رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند با اعلام خبر فوق در خصوص مهم‌ترین برنامه‌‌‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند در سال‌جاری بیان کرد: توسعه کشت چغندرقند پاییزه باهدف مصرف بهینه آب مهم‌ترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تات و این موسسه در راستای تولید شکر است که در چند سال اخیر محقق شده است و به دنبال آن در سال‌جاری رقم مناسب کشت پاییزه معرفی می‌شود.

داریوش طالقانی افزود: ایران ازنظر شرایط اقلیمی‌‌‌ در دنیا منحصربه‌‌‌فرد است و اقلیم‌‌‌های متفاوتی دارد، در حالی که کمتر کشوری چغندرقند پاییزه و بهاره توامان را دارد، کشور ما دارای ظرفیت تولید هر دو آنهاست. وی بابیان اینکه آب مهم‌ترین عامل محدودکننده کشاورزی کشور است و برای کشاورزی حیاتی و مهم است، ادامه داد: سیاست موسسه، سازمان تات و همچنین وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت پاییزه چغندرقند به دلیل مصرف بهینه آب است؛ بنابراین محققان ما با تحقیقات و روش‌های کاربردی به دنبال توسعه کشت پاییزه چغندرقند هستند. رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند با اشاره به کشت پاییزه این گیاه عنوان کرد: در این نوع کشت، دوره رشد در پاییز، زمستان و اوایل بهار است و برداشت در اواخر بهار اتفاق می‌‌‌افتد، درنتیجه دوره رشد گیاه با بارندگی‌‌‌ها مصادف می‌شود.

طالقانی با بیان اینکه در تابستان بارندگی کشور در حداقل مقدار ممکن است و تبخیر و تعرق در حداکثر مقدار خود قرار دارد، اضافه کرد: بنابراین در کشت بهاره چغندر قند در تابستان بارندگی نداریم، اما در کشت چغندر قند پاییزه دوره رشد با بارندگی همراه می‌شود و باعث می‌شود کارآیی مصرف آب در کشت پاییزه این محصول به‌‌‌طور قابل‌‌‌توجهی افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: در سال ۹۳ سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه ۲‌هزار هکتار بوده است و در سال‌جاری بیش از ۲۰‌هزار هکتار است؛ یعنی بیش از ۱۰ برابر شده است. این موضوع سیاست وزارت جهاد، سازمان تات و موسسه است که باعث شده به‌‌‌سرعت کشت چغندر پاییزه افزایش پیداکرده و جایگزین کشت بهاره آن شود. رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند افزود: در راستای توسعه کشت چغندرقند پاییزه مناطق مستعد مثل استان گلستان شناسایی ‌‌‌شده است و کشاورزان با هدف استفاده بهینه از آب در این استان کشت پاییزه انجام می‌دهند. همچنین در دو سال گذشته تولید چغندر پاییزه به حدود یک‌‌‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن رسیده، اگر این مقدار در بهار تولید می‌‌‌شد باید هرسال حدود ۱۰۰ میلیون مکعب آب بیشتری از منابع آبی کشور مصرف می‌‌‌شد.طالقانی افزود: اگر به اهداف مدنظر برسیم میزان تولید چغندرقند افزایش پیدا می‌کند و منابع آبی هم به‌‌‌صورت بهینه مصرف می‌شود.