تنور گرم سینمای جهان با «یخ‌زده2»

 فروش «یخ‌زده ۲» به ویژه در بازار خارج از آمریکای شمالی بسیار بیش از انتظار بود؛ به نحوی که جان تازه‌ای به باکس‌آفیس ماه نوامبر داده است. در حالی که با توجه به اکران فیلم‌های شکست خورده روی پرده، مجموع فروش فیلم‌ها در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۲۷ درصد کمتر شده بود، انتظار می‌رود این انیمیشن بتواند تا حد زیادی تاثیر مثبت بر اقتصاد سینمای جهان بگذارد به‌خصوص که تعطیلی پنج‌شنبه آینده به‌عنوان روز شکرگزاری نیز در پیش است که با افزایش تعطیلات آخر هفته می‌تواند به سود «یخ‌زده ۲» و دیگر فیلم‌های جدید تمام شود. به گزارش هنرآنلاین، این ساخته کمپانی والت‌ دیزنی علاوه بر شکستن رکورد افتتاحیه، رکورد دیگری نیز به جا گذاشته است. برای اولین بار است که یک فیلم انیمیشن خارج از اکران تابستان توانسته در اولین آخر هفته اکران از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فروش عبور کند. در آمریکا ۶۰ درصد تماشاگران فیلم زن‌ها و جمعه در اولین روز اکران ۷۰ درصد تماشاگران خانواده‌ها بوده‌اند.

سری فیلم‌های «یخ‌زده» با الهام از قصه پریان «ملکه برفی» نوشته هانس کریستین آندرسن ساخته شده است. فیلم اول درباره یک شاهزاده خانم بی‌باک است که برای پیدا کردن خواهرش که قدرت‌های یخی او باعث یک زمستان ابدی شده است، راهی سفری حماسی می‌شود. کریستن بل (شاهزاده خانم آنا) و ایدینا منزل (ملکه السا) در «یخ‌زده ۲» نقش‌های محبوب خود را تکرار کرده‌اند. دار و دسته فیلم اول این بار راهی یک سفر جدید می‌شوند که بسیار دور از آرندل سرزمین مادری آنها است و این بار آنا در ماجرا به السا می‌پیوندد. جاناتان گراف، جاش گاد و سانتینو فونتانا دیگر صداپیشه‌های فیلم اول یخ‌زده هستند که در فیلم جدید نیز حضور دارند. ایوان ریچل وود و استرلینگ کی. براون به گروه صداپیشه‌ها اضافه شده‌اند. کریس باک و جنیفر لی نیز بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشسته‌اند.

دیگر پرفروش‌ها

«فورد در برابر فراری» (Ford v Ferrari) به کارگردانی جیمز منگولد در دومین هفته اکران خود ۱۶ میلیون دلار فروخت و ضمن این که در رده دوم جدول قرار گرفت مجموع فروش داخلی خود را به ۹/ ۵۷ میلیون دلار رساند. در همین حال، فیلم زندگی‌نامه‌ای «یک روز زیبا در محله» (A Beautiful Day in the Neighborhood) با بازی تام هنکس در اولین هفته اکران با ۵/ ۱۳ میلیون دلار فروش در رده سوم جدول قرار گرفت. هنکس در این فیلم نقش فرد راجرز (۲۰۰۳-۱۹۲۸) چهره معروف تلویزیونی و ستاره مجموعه کودکانه و طولانی «محله آقای راجرز» را بازی کرده است که به مدت ۳۳ سال در فاصله ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۱ از شبکه پی‌بی‌اس پخش می‌شد. تریلر پلیسی «۲۱ پل» (۲۱ Bridges) به کارگردانی برایان کرک و تهیه‌کنندگی برادران روسو در اولین آخر هفته اکران ۳/ ۹ میلیون دلار به دست آورد و رده چهارم جدول فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد. چادویک بوزمن در این فیلم نقش یک کارآگاه اداره پلیس نیویورک را بازی می‌کند که ۲۱ پل منهتن را می‌بندد تا دو فرد مظنون (با بازی استفان جیمز و تیلور کیچ) را پیدا کند.

شوک هفته

در حالی که سینماهای زنجیره‌ای «وو» در بریتانیا در حال نمایش فیلم گانگستری «داستان آبی» بودند، حمله‌ای از سوی گروهی مسلح به قمه به سینما انجام شد که در نهایت موجب شد این فیلم از ۹۱ سینمای این زنجیره پایین کشیده شود. این رویداد شنبه شب در بیرمنگام یکی از شهرهای مرکزی انگلستان و در یک مجموعه چند منظوره رخ داد. بیرمنگام دومین شهر پرجمعیت بریتانیاست و سینما به‌دلیل حضور خانواده‌هایی که هم‌زمان برای تماشای «یخ زده ۲» دیزنی در اولین آخر هفته اکرانش آمده بودند، پر از جمعیت بود. پلیس بلافاصله وارد عمل شد و با استفاده از سلاح‌های الکتریکی سعی در متفرق کردن معترضان کرد و در نهایت پنج فرد را که سن چهار نفر آنها زیر ۱۵ سال بوده و یک جوان ۱۹ ساله را دستگیر کرد. یکی از این افراد دختری ۱۳ ساله بود. در این ماجرا چند افسر پلیس زخمی شدند و از گروه مهاجمان سه قمه و یک چاقو به دست آمد. «داستان آبی» که اوایل این ماه در لندن برای نخستین بار روی پرده‌های نقره‌ای رفت، توسط پارامونت در بریتانیا اکران شده و داستان دو دوست لندنی را روایت می‌کند که زندگی‌شان بر اثر خشونت نابود می‌شود. آندرو آنوبلو، کارگردان این فیلم پس از ماجرا با انتشار پیامی گفت فیلمش نه درباره خشونت بلکه درباره عشق است.