دوران طلا حول مرکز ۱۲۰۰ دلاری

طلا ظرف دو ماه اخیر با دوران محدود حول مرکز ۱۲۰۰ دلاری به ازای هر اونس سرگردانی خود را اثبات کرده است. طلا به‌همراه سایر کالایی‌ها با وجود زمینه‌هایی مانند کاهش ذخایر در انبارها (به ویژه درباره فلزات صنعتی) قفل شده است. شاخص دلار نیز تا همین چند روز گذشته دوران حول ۹۴ واحد را ثبت می‌کرد و مانند فلز زرد سرگردان بود. با این حال، دلار بلافاصله پس از اعلام نتیجه نشست سیاست پولی آمریکا در روز چهارشنبه با کلید رشد نرخ بهره هدف از قفل‌شدگی خارج شد؛ بنابراین باز هم برای بررسی قیمت این فلز گرانبها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید به نوسانات شاخص دلار، سیاست پولی‌مالی آمریکا و نرخ بهره هدف فدرال رزرو رجوع کرد. در طول سال‌جاری میلادی یک نوبت تصمیم‌گیری دیگر برای کمیته بازار آزاد آمریکا در ماه دسامبر (آخرین ماه فصل پاییز میلادی) باقی مانده که براساس اظهارات اعضای این کمیته ۱۲‌نفره و سکاندار فدرال رزرو، «جی پاول» به احتمال زیاد با چهارمین نوبت رشد نرخ بهره همراه خواهد شد و در نهایت نرخ پایان سال را به سقف ۵/ ۲ درصدی خواهد رساند. بروز چنین وضعیتی که محتمل به نظر می‌رسد از یک نوبت فشار دیگر بر بازار فلز زرد حکایت می‌کند.

کلید قفل قیمت طلا در دست فدرال رزرو

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، مسیر آتی قیمت جهانی اونس طلا همچنان به سیاست‌های پولی‌مالی آمریکا بستگی خواهد داشت. البته در صورتی که شاخص دلار از روند افزایشی نرخ بهره تبعیت نداشته باشد، وضعیت به‌گونه دیگری رقم خواهد خورد و اونس آزادی بیشتری برای رشد به‌دست می‌آورد. یک مورد امیدوارکننده برای طلا وجود دارد که براساس نظرات برخی از تحلیلگران موسسه‌های سرمایه‌گذاری شکل گرفته بود و با برنامه‌ریزی فعلی نهاد پولی آمریکا برای نرخ بهره در انتهای سال آتی میلادی نیز مطابقت دارد. نرخ سود هدف‌گذاری شده از سوی فدرال رزرو تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی با اعمال ۳ نوبت رشد نرخ بهره و درصورت تحقق رشد نرخ بهره در ماه پایانی سال‌جاری، ۵/ ۳ درصد برآورد می‌شود. به این ترتیب تا اواسط سال بعد به نرخ بهره طبیعی یا خنثی (Neutral) خواهد رسید که در صورت صحت تخمین‌ها از این نرخ (بین ۲۵/ ۳ و ۷۵/ ۳ درصد)، در بلندمدت تصمیم خاصی برای افزایش نرخ بهره در دستور کار کمیته بازار آزاد قرار نخواهد گرفت. تحلیلگران تکنیکال نیز خطوط مقاومتی که بر سر راه طلا قرار دارند را بررسی کرده‌اند. چنانچه طلا از مرز روانی که به مرکز تغییرات این فلز گرانبها تبدیل شده است عبور دیگری داشته باشد، پس از آن در اولین ایستگاه مقاومتی به سطح ۱۲۱۰ دلاری برخواهد خورد که در صورت عبور قادر به ثبت قیمت ۱۲۱۴ دلاری نیز خواهد بود؛ اما ایستگاه مقاومتی در سطح ۱۲۱۵ دلاری مانع بعدی اونس است.

چشم‌انداز بانک مرکزی اروپا

«ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپا در بیانیه نشست پولی اتحادیه یورو ضمن اشاره به پایین بودن فشارهای تورمی در منطقه یورو و تاثیر آن بر کاهش شتاب رشد اقتصادی، نیاز به حفظ نرخ‌های بهره در سطح پایین را عنوان کرد. به این ترتیب پیام دراگی به ناحیه یورو روشن بود: «هرگونه افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا مشروط به افزایش نرخ تورم خواهد بود.» بانک مرکزی اروپا برخلاف انتظارات سال گذشته برنامه‌های انبساطی خود را در زمینه نرخ بهره، تا تابستان سال آینده ادامه خواهد داد و نرخ بهره صفر را در همین سطح حفظ خواهد کرد. اظهارات دراگی برخلاف درخواست برخی سیاست‌گذاران پولی اروپا است که پیش از این خواستار تسریع در روند افزایش نرخ بهره شده بودند. نتیجه نظرسنجی خبرگزاری رویترز درباره زمان آغاز رشد نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا از توافق کارشناسان و سرمایه‌گذاران بر پاییز سال ۲۰۱۹ حکایت دارد.