با وجود این نهاده شکر جزو اصلی‌ترین نهاده‌‌‌های مصرفی در صنعت زنبورداری است و کمیاب شدن آن در بازار از یکسو و نوسان قیمتی آن از سوی دیگر فعالان این حوزه را با چالش‌‌‌های جدی روبه‌‌‌رو کرده است. به طوری که پیش از این محمدرضا کوهی، فعال بخش ژل رویال اظهار  کرد: به دلیل قیمت بالای شکر و از سوی دیگر به دلیل نبود شکر با همان قیمت بالا در بازار، برخی تولید‌‌‌کننده‌‌‌ها نتوانستند به موقع کار تولید ژل رویال را شروع کنند. به عبارت دیگر به دلیل گرانی و نبود شکر، برخی از تولیدکننده‌‌‌ها‌ در حالی که از حوالی ۲۰ بهمن آماده تولید ژل بودند به ناچار در اسفند یا حتی در فروردین جاری کار خود را آغاز کردند و به این ترتیب حجم تولیدی‌شان را کاهش دادند، در حالی که این محصول مشتریان زیادی هم داشت.

بر اساس این گزارش در شرایطی شکر در بازار کمیاب شده است که صنعت زنبورداری عمدتا برای زمستان‌گذرانی به این نهاده نیاز دارد و نبود آن چالش‌‌‌هایی برای این بخش ایجاد می‌‌‌کند. ‌ناصر تاج‌‌‌آبادی، رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی‌‌‌کشور می‌‌‌گوید: قیمت نهاده شکر خود چالش دیگری است به این معنا که زنبوردار مجبور است در دوره‌‌‌هایی که زنبور رو به رشد است مثل اواخر زمستان و اوایل بهار که هنوز شهدی در طبیعت جاری نیست برای افزایش جمعیت کلنی حتما از شکر استفاده کند. همچنین بعد از برداشت عسل هم حدودا شهریور و مهرماه نیاز است که زنبوردار به زنبور خود شربت و شکر بدهد که برای زمستان‌گذرانی ذخیره بشود بنابراین کمبود یا گرانی آن آسیب‌زننده است.

تاج‌آبادی افزود: برای پایداری تولید باید دولت یا نهاد‌‌‌های مسوول ترتیبی اتخاذ کنند تا نهاده شکر با قیمت مناسب به دست زنبوردار برسد؛ یعنی مثل نهاده‌‌‌های دیگر که به بقای گیاه و جاندار کمک می‌‌‌کند باید سوبسید داشته باشد و با قیمت پایین‌‌‌تر از نرخ مصوب به زنبوردار تحویل داده شود. در حال حاضر نرخ مصوب شکر درب کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما به گفته این مقام مسوول با این نرخ به دست زنبوردار نمی‌‌‌رسد و نهایتا زنبوردار ترجیح می‌‌‌دهد از بازار آزاد خریداری کند. تاج‌‌‌آبادی همچنین در خصوص شرایط تولید و صادرات تولیدات و فرآورده‌‌‌های صنعت زنبورداری گفت: بر اساس آماری که معاونت امور دام وزارت جهاد ارائه داده سال گذشته حدود ۱۳۶ هزار تن تولید عسل داشتیم که رقم بزرگی است. در حالی که رشد تولید در گرو عوامل مختلفی است که مهم‌‌‌ترین آنها مدیریت زنبورستان است. همچنین ملکه، نهاده‌‌‌ها، صحرا و ... می‌‌‌تواند در تولید موثر باشد.