نقش پررنگ تشکل‌های صنایع غذایی در امنیت غذایی

وظیفه تشکل‌ها، مطالبه‌‌‌گری برای رفع مشکلات

رئیس فدراسیون صنایع غذایی عنوان کرد: وظیفه تشکل‌ها، مطالبه‌‌‌گری در جهت رفع مشکلات است و خبر خوش اینکه فدراسیون صنایع غذایی با کمک سازمان تعاون روستایی به مدیریت مهندس نیکبخت موفق شده است تا طرح شتاب‌دهی صنایع غذایی را استارت بزند . این طرح در صدد  آن است که کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع‌غذایی کشاورزی را گردهم آورده و به کار شتاب بیشتری دهد و مشکلات صنعت به این شرکت‌ها محول شود تا آنان بتوانند تحقیقات خود را در این زمینه به انجام رسانند. ساختمانی را نیز که وزارت جهادکشاورزی در اختیار ما قرار می‌دهد به همین منظور در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌‌‌گذاریم تا به انجام کارهای تحقیقاتی خود بپردازند.

محسن نقاشی، یکی از مطالبات مهم تولیدکنندگان صنایع غذایی را حمایت از تولید به شکل قانونی خواند و افزود: به تازگی از سوی وزیر دادگستری نیز اعلام شده است؛ زمانی این نهاد و سایر ارگان‌‌‌ها می‌توانند از اقدامات موثری برخوردار شوند که قانون مشخصی وجود داشته باشد. وی افزود: هم‌‌‌اکنون بسیاری از ادارات با وجود آگاهی از اینکه برخی قوانین، بازدارنده تولید است، اما طبق مصوبه و بخشنامه نمی‌توانند کمکی در رابطه با رفع آن به صورت قانونی کنند که در این رابطه باید به ستاد تسهیل، قدرت بیشتری داده شود تا هیچ ارگانی اجازه نیابد از مصوبات این ستاد سرپیچی کند. نقاشی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌‌‌اکنون ۵۲‌درصد محصولات کشاورزی صرف صنایع غذایی می‌شود، گفت: ‌اهمیت ندادن به صنایع غذایی، بی‌‌‌توجهی به بخش کشاورزی است؛ بنابراین باید از این صنعت، حمایت جدی صورت گیرد، زیرا صنایع غذایی، متولی امنیت غذایی در کشور هستند.

نقاشی بیان کرد: در تمام دنیا به صنایع غذایی توجه خاصی می‌شود و در کشور ما نیز باید در جهت رفع مشکلات آن توجه بیشتری کرد. رئیس فدراسیون صنایع غذایی ایران یادآور شد: متاسفانه در کشور ما گاهی هجمه‌‌‌هایی به صنعت می‌شود که حساب شده است؛ هجمه‌‌‌ به صنایعی همچون روغن، مواد لبنی، شیرینی و شکلات، سوسیس و کالباس و … که باید جلوی آنها به شکل قانونی گرفته شود و اجازه ندهند هر کسی وارد این مقوله شده و به صنعت غذایی کشور آسیب بزند. وی همچنین ادامه داد: صنایع غذایی در این ۴ دهه بیشترین ارتقای کمی و کیفی را داشته است؛ به طوری که از وابستگی به بسیاری از محصولات غذایی -که در گذشته به واردات آنها متکی بودیم- رهایی یافتیم و اکنون حتی صادرکننده این محصولات هستیم. از این رو این صنعت نیازمند توجه بیشتر است.

نقاشی سپس درخواست دیگر فدراسیون را از ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس، تداوم برگزاری این جلسات ذکر کرد و گفت: در صورت برگزاری جلسات مذکور به صورت ۱۵ روز یک بار یا ماهانه می‌توان به بررسی حل معضلات پرداخت. این مقام مسوول تاکید کرد: در برنامه هفتم دولت، فدراسیون صنایع غذایی -که تولیدکنندگان زیادی عضو آن هستند- حتما باید نقش داشته باشد تا بتواند حامی و مطالبه‌‌‌گر واحدهای تولدی باشد. نقاشی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مجوزها اشاره کرد و گفت: در کشور ما پروسه صدور مجوز واحدهای تولیدی بسیار زمان‌براست و گاهی ۶ ماه تا یک سال طول می‌‌‌کشد؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه - به عنوان همسایه ما- صدور مجوز تنها ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌‌‌بَرد. رئیس فدراسیون صنایع غذایی ایران تاکید کرد: صنایع غذایی، طی ۴۰ سال نسبت به صنایع دیگر از پیشرفت‌‌‌های قابل‌توجهی برخوردار بوده است.

قیمت‌های دستوری در هیچ جای دنیا متداول نیست

همچنین در این نشست رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صنایع غذایی و مدیرعامل شرکت نامی‌‌‌‍‌‌‌نو نیز در رابطه با قیمت‌های دستوری عنوان کرد: در هیچ جای دنیا قیمت دستوری متداول نیست. متاسفانه در کشور ما طی این ۸-۷ ماه که دولت برای حمایت از مصرف‌کننده به این امر ورود کرده، معضلاتی را برای تولیدکننده به وجود آورده است؛ از جمله درج قیمت تولید روی محصول که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته و هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از آن آسیب دیده‌‌‌اند. در نهایت نیز به افزایش قیمت محصولات غذایی منجر شده و قیمت برخی از اقلام افزایش یافته است. امیررضا ثابت‌‌‌پی، در همین رابطه افزود: این امر به انضمام مسائلی همچون افزایش دستمزد کارگران و هزینه سوخت مصرفی و … تولیدکننده را وادار می‌‌‌سازد تا قیمت محصول خود را افزایش دهد. اگر دولت جلوی این امر را بگیرد مسلما تولید از وضعیت بهتری برخوردار خواهد شد.

وی گفت: تولیدکنندگان ما طی ادوار مختلف ثابت کردند که حامی مصرف‌کننده هستند؛ برای مثال در مقطعی از سال گذشته که گوجه‌‌‌فرنگی افزایش قیمت یافت، قیمت رب به ۴۰‌هزار تومان نیز رسید، اما به محض اینکه گوجه ارزان شد و دولت برای قوطی تدابیری اندیشید، رب گوجه‌فرنگی ۱۲ تا ۱۴‌هزار تومان کاهش یافت. بنابراین تولیدکننده همواره همکاری لازم را داشته و به هیچ عنوان دنبال گران کردن محصول نبوده است. ثابت‌‌‌پی افزود: اگر بازار به دست عرضه و تقاضا سپرده شود قطعا به نفع مصرف‌کننده خواهد شد. منافع تولیدکننده نیز در آن است که بتواند محصول خود را ارزان‌‌‌تر به بازار عرضه کند تا از فروش بهتری برخوردار شود. متاسفانه در حال حاضر قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش یافته است و تولیدکننده باید کاری کند تا بتواند محصول خود را راحت‌‌‌تر به فروش برساند. وی همچنین اشاره کرد: طی چند ماه اخیر شاهد افزایش مواد اولیه بوده‌‌‌ایم و پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت برخی مواد همچون روغن مایع یکباره هفت‌‌‌ونیم برابر افزایش یافته و واحدهای تولیدی با مشکل سرمایه در گردش مواجه شده‌‌‌اند. در این رابطه دولت باید کمک کند تا این خلأ پر شود.

حذف مالیات ارزش افزوده واحدهای تولیدی

در ادامه، کلانتر، عضو هیات‌مدیره فدراسیون صنایع غذایی ایران و مدیرعامل شرکت سبزدانه نیز به بحث مالیات ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: این امر می‌تواند در قیمت تمام شده محصول تاثیر فراوانی بگذارد. اگر دولت در بحث مالیات ارزش افزوده تخفیفی در نظر گرفته و آن را از صنایع غذایی حذف کند مسلما کمک زیادی به قیمت‌ها کرده و شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

فعالیت چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌‌های صنایع غذایی

عضو هیات‌مدیره فدراسیون صنایع غذایی ایران و مدیرعامل شرکت استارت‌آپ به روزرسان نیز در این جلسه به چالش‌های صنایع غذایی در حوزه صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌‌‌های فدراسیون صنایع غذایی در این مدت فعالیت‌های چشمگیری داشته و تعدادی از آنها تقریبا ۴-۳ سال است که در زمینه فروش آنلاین، اقدامات بسیار ارزنده‌‌‌ای را ارائه ‌‌‌داده‌‌‌اند. دولت می‌تواند با حمایت از این شرکت‌ها نسبت به ترویج آن در تمامی کشور اقدام کند. محمد فوزی، ادامه داد: در واقع این شرکت‌های دانش‌بنیان توقع چندانی از دولت نداشته و تسهیلات آنچنانی از دولت طلب نمی‌‌‌کنند و در این رابطه دولت می‌تواند اقدامات معمول سایر کشورها را به کار ببندد.

فوزی سپس توضیح داد: این شرکت‌ها با فروش آنلاین موفق شده‌‌‌اند با برنامه‌‌‌های نرم‌‌‌افزاری به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داشته باشند که در نهایت منجر به افتتاح چند نمایندگی و فروش و صادرات مناسب شده است. وی سپس در مورد صادرات آنلاین اینگونه توضیح داد: در این روش، فروشگاه‌‌‌های استارت‌آپی به صورت فروش آنلاین، مشتری اینترنتی را در حوزه‌‌‌ها رصد کرده و هفته‎ای یک بار سفارش‌ها را دریافت و تجمیع می‌کنند و پس از آن توسط ۱تا۲ کانتینر در هفته اقدام به صادرات می‌کنند.

فوزی در ادامه با اشاره به اینکه دولت سالانه مقادیر زیادی ارز و ریال، صرف هزینه‌‌‌های درمانی می‌کند، گفت: با کمک به امنیت غذایی می‌توان بحث پیشگیری را سامان بخشید تا به این وسیله مردم نیاز کمتری به درمان پیدا کنند.در انتهای این مراسم، عسکری رئیس و عضو کمیسیون بخش کشاورزی مجلس نیز با استماع سخنان اعضا گفت: در اولین فرصت، مشکلات مطرح شده توسط اعضای فدراسیون در مجلس عنوان شده و سعی در رفع آنها خواهیم کرد و مهندس نیکبخت مسوولیت مدیریت و سامان‌‌‌دهی امور فدراسیون را عهده‌‌‌دار خواهد شد.وی همچنین ابراز امیدواری کرد: این جلسات با تشریک مساعی فدراسیون صنایع غذایی برگزار شده و جلسات بعدی نیز در واحدهای تولیدی عضو فدراسیون تشکیل شود. عسکری افزود: حمایت از صنایع غذایی قطعا حمایت از محصولات کشاورزی و کشاورزان است و تمامی کشورها به امنیت غذایی اهمیت می‌دهند؛ بنابراین ما نیز نباید از این امر غافل باشیم.