وای‌فای پر سرعت روی ابرها

به این ترتیب مسافران می‌توانند ارسال پیام رایگان را روی موبایل‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها یا تبلت‌هایشان انجام دهند، چون استفاده از خدمات شبکه موبایلی مانند ۴G بعد از بلند شدن هواپیما و در طول پرواز ممکن است ایمنی پرواز را به خطر بیندازد. شرکت هواپیمایی دلتا حالا بعد از شرکت هواپیمایی آلاسکا که سرویسی مشابه را در اوایل سال جاری میلادی ارائه کرد، این اقدام را انجام داده است. به گزارش لس‌آنجلس تایمز، حالا شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز هم اعلام کرده است که برای ارائه امکان ارسال پیام رایگان در آینده‌ای نزدیک، برنامه‌ریزی کرده است. با این همه اما متاسفانه این خدمات همچنان از ارائه سرویس اینترنت رایگان در طول پرواز دور هستند.

خطوط هوایی همچنان برای استفاده از خدمات اینترنت در طول پرواز از مسافرانشان هزینه دریافت می‌کنند و برای این کار انگیزه بسیار قوی هم دارند. دلیل این موضوع آن است که مجموع این هزینه‌های دریافت شده از مسافران برای استفاده از خدمات اینترنت در طول پرواز در سراسر دنیا به رقم عجیب ۴۵میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسیده است. با این اوصاف دلیل محکمی برای این اقدام از سوی شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد. «گری لف» یک بلاگر سفرنویس به این موضوع اشاره می‌کند که وقتی پهنای باند محدود است، شرکت‌های هواپیمایی مجبور هستند اینترنت را به‌صورت جیره‌بندی و البته با دریافت هزینه در اختیار مسافرانشان قرار دهند. در غیر این صورت، مسافران مجبورند به اینترنت بسیار کند اما رایگانی که در بعضی پروازها ارائه می‌شود، تن بدهند.

با این حال اما حالا شرکت‌های هواپیمایی مانند دلتا و امریکن ایرلاینز اینترنت ماهواره‌ای را در مقابل سیستم‌های رایج فعلی که با سیگنال‌های خود هواپیما و از شبکه‌های روی زمین تغذیه می‌شوند، معرفی کرده‌اند. در گذشته اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در اضافه کردن اینترنت ماهواره‌ای به خدمات خودشان کند بوده‌اند چون نصب یک آنتن در بیرون از بدنه هواپیما باعث افزایش نیروی کشش هواپیما و به دنبال آن هزینه‌های سوخت می‌شود. اما در اغلب جاهایی که از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌شود، سرعت اینترنت بسیار بیشتر است. با این اوصاف شاید به زودی ارتباطات آنقدر توسعه پیدا کند که به همه مسافران امکان  استفاده همزمان از اینترنت پرسرعت را بدهد.

به این ترتیب زمانی که یک شرکت هواپیمایی مهم و بزرگ خدمات اینترنت پرسرعت رایگان را به همه مسافران ارائه کند، بدون شک شرکت‌های رقیب مجبور خواهند بود که سرویس‌های مشابهی را به مسافران ارائه کنند. مسافران تجاری، دانشجویان و آنهایی که می‌خواهند در طول پرواز هم به اینترنت دسترسی داشته باشند یا مسافرانی که برای سرگرمی بیشتر به اینترنت در طول پرواز نیاز دارند، حاضر خواهند بود که در مقابل پرداخت هزینه کمی بیشتر، اینترنت رایگان را در سفر هوایی‌شان در اختیار داشته باشند. در حقیقت حالا که دسترسی به اینترنت در هتل‌ها، کافه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی دیگر امکان‌پذیر شده است، قطعا این اتفاق در ارتفاع ۳۵ هزار پایی از سطح زمین هم رخ می‌دهد، تنها مساله زمان است.

منبع: اکونومیست