لبنیات ۱۴‌درصد گران می‌شود

حال به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در پی ابلاغ قیمت ۱۸‌هزار تومانی شیر خام، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: با افزایش ۲۰درصدی قیمت شیر خام از ۱۵هزار تومان به ۱۸هزار تومان، قیمت لبنیات نیز ۱۴درصد افزایش خواهد داشت.

رضا باکری اظهار کرد: قیمت محصولات لبنی با افزایش قیمت شیر خام از ۱۵‌هزار تومان فعلی به ۱۸‌هزار تومان که معادل ۲۰‌درصد است، ۱۴‌درصد افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن صنایع لبنی درباره اینکه آیا با افزایش قیمت لبنیات مصرف این محصولات نیز کاهش می‌‌‌یابد یا خیر، گفت: در این ارتباط باید در نظر داشت که آیا محصولات پروتئینی با قیمت پایین‌‌‌‌‌‌تری به دست مردم می‌‌‌رسد.

باکری ادامه داد: اگر تغییر قیمت سایر محصولات پروتئینی به‌‌‌ گونه‌‌‌ای باشد که بیشتر از لبنیات باشد، مردم به‌‌‌ سمت مصرف آنها می‌‌‌روند.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف انواع فرآورده‌‌‌های لبنی ۶۵ کیلوگرم در سال و شیر ۹۵ کیلوگرم است که مصرف شیر بر اساس شاخص توسعه‌‌‌یافتگی ۱۶۵ کیلوگرم است.

بازار لبنیات کشش تغییر قیمت را ندارد

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های لبنی معتقد است: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، بازار لبنیات کشش تغییر قیمت را ندارد.

علی احسان ظفری گفت: با ابلاغ افزایش ۲۰درصدی قیمت شیر خام، نرخ محصولات لبنی بالطبع مشمول این تغییر می‌‌‌شوند، در حالی که این موضوع به کاهش سرانه مصرف لبنیات دامن می‌‌‌زند.

وی با بیان اینکه بازار محصولات لبنی کشش تغییر قیمت را ندارد، افزود: با توجه به آنکه ۷۰‌درصد قیمت محصولات لبنی را شیر خام‌‌‌ تشکیل می‌دهد، افزایش قیمت شیرخام از ۱۵ به ۱۸‌هزار تومان موجب شده که قیمت محصولات لبنی حداقل ۲۰ تا ۲۵‌درصد افزایش یابد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های لبنی ادامه داد: افزایش قیمت شیر خام مشکلات متعددی همچون تعطیلی برخی کارخانه‌‌‌های لبنی، کاهش سرانه مصرف و کسادی بازار لبنیات را به دنبال خواهد داشت.

وی سرانه کنونی مصرف لبنیات را ۵۵ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: با تغییر قیمت لبنیات، سرانه مصرف باز هم کاهش می‌‌‌یابد که این امر به رکود و کسادی بازار دامن می‌‌‌زند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‌‌های لبنی گفت: بنا بر آمار در حال حاضر ۲۷۰ تا ۲۸۰ کارخانه لبنی با ظرفیت ۳۰ تا ۸۰ درصدی فعالیت می‌کنند که افزایش مجدد لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار می‌تواند فعالیت واحدها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

افزایش قیمت شیر باید ابتدای سال رخ می‌‌‌داد

در همین راستا مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌‌‌های کشاورزی دامداران ایران نیز درباره افزایش قیمت شیر اظهار کرد: افزایش قیمت شیر باید ابتدای سال رخ می‌‌‌داد که متاسفانه انجام نشد و حدود ۷ ماه است که دامدار در حال تحمل ضرر است و با فروش به قیمت پایین متضرر می‌شود.

مجتبی عالی با توجه به انتقادات واردشده به مساله افزایش قیمت شیر خام با توجه به کاهشی بودن قیمت نهاده‌‌‌ها از ابتدای سال نسبت به سال گذشته گفت: تنها قیمت نهاده به میزان افزایشی یا کاهشی شدن قیمت شیر چندان مربوط نیست و علاوه بر قیمت نهاده، هزینه کارگر، حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل، داروها، هزینه نگهداری و... تمام این موارد از ابتدای سال برای دامداران افزایش یافته است. برخی مسائل مطرح می‌شود که دامدار در حالی که با توجه به افزایش قیمت‌‌‌ تمام مسائل جانبی با ضرر تولید می‌کند و به فروش می‌‌‌رساند، دیگر انگیزه‌‌‌ای برای تولید ندارد.

لزوم فرهنگ‌‌‌سازی دولت برای افزایش سرانه مصرف

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌‌‌های کشاورزی دامداران ایران درباره اینکه با افزایش قیمت سرانه مصرف شیر کاسته می‌شود، مطرح کرد: دولت باید برای مصرف شیر و لبنیات فرهنگ‌‌‌سازی کند یا یارانه‌‌‌ای به مصرف‌کننده تخصیص دهد.

عالی ادامه داد: یکی از اتفاقات رخ داده این است که یک کارخانه برای مدارس شیر تامین کرد، ولی آموزش و پرورش هزینه آن را پرداخت نکرد و درنتیجه کارخانه نیز نتوانست با دامداران تسویه حساب کند. بنابراین دولت باید برای مصرف شیر و لبنیات در جامعه فرهنگ‌‌‌سازی کند. وی افزود: اگر محاسبه کنیم، درخصوص شیر اصلا افزایش قیمتی هم رخ نداده است. قیمت قبلی ۱۵‌هزار تومان بوده و حالا این قیمت ۱۸‌هزار تومان اعلام شده و این به معنای افزایش ۲۰درصدی است که حقوق پرداختی افراد جامعه نیز ۲۰‌درصد افزایش یافته، اما به این میزان که افزایش قیمت شیر برای برخی چشمگیر بوده، آیا به این نکته نیز توجه کرده‌‌‌ایم که وسایل حمل‌ونقل عمومی، دارو و مسائل بهداشتی و درمانی و... چقدر افزایش قیمت داشته‌‌‌اند؟

ضربه شدید واردات به تولیدکنندگان

عالی تاکید کرد: دامداران ما بهترین گوشت، شیر و لبنیات و... را تولید می‌کنند، اما متاسفانه در کشور ما همیشه به تولیدکننده توجهی نمی‌شود. ۶ ماه از سال گذشته ولی همان اوایل سال گفتند قیمت را افزایش می‌دهند، ولی خبری نشد. کارخانه‌‌‌های لبنیات از ابتدای سال سه بار قیمت خود را افزایش دادند، اما شیر که مواد اولیه است افزایش قیمتی نداشت.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌‌‌های کشاورزی دامداران ایران در پایان تاکید کرد: قیمت همه کالاها و خدمات روزانه افزایش می‌‌‌یابد. دامداران به مقرون به صرفه بودن قیمت گوشت دلخوش بودند، به قدری گوشت وارد شد که به دامداران ضربه شدیدی وارد شد.