تلاش برای توسعه امنیت

در این میان، بسیاری از بانک‌های مرکزی مدتی است با جدیت بیشتر روی پروژه ایجاد ارز دیجیتالی متمرکز، مشغول کار هستند. این ارزها برخلاف ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، ابزاری مطمئن برای پرداخت دیجیتالی هستند. این ارزها را بانک‌های مرکزی منتشر می‌کنند و بر آنها نظارت دارند. برای استفاده از این ارزها نیازی به داشتن حساب بانکی نیست. در اصل، ارز دیجیتالی بانک‌مرکزی باید همه جا پذیرفته شود و مانند پول فیزیکی با آن رفتار شود. برای مثال در رستوران‌ها و مغازه‌ها باید بتوان از این ارز دیجیتالی مانند پول نقد استفاده کرد.

درباره افق این ارزها و اثراتی که بر اقتصادها و خانواده‌ها خواهند داشت، پرسش‌های گوناگونی مطرح است و در آینده سوالات بیشتری مطرح خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که گسترش استفاده از این ارزها با موانعی مواجه باشد؛ اما در نهایت استفاده از این ارزها به دلیل فوایدی که دارند، فراگیر خواهد شد. در حال حاضر، اقتصادهای نوظهور نظیر اندونزی و نیجریه در حوزه استفاده از ارز دیجیتالی بانک مرکزی پیشرو هستند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در هر دو کشور‌ درصد بالایی از جمعیت از این ارزها استفاده می‌کنند.

شاید یکی از دلایل پذیرش فراگیر این ارزها، ضعف زیرساخت‌‌‌ها در کشورهای یاد شده باشد. در این کشورها تعداد زیادی از شهروندان به بانک دسترسی ندارند، شبکه‌های تلفن فراگیر نیستند و ارتباطات اینترنتی برای انجام تراکنش قابل اعتماد نیستند. اما باید به این نکته نیز اشاره شود که علاقه‌مندی حاصل از آموزش مصرف‌کنندگان و بالا بردن سطح آگاهی آنها درباره ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی شیوه‌ای کارا محسوب می‌شود. آموزش سبب می‌شود که مصرف‌کنندگان دیدگاه درستی درباره این ابزار داشته باشند و بدانند چگونه از آن استفاده کنند. شکی وجود ندارد که در آینده، پول نقد نقش بسیار کمتری در اقتصادها و پرداخت‌ها خواهد داشت و کشورها به سمت دیجیتالی کردن کامل پرداخت‌ها حرکت خواهند کرد.

از پیش در ده‌ها کشور، بانک‌های مرکزی مشغول کار روی موضوع ایجاد ارز دیجیتالی هستند تا نیازهای جمعیت رفع شود. اما دولت‌ها و بانک‌های مرکزی باید به این موضوع مهم توجه کنند که اگر ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی امنیت کافی نداشته باشند و نیازهای فوری را رفع نکنند، مورد پذیرش مردم قرار نخواهند گرفت. به‌ویژه امنیت تراکنش‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و این یعنی بانک‌های مرکزی برای رواج فراگیر ارزهای یادشده مسیری دشوار را پیش‌رو دارند.