ترامپ در دیدار با مذاکره کنندگان آمریکایی و لیو هی، معاون نخست وزیر چین و مذاکره کننده ارشد هیأت چینی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی پیشرفت خوبی در دور اخیر مذاکرات داشته‌اند و مذاکراتشان را دو روز دیگر تا روز یکشنبه ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: تصور می‌کنم هر دو طرف احساس می‌کنند احتمال بالایی برای رسیدن به توافق تجاری وجود دارد.

معاون نخست وزیر چین نیز تأیید کرد که پیشرفت بزرگی در مذاکرات وجود داشته است. وی در کاخ سفید گفت: از سوی چین ما بر این باوریم که احتمال بالایی وجود دارد که به توافق برسیم و امیدواریم که توافقی داشته باشیم و طرف چینی آماده است نهایت تلاش خود در این زمینه را به‌عمل آورد.

دونالد ترامپ اعلام کرد احتمالاً با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در مارس در فلوریدا دیدار خواهد کرد تا درباره مهمترین موضوعات توافق تجاری تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این تا اول مارس برای رسیدن به توافق با چین مهلت داده بود و تهدید کرده بود در صورت عدم توافق، تعرفه روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد اما اکنون برای تمدید این مهلت ابراز تمایل کرده است. این امر از تشدید بیشتر جنگ تجاری که تجارت کالاها به ارزش صدها میلیارد دلار را مختل کرده و باعث کندی رشد اقتصاد جهانی شده، جلوگیری می‌کند.

خوش بینی به این که دو طرف راهی برای پایان دادن به جنگ تجاری خواهند یافت، بازارهای سهام به ویژه بخش فناوری را صعودی کرد و شاخص سهام "اس اند پی ۵۰۰" به بالاترین حد خود در بیش از سه ماه گذشته صعود کرد. قیمت نفت نیز همسو با بازارهای سهام به بالاترین حد از اواسط نوامبر افزایش یافت و نفت برنت در ۶۷.۷۳ دلار در هر بشکه بسته شد.

توافق ارزی

ترامپ و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کردند دو طرف درباره ارز به توافق رسیده‌اند. ترامپ حاضر نشد جزئیات این توافق را اعلام کند اما مقامات آمریکایی همواره نسبت به پایین بودن ارزش یوان چین که به این کشور مزیت تجاری بخشیده و تعرفه‌های آمریکا را جبران کرده، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در نامه‌ای به ترامپ که از سوی یکی از دستیاران معاون نخست وزیر چین در کاخ سفید برای ترامپ قرائت شد، رئیس جمهور چین از مذاکره کنندگان خواست به سختی تلاش کرده و به توافقی دست پیدا کنند که به نفع دو کشور خواهد بود.

ترامپ اعلام کرد توافق با چین ممکن است فراتر از تجارت شده و مسائل دیگری مانند شرکت‌های مخابراتی هواوی تکنولوژیز و ZTE را در بر بگیرد.

وزارت دادگستری آمریکا هواری را به دسیسه برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سرقت فناوری رباتیک از شرکت تی موبایل متهم کرده است.

شرکت ZTE نیز سال گذشته هدف تحریم آمریکا قرار گرفت و فروش قطعات ساخت آمریکا به این شرکت به دلایل مشابه ممنوع شد.

نه به تفاهم نامه

به نظر رسید ترامپ با رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور درباره توافق مقدماتی اختلاف نظر دارد و در حالی که لایتیزر از تفاهم نامه برای قرارداد با چین صحبت کرده است اما ترامپ گفت تفاهم نامه‌ها را دوست ندارد زیرا کوتاه مدت هستند و وی خواهان یک قرارداد بلندمدت است.

لایتیزر در واکنش به انتقاد ترامپ گفت: تفاهم نامه‌ها الزامی هستند اما وی هرگز از این واژه استفاده نخواهد کرد.

رویترز چهارشنبه گذشته گزارش کرده بود که دو طرف سرگرم تهیه محتوای شش تفاهم نامه هستند که عمده مسائل دشوار در مذاکرات را تحت پوشش قرار می‌دهند و مستلزم تغییر اقتصادی اساسی در چین هستند.

به گفته منابع آگاه، مذاکره کنندگان در هفته گذشته در خصوص زبان خاص این تفاهم نامه‌ها برای پرداختن به درخواست‌های آمریکا کشمکش داشتند و شش تفاهم نامه شامل دزدی سایبر، حقوق مالکیت معنوی، خدمات، کشاورزی و موانع غیرتجاری برای تجارت شامل یارانه‌ها هستند.

یک منبع صنعتی آگاه از مذاکرات گفت: دو طرف اختلافاتشان در خصوص حقوق مالکیت معنوی، دسترسی بازار و کاهش کسری تجاری ۴۰۰ میلیارد دلاری آمریکا با چین را کاهش داده‌اند اما اختلافات بزرگ‌تری در خصوص تغییر رفتار چین با شرکت‌های دولتی، یارانه‌ها، انتقال اجباری فناوری و دزدی سایبر اسرار تجاری آمریکا به قوت خود باقی مانده‌اند.

لایتیزر در خصوص انتقال اجباری فناوری گفت: دو طرف پیشرفت زیادی داشته‌اند اما توضیح بیشتری نداد.

آمریکا مدعی است شرکت‌های خارجی در چین اغلب وادار می‌شوند برای ادامه فعالیت در این کشور، فناوری خود را به شرکت‌های چینی منتقل کنند.

اتاق بازرگانی آمریکا روز جمعه از دولت این کشور خواست توافق جامعی را تضمین کرده و به مسائل اساسی بپردازد.

چین وعده داده است خرید محصولات کشاورزی، انرژی، نیمه رسانه‌ها و کالاهای صنعتی آمریکایی را برای کاهش مازاد تجاری با این کشور، افزایش دهد.

سانی پردیو، وزیر کشاورزی آمریکا در توئیتر اعلام کرد چین متعهد شده است ۱۰ میلیون تن سویای آمریکایی خریداری کند. چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۲ میلیون تن سویای آمریکایی خریداری کرده بود و این تعهد نشان دهنده حسن نیت چین و در راه بودن اخبار خوب بیشتر است.

بر اساس گزارش رویترز، چین پیش از جنگ تجاری بزرگترین خریدار سویای آمریکا بود اما به تلافی تعرفه‌های آمریکا، خرید سویای آمریکایی به ارزش سالانه ۱۲ میلیارد دلار را کاهش داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.