نوشتن همه چیز

نوشتن همه چیز، چه یک برنامه کسب‌و‌کار رسمی کامل و چه ایده‌ها و یادداشت‌های اندک سازماندهی‌شده، می‌تواند به شما کمک کند تا محتاط و مراقب باشید. سازماندهی یادداشت‌های شما می‌تواند به شما کمک کند تا ساختار ایجاد کنید و شما را مجبور کند تا به‌طور منطقی در مورد بسیاری از مسائل پیش‌روی فعالیت‌ اقتصادی‌تان فکر کنید، یک بخش خاص را برای رشد توسعه دهید، اهدافتان و اینکه با چه سرعتی می‌خواهید به آنها دست یابید را ترسیم کنید. همچنین اگر رشد سازمان، سریع‌تر از توانایی شما در کنترل آن پیش می‌رود، باید برنامه‌هایی برای تسلط بر آن طراحی کنید. آوردن همه چیز روی کاغذ یعنی شما مدام واقعیت‌ها را بررسی می‌کنید. گاهی یک کارآفرین تا زمانی که این نوشته‌ها را نخواند، واقعیت را تشخیص نمی‌دهد. به‌عنوان مثال، اگر یادداشت‌های شما هزینه‌های استارت‌آپ را ۸۰ هزار دلار تخمین می‌زند، اما واضح است که بیشتر پولی که می‌توانید کسب کنید ۲۰ هزار دلار است، بسیار محتمل است که کسب‌و‌کار یا محصول شما هرگز برای بازار آماده نخواهد بود.

گرچه بر نیاز به نوشتن همه چیز تاکید داریم، اما اجازه ندهید که برنامه‌ریزی شما را فلج کند. انجام تکالیف‌تان مهم است و باید تا جای ممکن کامل و تمام باشد، اما در برخی مواقع باید وارد عمل شوید. بدون عمل، هیچ فعالیت اقتصادی وجود ندارد. علاوه‌بر این، اقدام کردن به این معنا نیست که تکالیف شما تمام شده است. شما باید به تحقیق، گردآوری اطلاعات و نوشتن همه چیز ادامه دهید. تنها با ادامه تکالیف‌تان می‌توانید درک بهتری از محیط‌تان به‌دست آورید و در این رقابت مزیت کسب کنید. وقتی محیط شما از طریق ایده‌های نوظهور، تکنولوژی‌ها و سیستم‌ها تغییر می‌کند، انجام تکالیف‌تان شما را با این تغییرات هم‌گام خواهد کرد و فرصت‌های جدیدی برای ترفیع موقعیت شما در بازار ایجاد می‌کند. در مجموع: محتاط بودن یک اصل اساسی برای همه افرادی است که کارآفرینی را به عنوان یک شغل می‌بینند. با مراقب بودن، می‌توانید اشتباهات خود را حداقل کنید و احتمال اینکه فعالیت اقتصادی شما موفق خواهد شد را افزایش دهید. به‌علاوه، این کار شما را قادر می‌سازد تا ضرر‌های بالقوه را کاهش دهید و اگر کسب‌و‌کارتان شکست بخورد، شانس دوباره‌ای برای موفقیت خواهید داشت.

• برندگان کسانی هستند که محتاطانه عمل می‌کنند. محتاط‌بودن به معنای این است که:

هرگز تصور نکنید که هر فعالیت اقتصادی مطمئن است: اجازه دهید فرد دیگری پیشرو باشد، اطمینان یابید که بازار برای ایده شما آماده است، اطمینان یابید که محصول و سازمان شما پیش از شروع کارتان آماده هستند، سریع‌تر از توان سازمان‌تان رشد نکنید.

• مزایای محتاط بودن عبارتند از: حفظ بیشتر مشتری، روحیه بهتر کارمند، رقابت خنثی‌شده

ریسک مالی حداقلی.

• می‌توانید خودتان را با عوامل زیر مجبور به محتاط بودن کنید: تردید در همه چیز

انجام تکالیف، تحقیق، گردآوری اطلاعات، کسب تجربه، نوشتن همه چیز.

فرآیند کارآفرینی سیال است

آنتونی یاکینتو می‌گوید: «دوستی داشتم که ناگهان به سرش زد تا کسب‌و‌کار مشاوره خود را آغاز کند. با این تب‌و‌تاب، فورا موقعیت شغلی خود را در کسوت معلمی ترک کرد، با مهاجرت به شهر دیگر، جایی را در محله اعیانی اجاره کرد و کسب‌وکار خود را شروع کرد. متاسفانه مشتریان به اندازه کافی نبودند و وقتی بدهی‌های او افزایش یافت، فشار و استرس او نیز زیاد شد. سرانجام او همه چیز، از جمله خانواده را از دست داد و تنها شغلی که توانست پیدا کند شغلی با حداقل دستمزد در یک سکوی بارگیری بود. ماه‌ها طول کشید تا او به شرایط نرمال بازگردد. دوست من چندین اشتباه را مرتکب شد و نداشتن یک برنامه پشتیبانی، یکی از بزرگ‌ترین این اشتباهات بود.»

در «تالار مشاهیر بسکتبال» (تالاری که مفاخر و مشاهیر بسکتبال در تاریخ و جهان در آن ثبت و گرامی داشته می‌شوند)، در ماساچوست، مایکل جردن از تعدادی دانش‌آموز مقطع دبیرستان که دور یک میز نشسته بودند پرسید که وقتی بزرگ شدند، می‌خواهند چه کاره شوند؟ اکثر افراد جوان «بازی در لیگ NBA» را گفتند. واقعیت این بود که همه افراد در آن روز (حدود یک هزار نفر) یک بازیکن معمولی بودند و کمتر از یک درصد می‌توانستند به NBA راه پیدا کنند. واقعیت دیگر این است که حرفه بسکتبال نسبتا زود در زندگی پایان می‌یابد. سوال بزرگ واضح بود: چگونه بسیاری از این بچه‌ها برای این احتمال که رویایشان محقق نخواهد شد یا اینکه خیلی زود پایان خواهد یافت، آماده بودند؟ در کمال شگفتی، این موضوع به ندرت در ادبیات کسب‌و‌کار مطرح می‌شود؛ وقتی هم که مطرح می‌شود معمولا ضمیمه استراتژی یک فرد است و نه بخش اصلی آن. حتی بدتر از آن، گاهی این مساله به عنوان اعتراف به شکست به استهزا گرفته می‌شود. اما بسیاری از کارآفرینان تایید می‌کنند که در زمان شروع کسب‌و‌کارشان یک برنامه پشتیبانی دارند.

 به‌طور مثال به‌رغم اشتیاق و تعهد مایکل دل، بازتاب ترک دانشگاه تگزاس پس از سال اول دانشگاه به‌منظور صرف همه زمانش در شرکت جدید می‌توانست ریسکی بسیار بزرگ بوده باشد. به عنوان مثال، والدینش که از او انتظار داشتند پزشک شود، این مساله را کاملا غیرقابل‌قبول می‌دانستند، اما شرکت دل با یک برنامه پشتیبانی شروع شد. دل می‌گوید: «دانشگاه تگزاس یک برنامه فوق‌العاده داشت که به دانشجویان اجازه می‌داد تا یک نیم‌سال تحصیلی را بدون هیچ جریمه تحصیلی رها کنند. این کار آزادی شروع کسب‌و‌کار را بدون نگران بودن در مورد ادامه تحصیلم به من داد. با در نظر گرفتن این نکته، چیز خیلی زیادی برای از دست دادن نداشتم. اگر کسب‌و‌کارم شکست می‌خورد، همیشه می‌توانستم به برنامه همیشگی پدر و مادرم بازگردم و به دانشکده پزشکی بروم.»  شما یک ایده دارید، یک مدل کسب‌و‌کار می‌سازید، تقاضا برای محصول یا خدمات‌تان را پیش‌بینی و فعالیت‌های خود را شروع می‌کنید. شما صدها فرضیه در این مسیر خواهید ساخت و زمانی که صحت آنها ثابت نشد، تعدیلاتی انجام خواهید داد. ایجاد تعدیل و اصلاح یک ویژگی مهم کارآفرینی است.