صف‌‌‌های دریافت تراکتور با امضاهای طلایی

به عنوان مثال سالانه به دلیل کمبود کمباین در مزارع گندم به طور متوسط ۳‌درصد از گندم‌ها هنگام برداشت ضایع می‌شوند. همچنین نباید فراموش شود ماشین‌آلات کشاورزی برخلاف سایر نهاده‌های مرتبط با تولید محصولات کشاورزی تقسیم‌ناپذیر است. بنابراین برای انجام به صرفه و به موقع عملیات کشاورزی موضوع مالکیت یا اجاره این ماشین‌ها مطرح می‌شود. برای استفاده بهینه از ماشین‌آلات کشاورزی لازم است که نظام‌های مختلف حمایتی با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور شکل بگیرد. این نظام‌ها اشکال مختلف بهره‌برداری و دسترسی به موقعیت ماشین‌آلات کشاورزی را مشخص می‌کند. هم اکنون نیز برخی از این نظام‌ها به صورت خصوصی، خدماتی و تعاونی در ایران وجود دارد؛ که باید منطبق با نظام بهره‌برداری از زمین توسعه یابد.

در همین راستا رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌‌‌آلات کشاورزی گفت: سهمیه‌‌‌بندی خرید تراکتور باعث ایجاد صف‌‌‌های طولانی و امضاهای طلایی شده است.حمیدرضا نامی رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌‌‌آلات کشاورزی، درباره علت طولانی شدن صف‌‌‌های دریافت تراکتور گفت: سیستم توزیع تراکتور در کشور تغییری نکرده است که صف خرید تراکتور از بین برود. وی افزود: خرید تراکتور بر اساس معرفی مرکز توسعه مکانیزاسیون انجام می‌شود و از سویی دیگر تسهیلات بانک کشاورزی بنا به دلایل مختلف محدود یا متوقف شده است که مجموع این دلایل موجب شده روال دریافت تراکتور سخت‌‌‌تر شود و همچنان کشاورزان با مشکل مواجه باشند.

نامی با بیان اینکه امضای طلایی در چارچوب توزیع دولتی وجود دارد، گفت: با توجه به تولید انبوه تراکتورسازی که تقریبا سه برابر میزان درج شده در برنامه ۱۲ ساله مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تراکتور تولید می‌کند، در دو_سه سال اخیر کمبود تولید نداریم و به نظر می‌رسد در صورت حذف سهمیه‌‌‌بندی، سیستم به تعادل برسد، ولی فضای فعلی بیانگر یک قحطی مصنوعی است. رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌‌‌آلات کشاورزی افزود: اگر فضای توزیع باز شود و شرکت تراکتورسازی به عنوان تامین‌کننده و کشاورز به‌‌‌طور مستقیم با هم در ارتباط باشند، قیمت‌ها در بازار ثانویه کاهش می‌‌‌یابد، تراکتورها از انبارها خارج می‌‌‌شوند و کشاورز به قیمت نمایندگی تراکتور تامین می‌کند. نامی در خصوص علت قطع شدن تسهیلات بانکی گفت: از ابتدای امسال تسهیلات حوزه تراکتور و کمباین متوقف شده است چرا که بانک کشاورزی معتقد است در برخی استان‌ها تراز مثبت نبوده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌‌‌آلات کشاورزی گفت: درخواست ما از وزارت جهاد کشاورزی این است که در ابتدای هر سال که میزان تسهیلات حوزه مکانیزاسیون را تعیین می‌کند، اعلام کند اعتبارات و تسهیلات به چه نحو توزیع می‌شود؟ به کدام استان‌ها ادوات کشاورزی تعلق می‌گیرد؟