چگونه بازار گوشه‌ای خود را پیدا کنیم؟

به‌عنوان مثال، نمی‌توانید عنوان کنید که در بازار سلامت در حال فعالیت هستید. هرقدر تعریف شما از فعالیت و بازار هدفتان دقیق‌تر و مشخص‌تر باشد، تلاش‌های خود را بهتر می‌توانید بر تعداد محدود مشتریان متمرکز کنید. به عنوان مثال ممکن است در بازار سلامت، تصمیم بگیرید که در بازار گوشه‌ای «کاهش وزن» فعالیت کنید. در برخی موارد هم می‌توانید بازار گوشه‌ای خود را محدودتر ساخته و به عنوان مثال روی کاهش وزن افراد سالخورده یا دانشجویان تمرکز کنید.فعالیت یک کسب‌وکار آنلاین، کاملا در حوزه بحث عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد؛ البته این موضوع برای کسب‌وکارهای آفلاین هم صحت دارد. نظریه عرضه و تقاضا از نخستین سال‌های فعالیت‌های اقتصادی به‌کار می‌رفته و شالوده هر کسب‌وکاری است. اگر بتوانید یک بازار گوشه‌ای با تقاضای بالا پیدا کنید و برای تامین نیاز مشتریان آن بازار، محصول یا خدمتی عرضه کنید، آنگاه در محیط اینترنت (یا در فضای فیزیکی) به موفقیت خواهید رسید. اصل کلی کار این است؛ یافتن یک بازار گوشه‌ای اشباع نشده و سودآور. در این میان البته شما هم باید توانایی عرضه کالا یا محصولی برای این بازار را داشته باشید و در عین حال ترجیحا دیگران نباید بتوانند به‌راحتی همین کار را انجام بدهند تا سودآوری بیشتر و پایدارتری در انتظارتان باشد.

اما در صورتی که یک دانش و نقطه قوت بسیار منحصربه‌فرد در یک بازار گوشه‌ای خاص ندارید و هنوز در مورد حوزه فعالیت کسب‌وکار خود تصمیم نگرفته‌اید، می‌توانید از میانبر ساده‌ای که در پایین تشریح می‌شود، بهره بگیرید:

شما برای پیدا کردن بازارهای گوشه‌ای مختلف یا برای آنکه ایده‌ها و افکار جدیدی به ذهنتان خطور کند، نیازمند یک فهرست از بازارها و حوزه‌های مختلف فعالیتی هستید. این فهرست‌ها را ممکن است در هر جایی پیدا کنید، اما یکی از راحت‌ترین مکان‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرند، وب‌سایت‌های فروش اینترنتی کتاب هستند. وب‌سایت‌هایی مانند amazon و Dummies.com دسته‌بندی‌ها و فهرست بسیار مفصلی از کتاب‌ها در اختیار شما می‌گذارند. من از Dummies.com استفاده کردم تا بازار گوشه‌ای کسب‌وکار خود را تعیین کنم اما می‌توان از وب‌سایت‌های فارسی دارای فهرست مناسب هم استفاده کرد.

زمانی که در این وب‌سایت وارد می‌شوید، روی قسمت «خرید کتاب» کلیک کنید تا فهرست کتاب‌های مختلف آنها برایتان پدیدار شود. در صفحه‌ای که باز می‌شود، نوار سمت چپ، دسته‌بندی‌های مختلفی از کتاب‌ها برای شما پدیدار می‌شود که با کلیک کردن روی آنها، می‌توانید زیرشاخه‌هایشان را هم مشاهده کنید. هرکدام از این زیرشاخه‌ها می‌توانند یک بازار گوشه‌ای باشند یا آنکه دست کم ذهن شما را به تکاپو درآورده و بتوانید به موارد دیگری فکر کنید. به‌عنوان مثال در صورت انتخاب دسته کتاب‌های «حیوانات خانگی»، زیرشاخه‌هایی مانند پرندگان، گربه‌ها، سگ‌ها، عمومی و اسب‌ها برای شما به نمایش درمی‌آیند.اگر هرکدام از این حوزه‌ها، نظر شما را جلب کرد یا آنکه ایده‌های جدیدی به ذهنتان خطور کرد، آنها را روی یک کاغذ یادداشت کنید. در بین دسته‌های مختلف کتاب و بازارهای گوشه‌ای قرار گرفته زیر هرکدام از آنها جست‌وجو کنید و در صورت یافتن مواردی که به آنها علاقه‌مند هستید، یادداشتشان کنید.

برخی معتقدند که اطلاعات شما درباره یک موضوع یا بازار گوشه‌ای در این مرحله اهمیتی ندارد و برخی اصرار دارند که باید برای انتخاب بازار گوشه‌ای خود، اطلاعات و دانش و تجربه کافی داشته باشید. اما می‌توان گفت که هر دوی این استدلال‌ها می‌تواند صحیح باشد و خودتان باید تصمیم بگیرید که قصد ورود به یک بازار گوشه‌ای با دانش کم را دارید یا قصد ورود به بازاری که به آن مسلط هستید. در بسیاری از موارد می‌توانید با مطالعه و تحقیقات شخصی، دانش لازم برای ورود به یک بازار گوشه‌ای را به‌دست بیاورید. اما در چنین شرایطی باید متوجه باشید که احتمالا سایر رقبا هم می‌توانند به همین شکل وارد همین بازار شده و فضای رقابت را برای شما دشوارتر سازند.از طرف دیگر ممکن است برای ورود به یک بازار گوشه‌ای، دانش و تجربه بسیار بالایی داشته باشید و رقبای کمی هم در بازار وجود داشته باشند که از این دانش و تجربه برخوردار بوده یا حتی بتوانند آن را کسب کنند. در این صورت، ورود به بازار گوشه‌ای مدنظر به معنای آن است که تا مدت‌ها رقیب چندانی نخواهید داشت و تنها موضوع تصمیم‌گیری آن است که بازار مدنظر، سودآوری خوبی دارد یا خیر. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، در پیش گرفتن کدام استراتژی بهترین است.

در هر صورت، فهرستی از بازارهای گوشه‌ای مربوط به فعالیت خود تهیه کنید. دسته‌بندی‌های مختلف کتاب‌ها و زیرشاخه‌های مختلف آنها را بررسی کنید تا بتوانید دست‌کم ۱۰ بازار گوشه‌ای را فهرست کنید. اکنون زمان آن است که در مورد هرکدام از این ۱۰ بازار هدف به بررسی بپردازید. ممکن است برخی از آنها را بتوانید خردتر کنید تا تمرکز شما بر بخش کوچک‌تر و سودآورتری از بازار باشد. در مورد بقیه آنها نیاز است که کتاب خوانده یا مطالب مختلفی که در اینترنت درباره آنها نوشته شده و حتی تحلیل‌های بازار ارائه شده توسط وزارتخانه‌ها (به‌ویژه وزارت صنایع و سازمان صنایع کوچک) را بررسی کنید. پس از بررسی این موارد و تعیین ظرفیت فروش هرکدام از آنها و البته میزان رقابت کنونی و آینده، می‌توانید در مورد بازار گوشه‌ای کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کنید.

برگرفته از کتاب: شروع یک کسب‌وکار آنلاین