مرتضوی تصریح کرد: ایران خریدار سنتی ذرت، جو و دانه‌‌های روغنی اوکراین است؛ واردات گندم از اوکراین در حجم کمی صورت می‌‌گرفت چراکه ما گندم موردنیاز را از روسیه و کشورهای حوزه بالتیک خریداری می‌‌کنیم.

 رئیس کانون انجمن‌‌های صنایع غذایی ایران بابیان اینکه ایران نمی‌‌تواند واسطه خوبی برای توزیع نهاده‌‌های دامی اوکراین باشد، گفت: به نظر می‌‌رسد ما می‌‌توانیم به میزان مصرف نهاده از اوکراین خریداری کنیم. این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه ایران به ۷ میلیون تن ذرت و ۵/ ۱میلیون تن روغن خام از اوکراین نیاز دارد، افزود: ممکن است تعدادی از تجار ایرانی اقدام به خرید نهاده‌‌های دامی از اوکراین کنند و در سایر کشورها توزیع کنند، اما تجربه به من نشان داده است که اگر ما بتوانیم نیاز خود را خریداری و توزیع کنیم کار مهمی انجام دادیم. مرتضوی ادامه داد: شرکت‌‌های دولتی در ایران توانایی صادرات مجدد کالاهای اساسی را ندارند و ممکن است صادرات مجدد از ایران در حجم محدودی به لبنان صورت بگیرد. به گفته وی، سلامت محصولات وارداتی از اوکراین در مبدأ و مقصد کنترل خواهد شد.او با اشاره به کاهش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی، گفت: مسیر قیمت‌‌ها رو به کاهش است همچنین روس‌‌ها تعرفه صادراتی بر کالاهای اساسی را کاهش دادند و به نظر می‌‌رسد تا پایان شهریور شاهد کاهش بیشتر نرخ این محصولات باشیم.

بنا به اظهارات مرتضوی، در کوتاه‌‌مدت شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی نرخ کالاهای اساسی به‌‌ویژه گندم در بازارهای جهانی خواهیم بود. وی با اشاره به تاثیر میزان تولید گندم در نرخ این محصول، افزود: میزان تولید گندم در کانادا رشد قابل‌‌توجهی داشت و اگر بازار روسیه و اوکراین باز شود بدون تردید در قیمت‌‌ها تاثیر می‌‌گذارد. از سوی دیگر امسال نیاز مشتری خوبی مانند ایران حدود ۲ تا ۳ میلیون تن کاهش پیداکرده است، از این‌‌رو با کاهش تقاضا شاهد ریزش قیمت‌‌ها خواهیم بود.