تایید‌ در را کاملا باز می‌کند

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در این باره گفته است که جهان در حال تجربه یک انقلاب غذایی است و متعهد به حمایت از نوآوری در عرضه مواد غذایی است. بسیاری از فعالان این بازار تایید ایالات متحده را به عنوان باز کردن راه برای یک بازار مواد غذایی جدید می‌دانند که به گفته طرفداران آن نسبت به دامداری سنتی کارآمدتر و سازگار با محیط زیست است. کوستا یانولیس، شریک مدیریتی در سینتزیس کپیتال (Synthesis Capital) که یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه فناوری مواد غذایی است، در این باره گفته است: تصویب ایالات متحده آغاز یک تغییر واقعی در سیستم غذایی و به نوعی پیشگامی در این بازار است. تولید جهانی غذا مسوول یک‌سوم کل گازهای گلخانه‌‌ای است که از فعالیت‌‌های انسانی ساطع می‌شود و پرورش حیوانات برای تولید گوشت بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد. این تحول زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که بدانیم مراتع و زمین‌های کشاورزی حدود ۵۰ درصد از زمین‌های قابل سکونت روی کره زمین را اشغال کرده و حدود ۷۰ درصد از منابع آب شیرین را مصرف می‌کنند.

هم‌اکنون سنگاپور تنها کشوری در جهان است که مجوز فروش این نوع گوشت به مصرف‌کنندگان را صادر کرده است. در اقدامی قابل توجه، دولت سنگاپور شامی را با مشارکت «موسسه غذای خوب‌» و شرکت گوشت «گود میت»  برای تبلیغ گوشت‌های آزمایشگاهی به جامعه بین‌المللی در دومین هفته از تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در ۱۵تا‌۲۱ آبان ماه امسال(۶ تا ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۲) که در مصر برگزار شده بود؛ ترتیب داد. در این شام که به میزبانی سنگاپور برگزار شد، مرغ پرورشی ارائه شد و برای مقامات ارشد فعلی و سابق از سنگاپور، اندونزی، کامبوج، بوتان، لائوس، سن مارینو، جمهوری دومینیکن، کلمبیا و مالزی سرو شد. تلاش‌‌های مشابهی در سراسر جهان برای کشف روش‌های پرورش غذاهای دریایی مانند صدف، خرچنگ و سایر گونه‌ها در آزمایشگاه در حال انجام است.

در حالی که کشت گوشت مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای دهه‌ها وجود داشته است، محققان روش‌های کشت غذاهای دریایی را در بحبوحه کاهش جهانی ذخایر دریایی در دست بررسی قرار داده‌اند. مرت جوسکر، مدیرعامل موسسه غذای خوب APAC در آسیا و اقیانوسیه گفت: «این به سادگی یک روش هوشمندانه برای تهیه گوشت است. بازارهای آسیایی می‌توانند نقش اصلی را در این تحول ایفا کنند. از۱۰ کشوری که بالاترین میزان ماهی را مصرف می‌کنند، هفت کشور در آسیا هستند که تحقیقات روی گوشت مصنوعی حیوانات دریایی؛ اقیانوسی از فرصت‌ها را برای تولیدکنندگان جایگزین غذاهای دریایی ایجاد می‌کند.»

دو میلیارد دلار اندازه بازار مورد انتظار است

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی، اندازه بازار گوشت پرورشی تا سال ۲۰۳۵ به ۹۹/ ۱ میلیارد دلار خواهد رسید که نرخ رشد مرکب سالانه ۴/ ۲۱ درصد تا آن سال خواهد بود. با نگاهی به آمارهای مقایسه‌ای به نظر می‌رسد این بازار در مقایسه با بازار گوشت سنتی از جذابیت اقتصادی بیشتری برخوردار است. این بازار به عنوان یکی از جایگزین‌های پایدارتر در نظر گرفته می‌شود که انتشار کربن کمتری نسبت به تولید گوشت سنتی دارد. بخش گوشت پرورشی نسبتا کمتری مصرف می‌کند. انرژی مصرفی نیز با نرخ‌‌های بین ۷ تا ۴۵ درصد کمتر از روش‌های سنتی برای سرمایه‌گذاران جذاب است به ویژه آنکه گازهای گلخانه‌‌ای ناشی از آن با نرخ‌‌های بین ۷۸ تا ۹۶ درصد کمتر است.

علاوه بر این گوشت‌های آزمایشگاهی حدود ۹۹ درصد زمین کمتر نیاز دارد و آب مصرفی نیز با نرخ‌‌های متفاوتی در حدود ۸۲ تا ۹۶ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین این بازار از عواملی مانند تمرکز فزاینده بر رفاه حیوانات، افزایش تقاضا برای محصولات غذایی فرآوری‌شده با پایه حیوانی و افزایش تقاضا برای مواد غذایی بدون آلرژی حمایت می‌شود، در عین حال برخی معتقدند که این بخش با عوامل نامطلوبی مواجه خواهد شد که از جمله می‌توان به افزایش تقاضای زیاد برای گیاهخواری و افزایش تعداد افرادی که رژیم گیاهخواری دارند اشاره کرد. در سال‌های اخیر، بخش جهانی دام به دلیل تاثیرات زیست‌‌محیطی، اخلاقی و سلامت انسان تحت نظارت شدید قرار گرفته است. امروزه مصرف‌کنندگان به طرز چشم‌گیری علاقه‌مند به بررسی مزایای گوشت‌های آزمایشگاهی هستند که شامل انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر، ارزش غذایی بالاتر و تولید بدون کشتار و همچنین دامپروری و مسائل رفاهی است.

بر اساس گزارش موسسه گود فود‌، حدود ۸۰ درصد از مردم در ایالات متحده و انگلیس بیشتر به گوشت‌های آزمایشگاهی علاقه نشان داده‌اند تا گوشت‌های معمولی. علاوه بر این، با افزایش تقاضا برای گوشت آزمایشگاهی، تولیدکنندگان محصولات گوشتی سرمایه‌‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه آن نوع گوشت انجام می‌دهند و شرکت‌‌هایی در سراسر زنجیره ارزش غذایی از تولیدکنندگان تا خرده‌‌فروشان نیز روی آن سرمایه‌‌گذاری می‌کنند. بدیهی است آمریکا با وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند وال مارت در صورت موفقیت در بخش تحقیق و توسعه و اقتصادی کردن گوشت‌های آزمایشگاهی به سرعت عرضه خود را گسترش داده و بازار بسیار بزرگی برای این محصولات فراهم کند. برخی از شرکت‌‌ها با سرمایه‌‌گذاری در شرکت‌‌هایی که محصولات جایگزین را تولید می‌کنند، در تلاش هستند تا همچنان از کاهش تقاضا برای محصولات حیوانی جلوگیری ‌کنند؛ ولی در عین حال خود را برای کاهش تقاضا آماده می‌کنند. گزارش شده است که شرکت‌های فعال در این بخش در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری و تامین مالی بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ و شرکت‌های مالی دریافت کرده‌اند.

رشد ۶۲ درصدی سرمایه‌گذاران

در سال ۲۰۲۱، حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صنعت گوشت‌های آزمایشگاهی تا ۶۲ درصد رشد کرده و تعداد آنها به ۴۵۸ سرمایه‌گذار رسیده است و کل سرمایه‌گذاری جذب شده به ۱.۹۳۰ (حدود ۲میلیارد) دلار رسیده است. موسسه گود فود تخمین می‌زند که بیش از ۱۵۰ شرکت در زمینه پرورش گوشت آزمایشگاهی در سراسر جهان فعالیت دارند. انتظار می‌رود بخش گوشت گاو، همراه با مرغ، غذاهای دریایی و سایر انواع گوشت، بیشترین سهم را از بازار گوشت تولید شده در آزمایشگاه داشته باشد.