به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در این رابطه روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد در صورتی که توافق تجاری به اندازه کافی خوب نباشد، از آن صرف‌نظر خواهد کرد، با وجود اینکه مشاور اقتصادی او می‌گوید پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در دستیابی با توافق تجاری با چین حاصل شده است. از طرفی رابرت لایت‌هایزر می‌گوید پکن با بندی از توافق موافقت کرده است، که طی آن آمریکا بر پایبندی چین به توافق نظارت خواهد داشت. خبرهای تجاری هفته گذشته به اینجا ختم نشد. روز پنج‌شنبه «سازمان تجارت جهانی» در حکمی علیه چین اعلام کرد پکن فراتر از تعهدات تجارت بین‌المللی خود به کشاورزان یارانه پرداخت کرده است. این حکم «سازمان تجارت جهانی» که رئیس‌جمهوری آمریکا از آن به‌عنوان پیروزی تجاری یاد کرده می‌تواند پکن را وادار سازد از سیاست‌های بخش کشاورزی خود عقب‌نشینی کند. البته همه خبرها بر وقف مراد آمریکا نبود. چهارشنبه هفته گذشته انتشار آمارهای تجاری وزارت بازرگانی آمریکا حکایت از تشدید قابل‌توجه کسری تجاری کالایی این کشور در ماه دسامبر داشت. همچنین نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، تعرفه‌های تلافی‌جویانه دولت چین بر واردات آمریکا، هزینه ۴۰ میلیارد دلاری برای صادرات سال گذشته این کشور به دنبال داشت.

در آستانه توافق

اواسط ماه مارس قرار است روسای‌جمهوری آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ‌تجاری حدود یکساله خود و نهایی‌سازی توافق تجاری، با یکدیگر ملاقات کنند. به گفته مقامات مطلع در این رابطه مقامات دولت آمریکا در حال تهیه نسخه نهایی توافق تجاری هستند که قرار است به امضای رهبران دو کشور برسد. به گفته این افراد که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، با توجه به حضور شی جین‌پینگ در کنگره خلق چین که اوایل مارس برگزار می‌شود و تعدادی از سفرهای خارجی او، برنامه‌ریزی این نشست آسان نبود. به گزارش «بلومبرگ» در صورت عدم دستیابی به توافق، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد، اتفاقی که صدمات جبران‌ناپذیری به دو غول اقتصادی دنیا وارد خواهد ساخت. بر اساس برآوردهای «صندوق بین‌المللی پول»، این تعرفه‌ها رشد اقتصادی امسال آمریکا و چین را به ترتیب ۲/ ۰ درصد و ۶/ ۰ درصد کاهش خواهد داد. آماده‌سازی برای مذاکرات روسای‌جمهور دو کشور در حالی است که دولت ترامپ ابهاماتی را متوجه ابعاد مختلف توافق احتمالی کرده است. روز پنج‌شنبه استیون منوچین اعلام کرد دو کشور در حال کار روی سندی ۱۵۰ صفحه‌ای هستند که می‌تواند به یک توافق جامع تبدیل شود. درکنار این ابراز امیدواری، وزیر خزانه‌داری آمریکا اما هشدار داد هنوز کارهای بسیاری برای دستیابی به توافق وجود دارد. اندکی پس از صحبت‌های منوچین، لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز مدعی شد دو کشور در آستانه دستیابی به یک توافق تاریخی قرار دارند، توافقی که پکن را متعهد به کاهش تعرفه به شرکت‌های دولتی و در صورت دستکاری بانک مرکزی این کشور در نرخ ارز، آن را افشا خواهد کرد. رئیس شورای ملی اقتصادی کاخ‌سفید در گفت‌وگویی که با «سی‌ان‌بی‌سی» داشت گفت: «گرچه تاکنون پیشرفت مذاکرات افتضاح بوده است، اما من فکر می‌کنم در حال حرکت به سمت یک توافق تاریخی فوق‌العاده هستیم.» با این حال روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد در صورتی که توافق به اندازه کافی خوب نباشد از آن صرف‌نظر خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از ناکامی در دستیابی به توافق هسته‌ای با رئیس کره‌شمالی در پایتخت ویتنام سخن می‌گفت مدعی شد:‌ «من همیشه آماده مذاکره هستم. با این حال هیچ ترسی برای خروج از توافق ندارم. در توافق با چین نیز در صورتی که کارآیی نداشته باشد، این کار را انجام خواهم داد.»

چین کوتاه آمد

مذاکره‌کننده تجاری ارشد ترامپ می‌گوید آمریکا و چین توانسته‌اند درخصوص فرآیند اجرای توافق تجاری توافق کنند، بندی که تاکنون یکی از موانع اصلی نهایی‌شدن مذاکرات دو طرف بوده است. رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در اظهاراتی که روز چهارشنبه درکنگره داشت مدعی شد مقامات چین برای رسیدگی به گلایه‌های آمریکا، با ملاقات‌های منظم میان مقامات ارشد دو کشور در سطوح مختلف موافقت کرده‌اند. در صورتی که این نشست‌ها رضایت‌بخش نباشد، آمریکا می‌تواند به منظور تنبیه چین اقدامات یک‌جانبه و متناسبی اتخاذ کند. به گزارش «فایننشال تایمز»، رابرت لایت‌هایزر در سخنان خود در کمیته روش‌ها و ابزارهای مجلس نمایندگان مدعی شد پیشرفت‌های واقعی در گفت‌وگوها با چین حاصل شده است. به گفته او اگر یک توافق حاصل شود، به آمریکا کمک خواهد کرد شرایط نامطلوب خود را در روابط اقتصادی با چین تغییر دهد. نماینده تجاری آمریکا گفت: «بگذارید روراست باشم. کارهای بسیاری پیش از نهایی شدن یک توافق باید صورت گیرد. مهم‌تر از آن، در صورت نهایی‌شدن این توافق، کارهایی نیز بعد از آن باید انجام شود.»

WTO چین را محکوم کرد

در چنین شرایطی، «سازمان تجارت جهانی‌» اعلام کرد سیاست چین در اعطای یارانه به محصولات کشاورزی فراتر از تعهدات تجاری بین‌المللی این کشور است. به گزارش «بلومبرگ»، این حکم «سازمان تجارت جهانی» که می‌تواند پکن را مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌های بخش کشاورزی‌اش کند، مزیت رقابتی برای کشاورزان آمریکایی ایجاد خواهد کرد، کشاورزانی که تاکنون بسیار از تعرفه‌های ترامپ متضرر شده‌اند. در این رابطه سازمان نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش کمیته سازمان تجارت جهانی نشان از پیروزی بزرگ برای بخش کشاورزی آمریکا است، حکمی که به کشاورزان آمریکایی اجازه می‌هد در زمینی عادلانه‌تر با رقبای خود رقابت کنند. ما انتظار داریم چین هر چه زودتر مطیع قوانین سازمان تجارت جهانی شود.»

رکوردزنی مجدد کسری تجاری آمریکا

کسری تجاری کالایی ماه دسامبر آمریکا به مقدار قابل‌توجهی تشدید شد، امری که عمدتا ناشی از کاهش تقاضای جهانی و تقویت دلار بود که صادرات این کشور را محدود ساخت. بر اساس آمارهای تجاری وزارت بازرگانی آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، شکاف تجارت کالایی این کشور با جهشی ۸/ ۱۲ درصدی به ۵/ ۷۹ میلیارد دلار در ماه دسامبر رسید. بر اساس این آمارها، در آخرین ماه ۲۰۱۸ صادرات آمریکا کاهشی ۸/ ۲ درصدی و واردات این کشور افزایشی ۴/ ۲ درصدی را تجربه کرد.