شروع امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان، التهابات اجتماعی و سیاسی، تغییر قیمت کتاب براثر افزایش قیمت کاغذ به‌دلیل تغییر ارزش دلار، آلودگی هوا و بسیاری از عوامل ممکن است دست به دست هم دهند تا بار مضاعفی بر دوش صنعت نشر بگذارند؛ صنعتی که به‌دلیل استقبال محدودتر مخاطبان نسبت به سینما، موسیقی و... در معرض خطر از دست دادن خوانندگان خود است و همین وضعیت، تاحدی رویکرد نسبتا محتاطانه ناشران را توجیه می‌کند؛ رویکردی که ناشران را به سوی انتشار آثاری عامه‌پسندتر در مقایسه با آثار ادبی سوق می‌دهد. همان‌طور که جدول ارائه شده از برخی کتابفروشی‌های معتبر که از سوی خبرگزاری خبرآنلاین منتشر شده و مقایسه پرفروش‌های ماه گذشته با ماه‌های پیش از آن نشان از تنوع کمتر در عناوین پرفروش‌ها دارد. از دلایل این رویداد می‌توان به اطمینان ناشران به پرفروش شدن آثار ترجمه، ترجمه‌های موازی از کتاب‌های پرطرفدار و تجدید چاپ به‌ جای عرضه آثار جدید و ریسک نکردن چاپ نویسندگان وطنی اشاره کرد.

شگفت اینکه در این بازار پرخطر گاه نویسنده مشهوری مانند کازوئو ایشی‌گورو، برنده جایزه نوبل ادبی هم به زحمت با کتاب «شبانه‌ها» می‌توانند جایی در بین آثار پرفروش برای خود بازکنند؛ درحالی‌که آثاری از برخی نویسندگان خارجی هر ماه تکرار می‌شوند؛ همان‌طور که الیف شافاک که جشن پنجاهمین چاپ رمان «ملت عشق»‌اش در هفته آینده برگزار می‌شود در لیست پرفروش‌ها حضور پررنگی دارد. نکته دیگری که در بازار کتاب ایران به وفور مشاهده می‌شود پرفروش شدن عناوین مختلفی از یک نویسنده به‌صورت همزمان است چنانکه در ماه گذشته دو اثر اروین د.یالوم با عنوان‌های «مخلوقات یک روز» و «وقتی نیچه گریست» در جمع پرفروش‌ها دیده می‌شود. شاید دلیل چنین پدیده‌هایی بیش از هرچیز به تفاوت عملکرد و استقبال آثار ادبی و آثار پرفروش در بازار بازگردد که الزاما کارنامه فروششان یکی نیست. هرچند چنین عملکردی در تمام دنیا دیده می‌شود؛ ولی در کشورما به‌دلیل نبود نشریات پرمخاطب ادبی و مرجع نبودن نقدها بین عموم مردم فاصله این دو گروه بیش از جاهای دیگر به چشم می‌خورد و موجب می‌شود کمتر اثر جدیدی از نویسنده‌ای کمتر شناخته شده ولی آینده‌دار به جمع پرفروش‌ها راه یابد.

با همه آنچه گفته شد هنوز آثاری از نویسندگان ایرانی هستند که اقبال عمومی به آنها وجود دارد از جمله این نویسندگان می‌توان به نسیم مرعشی، احمد زیدآبادی و رضا شکراللهی اشاره کرد؛ به‌ویژه کتاب «از سرد و گرم روزگار» که از پرتکرارترین آثار در پرفروش‌های دی ماه است. «از سرد و گرم روزگار» نوشته‌ احمد زیدآبادی که نشر نی به تازگی آن را منتشر کرده خاطرات نویسنده از کودکی تا ۱۸ سالگی وی است. وی در هفت فصل به مرور خاطرات روزگار سخت کودکی خود و ماجراجویی‌های دوران نوجوانی‌اش می‌پردازد؛ از فقر تا شادی‌های کوچک.

فرهنگ و هنر