این دیپلمات روس گفت: در این مورد، بازیگران بزرگ و مهمی مانند عربستان سعودی و ایران اگر ممکن باشد که مواضع‌شان را در زمینه حل و فصل یکسری مسائل بحث‌‌‌برانگیز نه تنها در روابط دوجانبه، بلکه از نظر منطقه‌‌‌ای که در اینجا می‌توانم به سوریه، لبنان و یمن اشاره کنم، نزدیک‌‌‌تر کرد، به نظر ما این یک جهت بسیار مثبت حرکت عمومی خواهد بود. به گفته وی، طرف روسی بارها به شرکای خود در تهران و ریاض میانجی‌گری خود را مطرح کرده و مسکو را به عنوان محل ملاقات پیشنهاد داده است. بوگدانوف افزود: البته پیشنهاد ما در این زمینه همچنان روی میز است، اما ابراز خرسندی می‌‌‌کنیم که تماس‌‌‌ها در بغداد آغاز شده است. همان‌طور که متوجه شدم، چهار جلسه قبلا در بغداد برگزار شده است. به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، او در ادامه با بیان اینکه اینجا یک دشمن مشترک و یک چالش جهانی در مواجهه با تروریسم بین‌المللی وجود دارد، افزود همه شرکای روسیه از جمله اعراب و ایرانی‌‌‌ها علاقه‌‌‌مند هستند تا مبارزه با تروریسم و افراط‌‌‌گرایی بین‌المللی تا حد ممکن موثر واقع شود و این مستلزم رویکردها و توافقات جمعی است. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه روز شنبه از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. شبکه خبری الجزیره به نقل از بن فرحان گزارش داد عربستان سعودی، منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران است، «هرچند تاکنون، هیچ پیشرفت بنیادینی [در روند مذاکرات] صورت نگرفته است.» وی بدون اشاره به عدم‌آمادگی ریاض برای برداشتن گام‌‌‌های عملی به منظور رسیدن به توافق با تهران، ابراز امیدواری کرد که «ایران تمایل جدی داشته باشد تا بتواند روش کاری جدیدی [برای رسیدن به توافق] پیدا کند.» وزیر خارجه سعودی که کشورش همچنان در حال ادامه جنگ علیه مردم یمن است، گفت ریاض همچنان به حمایت از دولت مستعفی یمن ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد که جنبش انصارالله را برای آتش‌‌‌بس اقناع کند.

دور پنجم مذاکرات به زودی برگزار می‌شود

همزمان مشاور امنیت ملی عراق گفت: دور پنجم‌‌‌ مذاکرات ایران و عربستان به ‌زودی در بغداد برگزار خواهد شد و ما به آن خوش‌بین هستیم. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری ناس، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق با اسماعیل احمدی مقدم، رئیس دانشگاه دفاع ملی ایران که در راس هیاتی به بغداد سفر کرده است، دیدار و رایزنی کرد. مشاور امنیت ملی عراق در این دیدار گفت: تفاهم بین ایران و عربستان برای منطقه وجهان مهم است و بغداد به طور گسترده از این تفاهم حمایت می‌کند. وی همچنین تاکید کرد: عراق نسبت به دور پنجم مذاکرات میان تهران و ریاض که به زودی در بغداد برگزار خواهد شد، خوشبین است.

به مذاکرات ایران-عربستان خوش‌بین هستیم

از سوی دیگر، وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه کشورهای عربی از دشمنی با ایران هیچ سودی نمی‌برند تاکید کرد کشورش نسبت به مذاکرات ایران و عربستان خوش‌بین است. به گزارش «ایسنا»، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه که به مسکو سفر کرده است در گفت‌وگو با روسیاالیوم درخصوص مذاکرات بین عربستان و ایران گفت: ما به مذاکرات ایران و عربستان بسیار خوش‌بین هستیم و از آن حمایت می‌کنیم.او تاکید کرد: کشورهای غربی می‌‌‌خواهند که ایران و کشورهای عربی دشمن باشند، البته دولت‌‌‌های عربی باید بدانند دشمنی با ایران که با شعارهای مختلفی انجام می‌گیرد، هیچ سودی برای آنها به دنبال نخواهد داشت. مقداد همچنین بر اهمیت توافق کشورهای عربی با ایران به منظور ایجاد ثبات در منطقه تاکید کرد. وزیر خارجه سوریه با اشاره به حمایت‌های ایران از این کشور در جنگ با تروریسم و روابط متوازن و بر اساس احترام متقابل میان تهران و دمشق گفت که کشورش می‌تواند در نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای عربی خلیج فارس ایفای نقش کند.