ضرورت همکاری صنعت و دانشگاه    در حوزه محصولات غذایی

همچنین در این کنگره ۹۰ داور در کمیته‌های تخصصی، ۶۰۹ اثر را در محورهای مختلف در چارچوب علوم و صنایع غذایی و علوم تغذیه بررسی کردند که در این برنامه ۲۳ مقاله درقالب سخنرانی و ۴۱۲ مقاله به صورت پوستر ارائه شد.

در آیین افتتاحیه این کنگره مهدی امینی دبیر کنگره و عضو هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر، محمدحسین عزیزی رئیس هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و رئیس ستاد کنگره و زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به ایراد سخنرانی پرداختند.

در افتتاحیه این همایش زهرا عبداللهی به برنامه‌های اداره تغذیه وزارت بهداشت و همکاری با صنایع غذایی در بهبود کیفیت محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: این اداره کل درصدد است تا با همکاری صنایع غذایی کشور بتواند نسبت به اصلاح  ذائقه جامعه و کم کردن نمک، قند و چربی در محصولات غذایی اقدام کند.

 ویژگی خاص و ممتاز این رویداد

عضو هیات مدیره گروه صنعتی و پژوهشی زر نیز در   این مراسم به ویژگی خاص و ممتاز این رویداد نسبت به کنگره‌های قبل پرداخت و گفت: مشارکت گروه صنعتی و پژوهشی زر و انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در برگزاری این کنگره باعث شد تا تبادل خوبی بین صنعتگران و دانشگاهیان اتفاق بیفتد.

مهدی امینی با اشاره به ویژگی خاص بیست و هشتمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی نسبت به کنگره‌های قبل گفت: این کنگره برای اولین بار در یک ارتباط ساختاریافته با مشارکت انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و گروه صنعتی و پژوهشی زر با حضور بیش از هزار نفر به صورت مجازی و ۵۰۰ نفر حضوری  برگزار شد.

دبیر بیست و هشتمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران اظهار کرد: برگزاری کنگره‌های علمی ‌و تبادل صنعت با دانشگاه علم را در عمل پیاده‌سازی می‌کند که امیدواریم در سال‌های آتی نیز در صنایع دیگر ادامه یافته و باعث پیشرفت و نوآوری بیشتر در صنایع مختلف شود.

وی افزود: موضوعی که صنعت غذا را از سایر صنایع متفاوت می‌کند، زنجیره ارزش آن از مزرعه تا سفره است که متولیان آن از وزارت‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان، سازمان استاندارد، صنوف، زنجیره توزیع و پخش و تامین کیفیت است.

امینی افزود: ما در گروه صنعتی و پژوهشی زر، حرکت در جهت زنجیره ارزش را ملاک راه خود قرار داده و تولید و بهره‌برداری از علم را در زنجیره ارزش خود نهادینه کرده‌ایم. همین امر باعث شده که روز به روز ارتباط قوی‌تری بین گروه صنعتی زر و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات و نوآوری شکل بگیرد و شرکت‌های پیشرو در صنعت، لکوموتیوهای مناسبی برای کشیدن واگن‌های مختلف و مصدر تحولات خواهند بود.

 مهم‌ترین اهداف همایش

در ادامه این مراسم، رئیس ستاد کنگره و رئیس هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران با اشاره به شرایط خاص و پاندمی‌ کرونا گفت: کنگره امسال در دو بخش حضوری و مجازی برگزار شد تا متخصصان بتوانند از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و از کنگره بهره ببرند.

محمدحسین عزیزی با اشاره به اهداف این همایش افزود: حل مشکلات و نیازهای صنایع غذایی، فراهم‌‌سازی بستر مناسب برای انتقال نیازهای پژوهشی صنایع به محققان و دانشجویان کشور، فراهم کردن زمینه جذب طرح‌های پژوهشی و عملیاتی موردنیاز شرکت‌های صنعتی توسط پژوهشگران و صنعتگران داخلی و ایجاد فضای تعامل و هم‌اندیشی علمی ‌بین پژوهشگران و اندیشمندان حوزه‌های مختلف علوم و صنایع غذایی از مهم‌ترین اهداف این همایش بوده است.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران اضافه کرد: دعوت از استادان، دانشمندان، محققان، سیاستگذاران و دانشجویان مرتبط با علوم و صنایع غذایی برای ارائه دستاوردهای جدید علمی، پژوهشی و فناوری و برگزاری جلسات هم‌اندیشی، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و تبادل اطلاعات و انعکاس نتایج پژوهش‌های انجام‌ شده در بخش‌های اجرایی و تولیدی صنایع غذایی برای رفع موانع و مشکلات فرارو‌ و نیز صادرات محصولات غذایی، از دیگر اهداف این همایش محسوب می‌شود.

به گفته عزیزی، این کنگره برای اولین بار در یکی از واحدهای تولید صنایع غذایی برگزار شد که یکی از ویژگی‌های خاص بیست و هشتمین کنگره ملی صنایع غذایی بوده و نشان از همکاری صنعت و دانشگاه در این حوزه دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته کنگره ملی علوم و صنایع غذایی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد، گفت: کنگره امسال در سطح ملی و با هدف تعامل بین دانشگاهیان، صنعتگران و کارشناسانی که در دستگاه‌های اجرایی کار می‌کنند، در دو بخش حضوری و مجازی برگزار شد تا متخصصان بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.