شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود از چه زمان به مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پیوسته است؟

این شرکت فعالیت خود را در استان‌‌‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد از سال ۱۳۶۹ در قالب شعبه مرکزی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن آغاز کرد و سال ۱۳۸۵ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ماهیت شعبه به شرکت تبدیل شد. از سال ۱۳۹۳ نیز با نماد «ثرود» در فرابورس به عنوان یکی از شرکت‌های ساختمانی بورسی مشغول به فعالیت است.

شرکت شما چقدر به موضوع کیفیت در ساخت اهتمام داشته است؟

تلاش تمام مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن طی سال‌های گذشته همواره احداث مجموعه‌هایی با کیفیت و منطبق بر نیازهای جامعه بر اساس منطقه مذکور بوده و به عبارتی در ساختمان‌های احداث‌شده شعار شرکت «مسکن خوب زندگی را زیباتر می‌کند» متبلور است. این شرکت مفتخر است تاکنون بالغ بر ۷۲۱۷ واحد مسکونی، تجاری و اداری را تکمیل کند و به خریداران تحویل دهد؛ ضمن اینکه در حال حاضر نیز مشغول تکمیل عملیات ساختمانی ۷۸۲ واحد است که ۹۷‌درصد آمار تولیدات شرکت متعلق به واحدهای مسکونی است.

این کیفیت را چگونه می‌توان تبیین کرد؛ منظور ما بیان مصداق و بیان نمونه‌هایی از افتخارات شرکت است؟

حمایت‌‌‌های بانک مسکن و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن (هلدینگ) طی سال‌های گذشته همراه با تلاش شبانه‌روزی انجام شده منجر به قرار گرفتن برند سرمایه‌گذاری مسکن در اذهان عمومی به عنوان شرکتی قابل اعتماد در این عرصه شده است.

احداث پروژه‌‌‌هایی چون ۱۴۶۰ واحد در شهر جدید بهارستان، ۹۰۰ واحد در ملک‌شهر، ۴۰۰ واحد در شهر جدید سپاهان‌،۴۷۰ واحد در منظریه خمینی‌شهر، ۱۰۸۰ واحد در شهر جدید پردیس، ۳۹۹ واحد در شاهین شهر، ۵۰۰ واحدی زیتون، ۲۷۸ واحد نسیم و باران شهرکرد، ۵۳۴ واحدی اقدام ملی شهرکرد، ۶۳۰ واحد در یزد که بارها جوایز متعددی از جمله جوایز ملی معماری کشوری، رتبه‌های برتر مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان، سازه تقدیر‌شده کشوری و... را به خود اختصاص داده‌اند و از سوی دیگر کسب گواهینامه شغلی معتبر از جمله پروانه مدیریت ارشد اشتغال به کار اشخاص حقوقی از مسکن و شهرسازی، دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری پایه یک ابنیه از سازمان برنامه و بودجه کشور و کسب رتبه ارشد انبوه‌سازی از انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان همگی از تلاش این شرکت در اعتلای فرهنگ مهندسی در پرتو احترام به هموطنان به عنوان خریداران که اصلی‌ترین رکن این بازار هستند حکایت می‌کند.

حضور شرکت در بورس و کسب رتبه‌های افتخار‌آمیز در دریافت شفافیت اطلاعات مالی ارائه‌شده توسط شرکت از یکسو و اتخاذ روش‌های نوین تامین منابع مالی و دریافت گزارش مطلوب حسابرسی از سازمان حسابرسی کل کشور در کل دوره‌های گذشته یکی دیگر از دلایل موفقیت این شرکت محسوب می‌شود.

چگونه از میزان رضایت خریداران پروژه‌ها مطلع می‌شوید؟

در سال‌های اخیر گروه تحقیقات بازار شرکت درصدد بررسی میزان رضایتمندی خریداران ساکن در واحدهای با قدمت بالای ۱۰ سال از جمله مجتمع مسکونی ۵۰۰ واحدى زیتون واقع در خیابان رزمندگان اصفهان برآمد که نتایج به دست‌آمده نشان‌دهنده مسیر صحیح انتخابی شرکت منطبق با شعار«‌مسکن خوب زندگی را زیباتر می‌کند» بوده است.

چقدر از فناوری‌‌‌های نوین صنعت ساختمان در انجام پروژه‌‌‌های شرکت بهره گرفته‌اید؟

با استفاده از این فناوری‌‌‌ها پروژه ۱۰۸۰ واحدی مسکن مهر پردیس به روش قالب تونلی اجرا شد که منجر به احداث اسکلت و دیواره‌های هر ساختمان ۱۰طبقه، تنها طی ۳۰ روز شد. اجرای ساختمان‌های هوشمند و ساختمان‌هایی با صرفه‌جویی انرژی به میزان قابل‌توجه، احداث تصفیه‌خانه‌‌‌های فاضلاب آب خاکستری و نصب پنل‌های خورشیدی از جمله نیازهای حال حاضر این صنعت است که در پروژه‌‌‌های این شرکت نسبت به منطقه اجرا در حال استفاده است.

وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان را در شرایط اقتصادی حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما در سالی که با عنوان مهار تورم و رشد تولید نام گرفته است شرکت شما چگونه می‌تواند در تحقق این شعار نقش‌آفرینی کند؟

با نگاهی به شرایط حاکم بر بازار، به‌رغم ثبات نداشتن قیمت‌ها به دلیل نوسانات نرخ در بازارهای موازی از جمله طلا، ارز و... که منجر به تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران در بخش ساختمان شده، اطلاعات سازمان آمار حاکی از پایین‌ترین میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در کل کشور در سال ۱۴۰۰ از سال ۱۳۵۹ تاکنون بوده است؛ بنابراین نقش شرکت‌هایی از جمله شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت‌های تابعه آن که در کل کشور دارای فعالیت است در این مقطع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که با کاهش پروانه‌‌‌های ساختمانی از یکسو و افزایش هزینه‌های تولید و نرخ مصالح از سوی دیگر طی دو سال آینده با بر هم خوردن میزان عرضه با تقاضای موجود در بازار و قدرت یافتن طرف فروشنده به دلیل کاهش تعداد واحدهای قابل عرضه عملا خریدار در موضع ضعف قرار می‌گیرد و افزایش تصاعدی نرخ مسکن محقق خواهد شد. بنابراین شرکت‌هایی چون شرکت سرمایه‌گذاری مسکن که ضمن توجه به اقتصاد، اعتقادی به سوداگری در این بخش ندارند با افزایش تولید در سال‌جاری شاید بتوانند بخشی هر چند اندک از نیاز آتی جامعه را جبران و حاشیه امنی برای خریداران خود ایجاد کنند که این موضوع مستلزم حمایت بانک مسکن و شرکت مادر است؛ تا بتوانیم ضمن انجام رسالت احداث مسکن، نقش خود را در ارتقای نیروی جوان و اشتغال‌زایی به‌رغم همه تحریم‌های ناعادلانه موجود علیه کشور ایفا کنیم.