روز چهارشنبه این گروه‌ها به رهبری «شورای تجارت خارجی ملی» آمریکا اعلام کردند ائتلافی را تحت عنوان «ائتلاف اصلاح تعرفه»‌ شکل داده‌اند و از کنگره خواسته‌اند با سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ مقابله و نظارت بیشتری بر استفاده او از تعرفه‌ها صورت گیرد. دونالد ترامپ که خود را «مرد تعرفه‌ای» نامیده است تاکنون بر تمام واردات فولاد و آلومینیوم کشورش و همچنین بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی تعرفه وضع کرده یا برنامه چنین کاری را دارد، اقداماتی در راستای سیاست‌های اول آمریکا و ایجاد توازن در روابط تجاری کشورش صورت می‌گیرد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، بنا به ادعای این گروه که رهبری آن به دوش روفوس یرکسا است، قانون‌اساسی آمریکا به کنگره این قدرت را می‌دهد تا مقررات لازم را برای بخش بازرگانی کشورش به تصویب برساند. بر این اساس قانون‌گذاران موظفند اطمینان حاصل کنند که استفاده از تعرفه‌ها تنها در شرایط خاص صورت می‌گیرد. در این نامه آمده است: «از دهه ۱۹۳۰ میلادی تاکنون کشور ما تا این حد به تعرفه‌ها وابسته نبوده است، وضعیتی که در تلاش برای معرفی برندگانی در بازار آمریکا ایجاد شده و پیامدهای گسترده‌ای برای صنایع و اقتصاد ما به همراه داشته است.» به گزارش «رویترز» در این نامه ۲۳ گروه تجاری بزرگ آمریکا نگرانی خود را از تعرفه‌های ترامپ به دو کمیته کنگره که وظیفه نظارت بر تجارت خارجی را دارند تشریح کرده‌اند؛ «کمیته ابزار و روش‌های مجلس» و «کمیته مالی سنا». این گروه با هشدار اینکه اقدامات تجاری دولت ترامپ صدمات قابل‌توجهی را متوجه آنها می‌سازد در این نامه می‌نویسند: «مشخص است اقدامات تعرفه‌ای که دولت در دو سال اخیر اتخاذ کرده اثرات قابل‌توجهی بر قیمت‌های داخلی داشته و اقدامات تلافی‌جویانه شرکای تجاری علیه صادرات کشور را در پی داشته است.» این نامه را انجمن‌های تجاری بزرگ آمریکا از ‌جمله انجمن تولیدکنندگان خواربار‌فروشی، فدراسیون ملی خرده‌فروشی، انجمن خودروسازان جهانی و انجمن آمریکایی معامله‌کنندگان بین‌المللی خودرو امضا کرده‌اند. اقدام مبتکرانه کسب‌وکارهای آمریکایی برای محدودسازی اختیارات تجاری ترامپ درحالی است که اقدامات تعرفه‌ای او نگرانی هر دو جامعه سیاسی و تجاری آمریکا را به‌دنبال داشته است، اقداماتی که عمدتا به بهانه امنیت ملی صورت گرفته‌اند. هر چند دولت ترامپ اصرار دارد تعرفه‌های وضع شده بر واردات محصولات چینی را پکن می‌پردازد اما تاکنون شواهد گواه آن است که عمده بار تعرفه‌ها بر دوش کشاورزان، مصرف‌کنندگان، خرده‌فروشان و سایر صنایع این کشور قرار دارد. به‌علاوه برآورد عمده نهادهای بین‌المللی حکایت از آن دارد که سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ بر چشم‌انداز اقتصادی جهان سایه انداخته، بازارهای جهانی را ملتهب و زنجیره‌های عرضه جهانی را مختل کرده است. بر این اساس گروه‌های لابی‌گر آمریکا از قانون‌گذاران این کشور می‌خواهند سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ را به دقت مورد بازبینی قرار دهند و در حمایت از قانون‌گذاری‌ها برای محدودسازی اختیارات تجاری رئیس‌جمهوری نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

درحال‌حاضر قانون‌گذاران آمریکایی طرح‌هایی را برای محدودسازی اختیارات تجاری رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارند، اختیاراتی که طبق بند ۲۳۲ «قانون توسعه تجارت سال ۱۹۶۲» تعریف می‌شود. تاکنون دولت آمریکا با استفاده از این قانون اقدام به اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم و تهدید کرده است واردات خودرو و قطعات خودرویی از اروپا و ژاپن را نیز هدف تعرفه قرار خواهد داد. کوین بردی، نماینده ارشد جمهوری‌خواه در «کمیته ابزار و روش‌های مجلس» در این رابطه می‌گوید کنگره می‌خواهد نقش خود را در سیاست‌های تجاری دولت حداکثر کند، اما درخصوص چگونگی دستیابی به این مهم تاکنون اجماعی صورت نگرفته است. به گفته او هر چند قانون‌گذاران آمریکایی بر نیاز به چالش کشیدن سیاست‌های تهاجمی چین اتفاق‌نظر دارند، اما ابراز امیدواری می‌کند غول‌های اقتصادی دنیا در نهایت به توافق تجاری دست خواهند یافت. در این رابطه روز پنج‌شنبه تیم مذاکره‌کننده تجاری آمریکا-چین پس از دو ماه وقفه در سطح معاونان با یکدیگر رودررو دیدار کردند. این مذاکرات که تا روز جمعه ادامه یافت، با هدف یافتن زمینه مشترک برای مذاکرات ماه اکتبر که با مشارکت مقامات تجاری بلندپایه دو کشور برگزار خواهد شد صورت می‌گیرد. در این رابطه غول‌های اقتصادی دنیا تلاش می‌کنند از دل این مذاکرات، راهی برای حل اختلافات تجاری بیش از یک‌ساله خود بیابند. هیات چینی متشکل از ۳۰ مقام رسمی این کشور و به رهبری لیائو مین، معاون وزیر مالی پکن روز پنج‌شنبه با همتایان آمریکایی خود در «سازمان نماینده تجاری آمریکا» و در نزدیکی کاخ‌سفید دیدار کردند. رهبری هیات آمریکایی را جفری گریش معاون نماینده تجاری آمریکا برعهده دارد. به گفته افراد مطلع تمرکز اصلی این مذاکرات بر موضوعات کشاورزی همچون تقاضای دولت آمریکا از چین برای خرید حجم گسترده‌ای از محصولات کشاورزی این کشور از ‌جمله دانه‌های روغنی سویا است. بر این اساس در این دو روز، دو جلسه مذاکره تنها مختص به موضوعات کشاورزی خواهد بود درحالی‌که سایر جلسات پیرامون موضوعاتی نظیر تقویت حقوق مالکیت در چین و انتقال اجباری تکنولوژی شرکت‌هایی آمریکایی به همتایان چینی متمرکز است. به گفته یکی از افراد مطلع که نخواسته‌ نامش فاش شود: «جلساتی که پیرامون موضوعات کشاورزی برگزار می‌شود به‌طور نامعلومی زمان می‌برد.»

به گزارش «رویترز» رئیس‌جمهوری آمریکا مشتاق است برای کشاورزان آمریکا فرصت‌های صادراتی خوب فراهم کند، یکی از قول‌های انتخاباتی ترامپ که توسط تعرفه‌های دولت چین بر دانه‌های با سویا و سایر محصولات کشاورزی تاکنون محقق نشده است. البته ویلبر روس، وزیر بازرگانی ایالات‌متحده در گفت‌وگویی که روز پنج‌شنبه با شبکه خبری «فاکس بیزینس نت‌ورک»‌ داشته می‌گوید هنوز مشخص نیست که چینی‌ها چه چیزی از آمریکا می‌خواهند، هر چند به‌زودی و در چند هفته آینده این را خواهند فهمید. وزیر بازرگانی آمریکا در این رابطه می‌گوید: «چیزی که ما می‌خواهیم این است که عدم‌توازن‌های بزرگ را مرتفع ‌سازیم و نه تنها کسری تجاری حساب جاری. وضعیت پیچیده‌تر از آن است که تنها در مورد خرید محصولات کشاورزی صحبت کنیم.» به گفته سونی پردو، وزیر کشاورزی آمریکا، در یک تغییر غیرمنتظره، برخی از اعضای تیم تجاری چین تصمیم گرفته‌اند حضور خود در آمریکا را ادامه دهند تا هفته آینده از مناطق کشاورزی این کشور بازدید داشته باشند. به گفته وزیر کشاورزی آمریکا چینی‌ها با حضور در مناطق کشاورزی آمریکا می‌خواهند حسن‌نیت خود را به طرف آمریکایی نشان دهند.