استفاده بهینه از ضایعات ۳۵‌درصدی

نقاشی در عین حال با بیان اینکه بسیاری از جوانان نخبه کشور که اختراعات ثبت شده‌ای در حوزه صنایع غذایی دارند، به دلیل نداشتن حامی و توان مالی و سرمایه کافی یا نداشتن مکان مناسب، نمی‌توانند طرح‌های خود را در حوزه صنایع غذایی به مرحله اجرایی برسانند، گفت: با توجه به وجود ضایعات ۳۵‌درصدی در بخش محصولات کشاورزی، می‌توانیم با طرح‌های جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان از این ضایعات که منجربه اتلاف محصولات و سرمایه بسیاری می‌شود، جلوگیری کنیم. به طور نمونه به جای واردات علوفه می‌توانیم از این ضایعات ۳۵‌درصدی به عنوان خوراک دام استفاده کنیم که از این پیشنهاد هم استقبال شد.

تقویت کشاورزی در گرو رشد صنایع غذایی

این تولیدکننده ضمن ابراز امیدواری از تداوم حمایت‌ها از سوی نهادهای متولی و ذی‌ربط گفت: صنایع غذایی لازمه پیشرفت کشاورزی کشور است و اگر صنایع غذایی را تقویت نکنیم، بخش کشاورزی دچار چالش خواهد شد. نقاشی افزود: طبق تایید مهندس نیکبخت مدیرعامل سازمان توسعه تعاون روستایی، بخش صنایع غذایی طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های قابل‌توجهی روبه‌رو بوده و از این‌رو حمایت از بخش‌های صنایع غذایی و کشاورزی، جزو حیطه وظایف این سازمان است. در این بین با توجه به اینکه مطالبه فعالان صنایع‌غذایی، حمایت سازمان توسعه تعاون روستایی از این بخش است؛ پشتیبانی، حمایت و متولی‌گری از صنایع غذایی جزو مفاد اساسنامه این سازمان است و مقرر شده مشکلات این صنعت به عنوان مکمل بخش کشاورزی مرتفع شود.

در عین حال مانند بخش کشاورزی، درجهت ارتقای کیفیت و کمیت صنایع غذایی نیز اقدامات لازم انجام شود. وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به مشکلات برخی واحدهای تولیدی گفت: در حال حاضر با توجه به حجم بالای محصول لیمو در بازار، آب لیموی تقلبی و غیراستاندارد به صورت گسترده عرضه می‌شود که واحدهای تولیدی آبمیوه و شرکت‌هایی که با کیفیت بسیار مطلوبی آبلیمو تولید می‌کنند، امکان حضور پررنگ در این بخش را ندارند و برای حل این مساله مذاکراتی را با اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو انجام داده‌ایم.

نقش اتحادیه‌ها در تامین مواد اولیه ارزان

نقاشی با اشاره به وجود ۲۰ اتحادیه ملی در کشور گفت: این اتحادیه‌ها در سراسر کشور عضو دارند و این می‌تواند گام بسیار مثبتی باشد که همه با هم جمع و متحد شوند. در این صورت اتفاق بسیار خوبی برای قطع دست واسطه‌هایی خواهد بود که تاثیرات زیادی در گرانی دارند. اتحادیه‌ها می‌توانند مواد اولیه یا محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب‌تر و کیفیت بهتری در اختیار واحدهای صنایع غذایی قرار دهند. وی اضافه کرد: حتی صنایع غذایی به دلیل اینکه سرمایه در گردش زیادی در دست ندارند، گرفتار واسطه‌ها شده‌اند و واسطه‌ها به صورت درازمدت و چندماهه کالا به آنها ارائه می‌دهند‌ که مهندس نیکبخت قول داد توسط بانک‌ها گشایشی در این زمینه انجام شود. نقاشی تاکید کرد: این کشور متعلق به ماست و باید تلاش کنیم تا از وابستگی رهایی پیدا کنیم. فدراسیون صنایع‌غذایی بیشترین نقدها و مطالبات را در طول این مدت داشته، اما برخی از مسوولان و مدیران نیز اقدامات خوبی انجام داده‌اند و مشکلات موانع این فدراسیون و اعضای آن و نیز تولیدکنندگان صنایع غذایی و بخش کشاورزی را حل کرده‌اند.