مشکلات و الزامات شکوفایی اقتصادی

اما در این میان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات صنایع داخلی تحریم‌ها هستند. هرچند بسیاری از دولتمردان عنوان می‌کنند که تحریم‌ها تاثیرگذار نبوده و نقش آن را کمرنگ جلوه می‌دهند، اما واقعیت آن است که تحریم‌ها بسیار تاثیرگذار بوده و هستند و صنایع را از مسیر اصلی خود دور کرده‌‌اند. اگر تاثیر تحریم‌ها را انکار کنیم، به مثابه این است که مدت‌ها منتظر قطار بمانیم و زمانی که قطار از راه رسید، در آن بسته باشد و نتوانیم سوار شویم و به مقصد خود برسیم. بنابراین تحریم در کشور ما چنین شرایطی را به وجود آورده است. راهکار برون‌‌رفت از این معضل این است که نگاه خود را به روابط خارجی عوض کنیم. ما نمی‌توانیم با کشورهای دنیا تعامل و رابطه نداشته باشیم، اما در عین حال بخواهیم اقتصاد کشورمان را شکوفا کنیم و این امر شدنی نیست. اگر می‌خواهیم اقتصاد ما به‌طور واقعی شکوفا شود، باید مطالعه دقیقی درباره اقتصاد کشورهای موفق داشته باشیم و تمام زمینه‌های پیشرفت آنها را مورد توجه قرار دهیم. در هیچ کشوری اقتصاد بدون تعامل با کشورهای دیگر رشد نکرده است.

برای دستیابی به رشد اقتصادی، اقتصاد و سیاست باید در کنار هم و با هم هماهنگ باشند. ما حتما باید روابط دوستانه و در عین حال روابط بااقتدار، با افتخار و کارآمدی با کشورهای دیگر داشته باشیم. امروز ما حتی با کشور عراق مشکل داریم و هرچند به ظاهر ممکن است ادعای دوستی با ما داشته باشد، اما می‌‌بینیم که دو کشور در سیاست‌ها با هم دوست و هماهنگ نیستند و در بسیاری از موارد در تصمیماتی که در سازمان جهانی گرفته می‌شود، حتی کشور عراق هم‌نظر با تصمیم‌گیری‌‌های ما نیست. ما باید بتوانیم کار گروهی انجام داده و تعداد کشورهای دوست را افزایش دهیم که بتوانیم با آنها همکاری کنیم. واقعیت آن است که کشورهای دوست سیاسی ما لزوما دوستان اقتصادی ما نیستند و ما نیازمند این هستیم که اقتصاد کشورمان را رشد و توسعه دهیم، اما در این مورد هم با مشکل مواجه می‌‌شویم.

از این رو ما باید نوع روابط خود را با کشورهای دنیا تغییر دهیم و برای این منظور ابتدا باید نگاه خود را تغییر دهیم. امروز خوشبختانه ما منابع عظیم و زمینه و ابزار رشد اقتصادی را در کشورمان داریم و این تنها کلید برنده ماست که می‌تواند درهای رشد و شکوفایی اقتصادی را به روی ما باز کند؛ اما متاسفانه روش‌های کنونی ما روش‌هایی نیست که این ظرفیت‌‌ها جهت پیدا کند. لازم است نگاه‌ها و روش‌های ما عوض شود و دست دوستی و رفاقت با کشورهای دیگر می‌تواند به ما کمک کند تا از تجارب کشورهای موفق استفاده کنیم، ضمن اینکه باید اقتدار ایران را حفظ کنیم. بدون تردید مساله تحریم‌ها یک درد بزرگ برای صنعت، جامعه، اقتصاد و عموم مردم است. اگر واقعا تحریم‌ها برداشته شود، به این معنا است که پس از سال‌ها توقف پشت در اقتصادی که بسته بوده، این در برای ما باز می‌شود و می‌توانیم حرکت کنیم و شکوفا شویم و اقتصاد و تولید در کشور‌مان رونق بگیرد. باید بدانیم که تنها راه نجات اقتصادی کشور ما تقویت تولید به معنی واقعی است که می‌تواند به رشد درآمد سرانه مردم کمک کند. تحریم‌ها امروز به یکی از موانع بزرگ زندگی مردم و از جمله بخش صنعت و اقتصاد تبدیل شده و اگر تحریم‌ها برداشته شود، مانع بزرگی از سر راه همه ما برداشته خواهد شد و درهای رشد و پیشرفت برای بخش‌های صنعت، تجارت، تولید و پرورش همه زمینه‌های فکری اقتصادی در کشورمان باز می‌شود.