او در توییتر خود نوشت: «براساس این واقعیت که به‌خوبی در مذاکرات تجاری پیش‌می‌رویم، از چین خواسته‌ام تمام تعرفه‌ها بر محصولات کشاورزی ما (شامل گوشت قرمز و خوک) را بردارد.» او در ادامه پیام خود نوشت: «من از دور دوم افزایش تعرفه‌های این کشور به ۲۵ درصد صرفنظر کردم. این برای کشاورزان فوق‌العاده ما و من بسیار مهم است.» به گزارش «سی‌ان‌ان»، با توجه به پیشرفت مذاکرات هفته گذشته و قرار بر ملاقات روسای‌جمهوری دو کشور برای نهایی‌سازی توافق تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا، دونالد ترامپ افزایش تعرفه‌ بر واردات چین به ۲۵ درصد در اول مارس را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» و براساس آمارهای اداره نماینده تجاری ایالات‌متحده، چین دومین بازار بزرگ کشاورزی برای آمریکا است. صادرات کشاورزی آمریکا به چین در ۲۰۱۷ رکورد ۲۰ میلیارد دلار را به ثبت رساند. بیشترین سهم از این صادرات نیز متعلق به سویا با حجم حدود ۱۲ میلیارد دلار بود. یکشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد پیشرفت‌های قابل‌توجه در مذاکرات تجاری دو کشور حاصل شده است، که موضوعات ساختاری بسیار مهمی نظیر حفاظت از مالکیت معنوی، انتقال اجباری تکنولوژی، کشاورزی، خدمات و ارز را پوشش می‌دهد. به ادعای او هفته‌های بسیار خوبی در انتظار آمریکا و چین است. این درخواست ترامپ درحالی است که پس از دو روز مذاکره با رهبر کره‌شمالی که پنج‌شنبه در ویتنام پایان پذیرفت، او تصمیم به ترک میز مذاکره گرفت. او پیش از سفر خود به ویتنام برای دیدار با رهبر کره‌شمالی، در پیامی توییتری روابط خود با شی ‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین را بسیار مثبت توصیف کرده بود. او در توییتر خود نوشت: «حمایت رئیس‌جمهوری شی از جلسه‌ای که با کیم جونگ اون دارم، بسیار امیدوارکننده بوده است.»

کارشکنی آمریکا در WTO

روز جمعه دولت ترامپ انتقاد تند دیگری را روانه «سازمان تجارت جهانی» کرد. آمریکایی‌ها با دفاع از تعرفه‌های اعمالی خود بر چین و سایر شرکای تجاری این کشور مدعی شدند قرار نیست سیاست‌های تجاری این کشور توسط نهادهای بین‌المللی دیکته شود. براساس گزارش نماینده تجاری ایالات‌متحده که در آن برنامه تجاری کاخ‌سفید در ۲۰۱۹ ارائه شده است، آمریکا به استفاده خود از این نهاد تجارت بین‌المللی مستقر در سوئیس ادامه خواهد داد، تا آنچه را که سیاست‌های ناعادلانه می‌داند به چالش بکشد. در ادامه این گزارش آماده است: «با این حال ایالات‌متحده یک ملت مستقل باقی خواهد ماند و سیاست‌های تجاری ما همینجا اتخاذ خواهد شد و نه در ژنو. ما به بدنه استیناف و سیستم حل اختلافات سازمان تجارت جهانی اجازه نخواهیم داد آمریکا را زیر فشار مقررات محدودکننده‌ای که هرگز با آن موافقت نکرده‌ایم قرار دهند.» به گزارش «رویترز»، دولت ترامپ به منظور فشار بر درخواست‌هایی که از چین پیرامون سیاست‌های تجاری ناعادلانه این کشور داشته (همچون حفاظت از مالکیت معنوی، انتقال اجباری تکنولوژی، یارانه صنعتی و دسترسی به بازارهای داخلی این کشور)، تاکنون تعرفه ۲۵ میلیارد دلار از واردات از این کشور را افزایش داده است. علاوه بر تلافی و اتخاذ سیاست مشابه، چینی‌ها تعرفه‌های ترامپ را در «سازمان تجارت جهانی» به چالش کشیده‌اند. به گفته آنها تعرفه‌های ترامپ، قوانینی که آمریکا در سازمان توافق کرده است را نقض می‌کند. در این رابطه اختلافات دو کشور قرار است در نهایت توسط بدنه استیناف سازمان تجارت جهانی، عالی‌ترین دادگاه تجاری جهان تصمیم‌گیری شود.  به گزارش «سازمان نماینده تجاری آمریکا»‌، باید فضای سیاستی در اختیار این کشور قرار داده شود تا مشکلات تجاری حل شوند. در این گزارش آمده است: «این فضای سیاستی باید شامل توانایی در استفاده از تعرفه‌ها و سایر اهرم‌ها برای فشار بر سایر کشورها باشد تا نگرانی‌های آمریکا مرتفع شود.» به گزارش «رویترز»، گزارش این نهاد آمریکایی یک روز پس از رای کمیته داوری سازمان تجارت جهانی بود که پیروزی بزرگ برای آمریکا در جنگ‌تجاری علیه چین محسوب می‌شود.

براساس این رای، یارانه‌ دولت چین به محصولات کشاورزی (همچون حمایت از قیمت داخلی محصولاتی نظیر گندم و برنج)، فراتر از تعهدات بین‌المللی این کشور و ناقض قوانین سازمان است. سال‌ها است آمریکایی‌ها گلایه دارند قضات «سازمان تجارت جهانی» با نقض پروسه‌های قضایی و فراتر رفتن از اختیاراتشان مقررات جدیدی بر اعضا وضع می‌کنند. بر این اساس در تلاش برای ایجاد اصلاحات، واشنگتن تاکنون مانع از انتصاب قضات در بدنه استیناف این سازمان شده است، پروسه‌ای که نیاز به اجماع میان تمامی اعضا دارد. در صورت تداوم این وضعیت، تا ماه دسامبر سیاست آمریکا منجر به از کار افتادن این بدنه خواهد شد، زمانی که دوره دو قاضی باقی‌مانده از سه قاضی منقضی خواهد شد. براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، برای بررسی درخواست‌ها نیاز به سه قاضی است. درحالی‌که انتقادات دولت ترامپ تاکنون دلسوزی برخی از اعضای این سازمان را به همراه داشته، اما ممانعت از انتصاب قضات با مخالفت‌های گسترده مواجه شده است.