اخلاقی ایجاد کنند. اخلاق کسب‌وکار در آینده یک حوزه رو به رشد خواهد بود.»

در عصر اختلالات دیجیتال، یک نگرانی رو به افزایش این است که ظرفیت تحولات باعث نابرابری شود. روسیچ به طور خاص نگران دسترسی نامحدود به داده‌های شخصی و اثرات آن بر امنیت سایبری است، چون تصمیم‌گیری‌های سیاسی همیشه از پیشرفت‌های تکنولوژیک عقب هستند. او معتقد است با ظهور مشکلات جدید، سازمان‌ها وظیفه دارند با مسائل اخلاقی جدید مقابله کنند: «سیاست با تکنولوژی همگام نیست، بنابراین واقعا وظیفه کسب‌وکارها و سازمان‌ها است که مجموعه استانداردهای اخلاقی خودشان را ایجاد کنند.» این یعنی روسیچ نسبت به آینده بسیار خوش‌بین است. «ماهیت انسان این است که تشنه باشد و مرزهای آنچه را می‌داند و می‌تواند انجام دهد، تغییر دهد. ما باید این مرزها را مهار کنیم و نسبت به آینده تکنولوژی چشم‌انداز مثبتی داشته باشیم. تا به حال تعدادی از مشکلات بزرگی که با آن مواجه بوده‌ایم را حل کرده‌ایم؛ مسائلی مثل حفاظت از منابع آبی در شهرهای بزرگ یا کیفیت زندگی برای افراد ناتوان جسمی. توازن و استقلال دو بعد مهمی هستند که باید حفظ کنیم.»

بخشی از دموکراسی‌سازی پیشرفت‌های تکنولوژیک، شامل رسیدگی به شکاف‌هایی است که در علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات (STEM) وجود دارد؛ حوزه‌ای که روسیچ اشتیاق زیادی به آن دارد و سفیر برنامه STEM سازمان ملل برای زنان است. او همچنین سرپرست گروه زنان «انجمن سازمان ملل در سنگاپور» بوده و در تاسیس اندیشکده منطقه‌ای «بنیان‌گذاران زن» مشارکت داشته است: «همیشه آرزو داشته‌ام کاری برای سازمان ملل انجام بدهم و این فرصت باعث شد آرزویم را با انجام کاری در مورد کمرنگ بودن نقش زنان در STEM ترکیب کنم. در کارم متوجه شدم برابری فرصت می‌تواند از کشوری به کشور دیگر بسیار فرق داشته باشد. در سنگاپور، برابری زیادی وجود دارد، اما در برخی جوامع آسیایی اولویت‌های زنان به‌شدت ریشه در نیازهای خانواده دارد و از زنان حمایت نمی‌شود تا قابلیت‌‌های خود را شناسایی کنند.» روسیچ تاکید دارد که سازمان‌ها در همه جای دنیا بیشتر به مسائلی مثل مرخصی زایمان برای زن و مرد، انعطاف‌پذیری محیط کار و وجود انتخاب‌های بیشتر در فرهنگ شرکتی فکر کنند.

این مسوولیتی است که کارفرماهای پیشرو، کلیه منابع، سرمایه و تحقیقات خود را در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. او می‌گوید: «امیدوارم در محیط کار آینده، زنان و مردان با گزینه‌های بیشتری مواجه باشند تا بتوانند نیازهای خانواده خود را بدون ایجاد وقفه اجباری در مسیر کاری خود، برطرف کنند. کسب‌وکارهای هوشمند همواره به این موضوع فکر می‌کنند و اگر قرار باشد برخی از کارکنان آنها مثلا در خانه کار کنند، کارآیی و عدم‌کارآیی برخی چیزها را بررسی می‌کنند. » روسیچ خوش‌شانس بوده که کارفرماهای منعطفی داشته و هیچ وقت در برابر رفتارهای نابرابر در محیط کار سکوت نکرده است: «هیچ وقت خودم را با جنسیتم تعریف نکردم. در مواجهه با مسائل، به مزایا و معایب نگاه می‌کنم و سعی می‌کنم کشف کنم چطور بر آن چالش متمرکز شوم و نقاط قوتم را چند برابر کنم. به عنوان مثال، وقتی در جلسات کاری یک مترجم زن دارم، اصرار دارم در جایگاه مناسبی در جلسه بنشیند. فکر می‌کنم. زنان باید بدانند که مسوولیت دارند به دیگران یاد بدهند در محیط کار آنچنان که شایستگی دارند با آنها رفتار شود.»   اصرار بر برابری در محیط کار در کنار عشق به یادگیری، به روسیچ انگیزه می‌دهد. او معتقد است چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد؛ از کار، از تحقیق، از فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر و از معلمی که او در این شغل با مدیران بین‌المللی سروکار دارد. او در مورد آینده این فکر را دارد که همه چیز یکپارچه‌تر خواهد شد. «تکنولوژی توانایی ما را برای تصویرسازی هزاران برابر بیشتر می‌کند. امیدوارم تحولات تکنولوژی باعث ایجاد مهارت‌های جدید و فرصت‌های جدید شود و اتوماسیون به انسان‌ها آزادی انجام کارهای بیشتر همراه با نوآوری بدهد.»