تولید نوشیدنی گازدار با CO2 موجود در هوا

شرکت Climesworks در کارخانه‌های خود از کانتینرهای حملی استفاده می‌کند که مجهز به نوعی تکنولوژی هستند که هوا را از طریق یکسری فیلتر عبور می‌دهد و درست مثل یک درخت فوق قدرتمند، دی‌اکسید کربن آن را جذب می‌کند. به محض اینکه فیلتر مذکور پر می‌شود، کلکتور گرم می‌شود و اقدامات دیگری برای پاکسازی بیشتر صورت می‌گیرد و گاز خالص برای ذخیره‌سازی منتشر می‌شود. در این روش، این واقعیت هم مشخص می‌شود که میزان دی‌اکسید کربن موجود در جو زمین به بالاترین حد خود در ۴۰۰ هزار سال گذشته رسیده است. اولین مشارکت این شرکت با یک گلخانه بزرگ در نزدیکی کارخانه بود که از گاز CO۲ برای رشد سریع‌تر گیا‌هان استفاده می‌کند و صنعت نوشیدنی، قدم مهم بعدی بود.

کریستوف گبالد، مدیر و از موسسان این استارت‌آپ می‌گوید: «صنعت نوشیدنی یکی از مهم‌ترین بازارهایی است که در حال حاضر از CO۲ استفاده می‌کند.» البته کاربردهای دیگری هم در آینده ایجاد می‌شوند؛ از تولید سوخت بدون کربن یا بتن گرفته تا ساخت پلاستیک، کفش یا حتی غذای ماهی. اما فعلا دو بخش گلخانه‌ها و صنعت نوشابه، در سطح گسترده‌ای از گاز CO۲ استفاده می‌کنند.

البته اگر از CO۲ در نوشابه یا آب معدنی استفاده کنید، اثری مثل ذخیره‌سازی این گاز در زیر زمین ندارد.۱ وقتی در بطری را باز می‌کنید، گاز بیرون می‌آید و از آنجا که کل تقاضای جهانی شرکت‌های نوشابه‌سازی و مواد غذایی برای این محصول حدود ۶ میلیون تن در سال است، آخرین گزارش‌ها از نشست‌هایی که در مورد تغییرات آب و هوایی زمین برگزار شده حاکی از آن هستند که در قرن حاضر باید سالانه حدود ۱۰ میلیارد تن دی‌اکسید کربن از جو زمین گرفته شود تا از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی در سال‌های آینده جلوگیری شود. اما شرکت Climesworks امیدوار است با شروع این کار در صنعت نوشیدنی‌های گازدار، بتواند این تکنولوژی را در مقیاس بزرگ توسعه دهد.

گبالد در این زمینه می‌گوید: «صنعت نوشیدنی در واقع پلی است که ما را از بازار محدود امروز به صنعتی‌تر کردن این تکنولوژی در آینده متصل می‌کند؛ پلی بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ آینده که برای کمک به آب و هوای زمین تشکیل می‌شوند و هدفشان زدودن دی‌اکسید کربن موجود در هواست.»

در حال حاضر، این صنعت دی‌اکسید کربن را از کارخانه‌های مواد شیمیایی که گاز طبیعی را به‌عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌دهند، تامین می‌کند. در برخی موارد، تولیدکنندگان نوشیدنی گازدار از دی‌اکسید کربن طبیعی یا دی‌اکسید کربن به دست آمده از گازهای ذخیره شده در زیر زمین (یا به اصطلاح «ترسیب شده») استفاده می‌کنند. گبالد در مورد مشارکت با کوکاکولا می‌گوید: «پایداری در هسته DNA این شرکت قرار گرفته است. بنابراین، جذب دی‌اکسید کربن از هوا، یک اقدام منطقی بود. شاید تولیدکنندگان دیگری هم باشند که تا این اندازه به پایداری و محیط زیست اهمیت نمی‌دهند، اما قیمت برای آنها مهم باشد و در آینده که قیمت‌ها با این روش پایین بیاید، راهکار ما توجه آنها را هم جلب کند.»

در حال حاضر، جذب CO۲ از هوا گران‌تر از دیگر روش‌های تامین است؛ اگرچه یکسری کارخانه‌های تولیدکننده نوشیدنی گازدار هستند (مثلا در مناطق دورافتاده استرالیا) که در حال حاضر خیلی بیشتر از اینها برای تهیه یک محصول استاندارد هزینه می‌کنند و وجود یک کارخانه محلی که کربن هوا را جذب کند، می‌تواند توجیه مالی بیشتری برای آنها داشته باشد. جان ورزباچر، یکی دیگر از موسسان شرکت می‌گوید: «خیلی زود، وقتی هزینه‌ها را پایین آوردیم، تولیدکننده‌های بیشتری، صرفا از منظر اقتصادی، علاقه‌مند به همکاری با ما می‌شوند.»

در نهایت، مشارکت با کوکا کولا، قدم دیگری به سوی بینش بلندمدت Climesworks است که قصد دارد کارخانه‌های خودش را وسعت ببخشد. محاسبات شرکت نشان داده برای زدودن یک درصد کربن موجود در هوای دنیا، حدود ۲۵۰ هزار دستگاه جذب و تصفیه کربن مورد نیاز است که تعداد خیره‌کننده‌ای است. اما دانشمندان معتقدند این کار در نهایت باید انجام شود. برای کمک به جلوگیری از کنترل گرم شدن زمین، باید کارهایی فراتر از روی آوردن به اقتصاد بر مبنای انتشار کربن صفر انجام داد. استفاده از خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر، یک بخش از راه حل این مشکل هستند. دی‌اکسید کربن موجود در جو آنقدر زیاد است که به تکنولوژی انتشار منفی کربن هم نیاز داریم. با ادامه تغییرات آب و هوایی زمین و جنگل‌زدایی‌ها، دیگر کاری از دست درخت‌ها برنمی‌آید.

پی‌نوشت:

تکنولوژی Climesworks دی‌اکسید کربن هوا را جذب می‌کند و بخش عمده‌ای از آن را می‌توان زیر زمین ذخیره کرد. این شرکت چنین کاری را در ایسلند اجرایی کرده و با گرفتن CO۲ هوا و ترکیب آن با آب، این گاز جنجالی را با امنیت کامل در سنگ‌های زیرزمینی ذخیره کرده است.