ارتقای قدرت انجمن قهوه در چانه‌زنی با مسوولان دولتی

در این مجمع تاکید شد تولیدکنندگان و بازرگانان انجمن قهوه با ارتقای کیفیت محصولات و با ایجاد مزیت رقابتی برای کالاهای داخلی، قدرت ارکان انجمن را در رایزنی و چانه‌زنی با مسوولان دولتی بالا برده‌اند و سبب افزایش نقش‌آفرینی انجمن شده اند.

 ارتقای رتبه انجمن قهوه در اتاق بازرگانی

در ابتدای این مجمع دبیر انجمن قهوه ایران اعلام کرد: طی یک سال گذشته مرکز رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران رتبه انجمن را ارتقا داده و به این وسیله توانستیم کمک مالی اتاق را به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض دریافت کنیم.

سارا رضایی در ادامه اظهارات خود با اشاره به دلایل و اهمیت ایجاد انجمن‌ها گفت: نقش انجمن‌های صنفی و تشکل‌های اقتصادی در مناسبات میان بخش خصوصی و دولتی و به تبع آن توسعه اقتصادی کشور انکارناپذیر است.

رضایی با بیان این مطلب افزود: در تشکل‌های عضومحور با ایجاد مهارت‌های لازم جهت هدایت اعضا و طراحی مکانیزم‌های مبتنی بر ارائه خدمات موردنیاز صنف و بررسی و شناسایی مشکلات و چالش‌های عمده صنعت، می‌توان چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان و بازرگانان فعال در تشکل را شناسایی و احصا کرد و با ایجاد ارتباط مستمر و اثربخش با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و جلب اعتماد دولت به منظور تفویض اختیار و ارجاع مسائل تخصصی صنعت قهوه به انجمن قهوه ایران، گام‌های بلندی را در جهت مرتفع کردن موانع تولید، ارتقای سطح تعامل بین بخش خصوصی و دولتی و ایجاد بستر مناسب برای بهبود محیط کسب و کار برداشت.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته از فعالان صنعت قهوه بارها برای حضور در جلسات هیات مدیره دعوت به عمل آمد، اظهار کرد: همچنین با حضور اعضای فعال و دغدغه‌مند انجمن، توانستیم به جهت همسوسازی مطالبات فعالان صنعت قهوه کشور، با استفاده از خردجمعی و همفکری، چالش‌های مبتلابه صنعت را رصد کرده و با توانمندسازی نظام انجمن و ایفای نقش موثر در بخش خصوصی و سیاستگذاری‌ها و با استفاده از توان جمعی، گامی در جهت رفع مشکلات و ارتقای صنعت وزین قهوه برداریم.

رضایی ادامه داد: طی سه سال گذشته اکثر اعضای انجمن به دلیل دغدغه‌مند بودن و حسن نظری که نسبت به صنعت داشته‌اند، در کمیته‌ها و کارگروه‌های انجمن به صورت داوطلبانه شرکت کرده اند که فواید و اثرات مثبتی را برای صنعت قهوه به همراه داشته و شاهد توفیقات بسیاری در این زمینه بوده‌ایم. وی با اشاره به ثمرات این تعامل تصریح کرد: بی‌شک این تعامل و مشارکت سازنده اعضا با انجمن باعث شده تا نهادها و سازمان‌های دولتی نیز در تصمیم‌گیری‌ها انجمن قهوه ایران را شریک راهبردی و قابل اعتماد خود دانسته و در سیاستگذاری‌های خود، انجمن را به مثابه کارشناسی توانمند و خیرخواه برای صنعت در نظر بگیرند و در تصمیم‌گیری‌ها از این انجمن به عنوان مشاوری قابل اعتماد استفاده کنند.

 اقدامات مثبت انجمن قهوه در یک سال اخیر

رضایی در تشریح برخی اقدامات مثبت انجمن قهوه در یک سال اخیر گفت: در مهرماه سال گذشته با توجه به گزارش‌ها درخصوص مسمومیت جمعی از شهروندان شیرازی با قهوه، انجمن قهوه ایران به سرعت با ریاست سازمان غذا و داروی ایران و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس ارتباط موثر برقرار کرد و از این فرصت ایجاد شده و فشار رسانه‌ها کمال استفاده را کرد و با توجه به اهمیت موضوع برای سازمان غذا و دارو و معاونت مربوطه در ماه‌های آذر و دی با رصد محصولات غیرمجاز و قاچاق در سطح عرضه، اقدام به جمع آوری محصولات فوق کرد.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های انجمن، سازمان غذا و دارو با تمام معاونت‌های خود در سراسر کشور مکاتبه و درخواست نظارت و جمع‌آوری کالاهای غیرمجاز و فاقد کد شناسایی IRC و مشخصات معتبر و قانونی را کرد که با توجه به گزارش‌های وزارت بهداشت به انجمن، این روند در حال انجام و پیگیری است.

دبیر انجمن قهوه همچنین اعلام کرد: درپی درخواست نظر مشورتی وزارت صمت از انجمن قهوه درخصوص کیفیت کالاهای وارداتی به عنوان ماده اولیه صنعت قهوه، آنالیز این کالاها را در آزمایشگاه‌های تخصصی انجام و گزارش خود را به این وزارتخانه ارائه داد. در عین حال با توجه به قاچاق گسترده قهوه فوری به کشور، در سال گذشته به دنبال ارتباط با معاونت بهداشت و درمان ابلاغیه عدم عرضه این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تره بار، صادر شد که با توجه به گزارش‌های اعضای انجمن، این موضوع به درستی در حال انجام است.

وی یادآور شد: با توجه به وجود کالاهای قاچاق در بازار، علاوه بر نیاز به ارتباط با سازمان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس امنیت اقتصادی، در گام اول ضرورت جلوگیری از قاچاق رسمی در برنامه هیات مدیره قرار گرفت که کارگروه صادرات و واردات انجمن با کار تخصصی یکساله در این خصوص و ایجاد کارگروه مشترک با وزارت صمت و دفتر ارزش تعرفه گمرک، به این امر همت گمارد.

دبیر انجمن قهوه ایران با اشاره به یک اقدام اثربخش دیگر در این زمینه گفت: با توجه به تولید باکیفیت کپسول قهوه توسط چند شرکت از اعضای انجمن و با توجه به مطلع شدن انجمن از وجود کالای مذکور در گمرک، هیات مدیره به سرعت طی چند نامه با اشاره به امکان کافی تولید این محصول توسط اعضا و کیفیت عالی محصولات داخلی، جلوگیری از ورود کالای خارجی مذکور را درخواست کرد و این امر هم محقق شد. در گام بعدی با توجه به نیاز به ارتقای استاندارد قهوه سبز کارگروه استاندارد انجمن قهوه ایران ضمن ارتباط دائم با اداره کل استاندارد و حضور نماینده استاندارد در این کارگروه، توانست درخصوص بازنگری در معیارها و شاخص‌های استاندارد به نتایج خوبی برسد.

وی خاطرنشان کرد: موارد مذکور گوشه‌ای از فعالیت‌های یکساله گذشته انجمن قهوه ایران بوده که اثرات درازمدتی بر صنف و صنایع وابسته داشته است، چرا که تصمیمات ارکان انجمن نه فقط به لحاظ تشکلی بلکه به دلیل تسریع در تمام جوانب صنعت قابل تامل است. در عین حال با توجه به پویا بودن صنعت قهوه ایران و تازه تاسیس بودن انجمن، انتظاراتی مورد مطالبه اعضا است که باید در آینده به آنها پرداخته شود.

 درآمد ۳۰۸ میلیونی انجمن از محل عضویت و ورودی

همچنین عضو هیات مدیره و خزانه دار انجمن قهوه در این مجمع گفت: در تیرماه امسال هیات مدیره انجمن قهوه جلسه‌ای برای نهایی کردن و تصویب صورت‌های مالی تشکیل داد که این صورت‌های مالی طبق برنامه مشخص شده توسط هیات‌مدیره تصویب شد و توسط بازرس انجمن هم مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد.

حسین بابایی ادامه داد: طی روزهای اخیر صورت‌های کامل مالی به همراه یادداشت‌های توضیحی از سوی بازرس انجمن در گروه انجمن قرار گرفت و عنوان شد که اعضا هرگونه سوال درباره صورت‌های مالی را به دبیرخانه اطلاع دهند.

وی با اعلام اینکه در سال ۹۹ کل درآمد محقق شده انجمن ناشی از عضویت و ورودی انجمن ۳۰۸ میلیون تومان بوده است، ادامه داد: دراین میان هزینه‌های انجمن حدود ۱۵۷ میلیون تومان بوده و مازاد این مبلغ در صندوق انجمن ذخیره شده که برای سایر فعالیت‌ها صرف خواهد شد. همچنین حدود ۱۶ میلیون تومان ناشی از سودبانکی، جزو سایر درآمدهای انجمن بوده است.

 ارائه گزارش بازرسی انجمن قهوه در سه بخش

بازرس انجمن قهوه نیز براساس ماده ۴۳ اساسنامه انجمن قهوه ایران، گزارش بازرسی خود را در سه بخش بررسی اسناد و اوراق مالی؛ گزارش عملکرد هیات مدیره در بعد غیرمالی و نیز تخلفات هیات مدیره تشریح کرد.

آرتم شهبابیان گفت: در بخش اول یعنی بررسی اسناد و اوراق مالی انجمن شامل ترازنامه، صورت‌های درآمد و هزینه، جریان وجوه نقد برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ و همچنین یادداشت‌های توضیحی ۱ تا ۱۲ تمامی اسناد و اوراق مالی مورد بازبینی مجدد قرار گرفت و از نبود تحریف در صورت‌های مالی اطمینان کسب شد. وضعیت مالی انجمن و عملکرد مالی در دوره فوق را مطلوب ارزیابی کرده و صحت گزارش مالی ارائه شده توسط هیات مدیره را تایید می کنم.

وی همچنین با اعلام اینکه در سال دوم از دوره اول فعالیت‌های هیات مدیره هیچ گونه گزارش تخلفی جهت بررسی ارائه نشده است، تصریح کرد: طی دوره یاد شده در فعالیت‌ها یا مکاتبات صورت گرفته توسط هیات‌مدیره با اعضا، دوایر و سازمان‌های دولتی یا غیردولتی تخلفی مشاهده نشده است.

 انتخاب دبیر انجمن قهوه به عنوان دبیر نمونه

در این مجمع رئیس‌هیات مدیره انجمن قهوه ایران گفت: در سال گذشته به واسطه حمایت و همراهی اعضای انجمن در راستای حمایت از تحقق اهداف این مجموعه، نتایج مثبتی حاصل شد.حسام ربیعی گفت: خزانه دار و عضو هیات مدیره انجمن وقت بسیاری را صرف این موضوع کرد که همه مسائل براساس حساب و کتاب و طبق اصول باشد. بازرس انجمن نیز به صورت موشکافانه در تمام جلسات حضور داشت و اوضاع را رصد می‌کرد.

وی همچنین تاکید کرد: دستاوردهایی که در سال گذشته نصیب انجمن قهوه شد، نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های رضایی دبیر انجمن بوده است که به واسطه این توفیقات، در سیستم رتبه‌بندی اتاق بازرگانی ایران به عنوان دبیر نمونه انتخاب شد و امیدواریم با پیگیری‌های وی در سال آینده هم اتفاقات مثبتی برای این انجمن رقم بخورد.

p26- (3) copy