در این نشست دو جانبه مشاور اول رئیس‌جمهور در امور عراق و سوریه بر تاسیس بانک مشترک با سوریه برای توسعه تجارت دو کشور تاکید کرد و این نکته را مدنظر قرار داد، چرا در شرایط فعلی بانک مشترک نداریم و شرکت‌های ایرانی و همچنین سوری در دو کشور ثبت نشده‌اند تا روابط تجاری مناسبی با یکدیگر داشته باشیم. دانایی‌فر با طرح این سوال که چرا با وجود روابط سیاسی بسیار خوب میان دو کشور روابط اقتصادی ضعیف است، افزود: حجم مبادلات دو کشور ۱۶۰ میلیون دلار است که عددی پایین و قابل دفاع برای دو کشور به حساب نمی‌آید.  مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور عراق و سوریه ادامه داد: همان‌طور که سفیر سوریه گفت این اولین نشست تجاری دو کشور است، اما باید توجه داشت چرا بعد از این همه سال دو کشور اولین نشست را برگزار می‌کنند. وی اظهار کرد: نشست‌های دوجانبه‌ای که قرار است از امروز میان فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد شود، منجر به آشنایی بیشتر می‌شود و ما امیدواریم که ارتباطات بانکی، بورس، بیمه، کشاورزی و صنعت ما که در گذشته قطع بوده متصل شود. مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور عراق و سوریه گفت: در زمینه گردشگری، سیاسی، فرهنگی از گذشته رابطه وجود داشته است و امیدواریم که این ارتباطات در زمینه اقتصادی نیز پررنگ شود. وی گفت: به‌عنوان نماینده دولت اعلام می‌کنم که ما آماده هستیم در زمینه‌های مختلف تجاری سرمایه‌گذاری تولید مشترک، معامله با پول‌های ملی همکاری کنیم و ما نیز از این موضوع حمایت خواهیم کرد. دانایی‌فر افزود: بانک مرکزی ایران نیز اعلام کرده است که آمادگی برقراری موافقت‌نامه ترجیحی میان دو کشور را دارد؛ هرچند که ۱۲ سال است این موافقت‌نامه میان دو کشور به امضا رسیده اما برای اجرای آن مشکلاتی وجود داشته است. به گفته مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور عراق و سوریه، شرکت‌های حمل و نقل زمینی و دریایی و راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و سوریه مورد توجه و حمایت دولت ایران است. دانایی‌فر در ادامه با اشاره به تدوین نقشه راه میان ایران و سوریه افزود: امروز باید نقشه راهی متناسب با تجربه‌هایی که داریم، ترسیم کنیم، این در حالی است که نشست‌های رودررو با تجار می‌تواند برای حل مشکلات پیش روی تجارت دو کشور کمک کند. ما باید درک مشترک و زبان مشترک از هم داشته باشیم، این در حالی است که ارتباط مالی، اقتصادی و بانکی میان ایران و سوریه قطع شده است.

دانایی‌فر با اشاره به تبادل توریست که در گذشته میان ایران و سوریه صورت می‌گرفته است، گفت: قطعا با آشنا شدن و تفاهم کردن می‌توانیم نقشه راه را با هم تهیه کنیم و در این جلسه اعلام می‌کنم که ما آماده هستیم در زمینه‌های مختلف با هم کار کنیم؛ نمونه آن هم سرمایه‌گذاری مشترک، عملیات تجاری و تولید مشترک است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز گفت: تعداد زیادی از تجار ایرانی برای حضور در همایش ایران و سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند، بر این اساس‌ ‌امیدواریم بتوانیم همان‌گونه که در جنگ همراه مردم سوریه بودیم امروز نیز در بازسازی این کشور نقش اساسی داشته باشیم. وی افزود:‌ ما می‌توانیم صادرات فنی مهندسی به سوریه داشته باشیم و برخی از کالاها نیز می‌تواند از سوریه وارد شود،‌ همچنین سوریه می‌تواند به ما برای صادرات به سایر کشورهای عربی کمک‌کننده باشد. رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به اینکه سوریه می‌تواند کانال صادرات کالای ایرانی به کشورهای عربی شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه سوریه تعرفه صفردرصدی برای صادرات کالا به دیگر کشورهای عربی دارد از این ظرفیت می‌توانیم برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عربی استفاده کنیم. در این همایش همچنین محمد حمشو با بیان اینکه در نشست ویژه بازرگانان سوری با سفیر ایران پی بردیم که تمایلی اساسی میان بازرگانان دو کشور وجود دارد که بخواهند روابط اقتصادی ایران و سوریه را توسعه دهند، گفت: با توجه به همکاری و مشارکت ایران در مبارزه با تروریسم برای بازسازی سوریه، ایران در اولویت قرار دارد و ما باید از توانمندی این کشور برای بازسازی سوریه استفاده کنیم. دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه با اشاره به همکاری‌های گذشته دو کشور در تولید خودرو افزود: ما هم اکنون می‌خواهیم همکاری‌های گذشته را ادامه دهیم. وی اظهار کرد: دولت سوریه از اینکه سطح روابط اقتصادی به سطح روابط سیاسی برسد استقبال می‌کند و ایران و سوریه می‌توانند در زمینه‌های حمل و نقل، سیستم بانکی، پیمانکاری و پروژه‌های تولیدی، شرکت‌های مشترک با یکدیگر تاسیس کنند. دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه بر استفاده از ظرفیت مناطق آزاد این کشور در راستای توسعه روابط اقتصادی تاکید کرد و افزود: از طریق برپایی نمایشگاه‌های مشترک در استان‌های سوریه و برگزاری نمایشگاه کالاهای سوری در ایران، می‌توان حجم تبادل تجاری دو کشور را افزایش دهیم. تشکیل یک منطقه قدرتمند اقتصادی یکی دیگر از خبرهایی است که در این همایش از سفیر ایران در دمشق اعلام شد. به گفته ترک آبادی ایران و سوریه می‌توانند با پیوندهایی که دارند یک منطقه اقتصادی قدرتمند ایجاد کنند و به زودی شاهد حضور بزرگ‌تر در پایتخت‌های همدیگر خواهیم بود و از ظرفیت‌های طرفین برای توسعه اقتصاد یکدیگر استفاده خواهیم کرد.  عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران نیز با بیان اینکه دو کشور تمام تلاش خود را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در چارچوب همکار‌های استراتژیک انجام می‌دهند، گفت: درهای سوریه در مقابل فعالیت بازرگانان ایران در مرحله بازسازی سوریه باز است و دولت سوریه در این مرحله اولویت را به هم‌پیمانان و متحدانش خصوصا ایران داده است.