براساس ارزیابی‌های صورت گرفته «بوروکراسی اداری و سیستم تامین مالی » دو مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای فناورانه محسوب می‌شوند. در این نشست در کنار بررسی چالش‌های این بخش خبر جذب سرمایه ۲ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در دو سال گذشته در حوزه فناوری نیز اعلام شد.

محمد شریعتمداری در جلسه مشترک با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر تاثیر فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه در تولید و اشتغال به خصوص در حوزه‌های صنعتی افزود: باید سهم استفاده از منابع موجود کشور را به حداقل برسانیم و به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناورانه و کسب و کارهای نوین مانند استارت‌آپ‌ها با هدف دستیابی به بهره‌وری بیشتر حرکت کنیم.

به گزارش شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان تایید شده را صنعتی دانست و گفت: راه‌اندازی فناوری‌های نوین و نوین‌سازی فعالیت‌های موجود باید به‌صورت همزمان در دستور کار قرار بگیرد و در استفاده از این گونه فعالیت‌ها موضوع مهم اشتغال نیز فراموش نشود.

 وی با اعلام اینکه ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان تایید شده موجود در کشور به‌صورت ۱۰۰ درصد صنعتی هستند، تصریح کرد: از معاونان ذی‌ربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ام تا فعالیت‌های خود را در این حوزه برای حمایت از این گونه فعالیت‌های نوآورانه بیشتر کنند.

شریعتمداری حرکت در مسیر فعالیت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوین را یک نیاز و ضرورت برای کشور توصیف کرد و گفت: به حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیاز داریم تا بتوانیم فعالیت‌های خود را بر این پایه استوار کنیم.  وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر تاثیرگذاری ورود فناوری‌های نوین در زمینه اکتشاف معادن و پهنه‌های معدنی تصریح کرد: در حوزه اینترنت اشیا و موضوع شهرک‌های صنعتی هوشمند نیز استفاده از این گونه روش‌ها موثر خواهد بود.

شریعتمداری شروع فناوری‌های نوین و نوین‌سازی فعالیت‌های موجود را دو اولویت استفاده از فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه دانست و یادآور شد: در همه صحنه‌ها باید به موضوع اشتغال توجه کرد و در استفاده از فناوری‌های نوین نیز این موضوع نباید فراموش شود. وی همچنین تاکید کرد: بنگاه‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتر در تمامی مراحل فعالیت خود از مدیریت عملیات تا نرم‌افزارهای مورد استفاده و نیروی انسانی می‌توانند از فناوری‌های نوین بهره‌مند شوند و وضعیت بهتری به‌دست آورند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز در این جلسه با اعلام اینکه در دو سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه فناوری جذب شده است، افزود: بوروکراسی اداری و سیستم تامین مالی دو مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای فناورانه است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

سورنا ستاری با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها حوزه جدیدی در ارائه خدمات ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه توزیع کالا می‌توانند اتفاق‌های خوبی رقم بزنند و این گونه شرکت‌ها می‌توانند به پلت فرمی برای تنظیم بازار تبدیل شوند.

 وی کاهش هزینه‌ها و ورود تکنولوژی روز دنیا را دو مزیت استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوین دانست و ادامه داد: با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو می‌توان کار مشترکی در حوزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناورانه انجام داد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه تکنولوژی مانند بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این شرکت‌ها در حوزه تکنولوژی نیاز به حمایت بیشتری نسبت به حوزه خدمات دارند.

ستاری با طرح این موضوع که شرکت‌های فناورانه و استارت‌آپ‌ها با حمایت جهاد کشاورزی در حوزه گوشت و میوه در حال رشد هستند، اضافه کرد: حل مشکل بازار این گونه شرکت‌ها برای حمایت از آنها باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.  در این نشست همچنین مقرر شد تا کمیته مشترکی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای رسیدن به نقشه راه و زبان مشترک و نظام‌مند کردن همکاری‌ها تشکیل و پیگیری شود.